EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je alles kwijt wat je kwijt wilt over Pride and Prejudice.
By Karin
Het meest memorabele huwelijksaanzoek uit de literatuur: Mr Darcy die tegen zijn ratio in tot over zijn oren verliefd is en dan met ogenschijnlijke tegenzin vraagt of Lizzy met hem wil trouwen. En dan krijgen ze ruzie. Briljant!
"...I had not known you a month before I felt that you were the last man in the world whom I could ever be prevailed on to marry."

Overigens: ik ben er nu achter wanneer ik, als lezer, 'verliefd' wordt op Mr Darcy. Dat is tijdens dit huwelijksaanzoek, zo onbeholpen en vol passie. Dat is echt genieten!
By Jet
Zijn aanzoek begon zo veelbelovend... "You must allow me to tell you how ardently I admire and love you"... da's toch superromantisch! Als iemand dat toch met zoveel hartstocht tegen je zegt...

Maar ja, in zijn poging haar duidelijk te maken dat hij niet over één nacht ijs is gegaan en zich terdege bewust is van wat de omgeving van het huwelijk zal denken draaft hij helaas een beetje door.

Ach, een half jaartje later komt alles toch nog goed :D
By Merdyff
Misschien was het inderdaad niet zo'n goed idee van hem om haar te vertellen dat hij oorspronkelijk helemaal niet wílde verliefd worden op haar en dat zijn verwanten het als een degradatie gaan zien en zo, maar langs de andere kant... moest Lizzy niet bevooroordeeld geweest zijn tegenover hem, moest ze in plaats van een hekel aan hem te hebben, zelf verliefd op hem geweest zijn, denk ik dat ze zijn eerlijkheid net heel erg gewaardeerd zou hebben. Want is er uiteindelijk een groter bewijs van zijn liefde voor haar dan dat hij al dat andere, al die dingen waar hij altijd belang aan heeft gehecht, wil aan de kant schuiven om met haar te trouwen? Het enige wat volgens mij echt tegen hem spreekt in zijn aanzoek (al valt dat misschien moeilijk te bepalen, aangezien we niet precies kunnen lezen wat zijn woorden waren) is het feit dat hij er van overtuigd is dat ze ja gaat zeggen. Maar ook dat zou Lizzy hem waarschijnlijk gemakkelijk vergeven hebben als ze verliefd op hem was geweest.
By Zieoendjen
Ik moet altijd zo lachen om dat aanzoek :P Mr. Darcy heeft het helemaal gemaakt, is superrijk, ziet er goed uit en dan zegt de vrouw waar hij verliefd op is gewoon nee. Geniaal. Toen ik voor het eerst dat aanzoek zag (in de BBC 1995) vond ik hem echt STOM dat ie haar hele familie erbij haalde en dat ie haar daarmee beledigde, maar eigenlijk kan ik het me wel goed indenken. Ik zou ook eerst wel 20× nadenken voordat ik aan zo'n schoonmoeder als Lizzy's moeder zou beginnen :P
Het heeft inderdaad echt wel iets, Darcy vol passie zijn hart uitstortend, (en helaas voor hem niet goed nadenkt over wat zijn woorden voor impact zullen hebben) terwijl ie normaal zo gereserveerd is. Zeker een van de hoogtepunten van het boek vind ik :)
By Karenlee
Merdyff, Ik denk dat jij onderschat wat er precies speelt op dat moment speelt. Ja, Lizzie is inderdaad zeer vooroordeeld - op veel verschillende punten. 1: De 'not handsome enough' deed meer rancune dan ze zelf wilt toegeven. 2: Hij was zo ongeloofelijk gemeen tegen die aardige Wickham die zo ontzettend leuk was - en als Mr Darcy de 'living' van hem niet had 'gestolen' dan had hij inkomst genoeg om Lizzie wellicht een aanzoek te kunnen doen (dacht zij). 3: Hij heeft de liefde tussen Bingley en de zus waar ze zo veel van houdt verstoord.

Het maakt niet uit uit 'hoe' hij zijn aanzoek heeft gedaan of hoe zeker hij was dat ze 'ja' zou zeggen - hij had helemaal geen kans. Door alle bovengenoemde was het onmogelijk dat Lizzie verliefd op hem kon worden - she hated him!

Het is moeilijk voor te stellen hoe zij op zo'n aanzoek zou hebben gereageerd als ze niet vooroordeeld was. Want dan was er geen P&P verhaal. Maar ik zou hopen precies hetzelfde. Hij is 100% over ZICHZELF (wat hij wilt, en wat hij hiervoor moet 'inleveren') aan het denken, en eigenlijk helemaal niet aan Elizabeth! Hoe hij het brengt is echt zeer beledigend! Haar sarcastische pijl: "It has spared me the concern I might have felt in refusing you, had you behaved in a more gentlemanlike manner" was doelrecht.

Ach, jullie moeten absoluut 'Fitwilliam Darcy: Gentleman' lezen. Het moment dat hij echt beseft hoe hij tegen haar heeft gesproken is ZO mooi beschreven!

"He had behaved for all the world as if he were in negotiation for a piece of property he had appraised as necessary for his comfort but - unluckily - inferior in its value. Then he had excused the recitation of his vaunted scruples on the grounds that they were natural and just! He closed his eyes and saw again how her eyes had flashed as she rejected his insolent proposal".
By Karenlee
Oeps... nog iets. Hier een prachtige illustratie van de aanzoek scene die ik jullie niet wil onthouden. TinTin is een prachtige 'Manga' artist die was begonnen aan P&P een paar jaar geleden. Ik begin nu te denken dat de enthousiasme verdwenen is, want tot nu toe hebben we nog steeds alleen dit fragment. Maar het is echt prachtig. Ze heeft alle nuances heel goed opgepikt. Vooral hoe Mr Darcy zo ongelooflijk zelfverzekerd achterover leunt op de schoorsteen in de laatste.

http://tintinpantoja.com/PAGES/artpages ... udice.html

*giegelt*

Vindt je de ogen van Elizabeth in het eerste moment na de aanzoek niet prachtig!?
By Diewertje
Geweldig ja, het aanzoek.

En inderdaad, zoals Lizzy al zegt, zou ze een aanzoek van Mr. Darcy op welke manier dan ook gebracht afwijzen. Nogal logisch, ze is in de veronderstelling dat hij Wickham groot onrecht heeft aangedaan en ze heeft net te horen gekregen dat hij Jane en Mr. Bingley uit elkaar heeft gehaald. Zij moet eerst inzien hoe bevooroordeeld ze is, voordat ze Mr. Darcy echt een kans kan geven en kan zien wat voor persoon het werkelijk is. En ze moet natuurlijk eerst nog Pemberley zien...dit is het turning point voor haar (hoezo materialistisch :lol:)

En Mr. Darcy is ook te trots. Lizzy zag zijn aanzoek totaal niet aankomen, maar hij had totaal niet verwacht dat zij (of wie dan ook?) hem zou afwijzen. Haar afwijzing is juist voor hem de aanleiding om zijn eigen handelen eens onder de loep te nemen en dit resulteert in zijn gedrag als ze hem tegenkomt op Pemberly :)

Trouwens, denken jullie dat Mr. Darcy zijn aanzoek zou hebben herhaald, als hij Lizzy bezoekt als die net te horen heeft gekregen dat Lydia is weggelopen?
By Jet
Mrs. Shakespeare schreef:Trouwens, denken jullie dat Mr. Darcy zijn aanzoek zou hebben herhaald, als hij Lizzy bezoekt als die net te horen heeft gekregen dat Lydia is weggelopen?
Ik denk het wel, ik heb altijd het idee dat dat zijn plan was toen hij naar Lambton ging. Maar ja, we zullen het nooit weten ;)
By Merdyff
Jet schreef:
Mrs. Shakespeare schreef:Trouwens, denken jullie dat Mr. Darcy zijn aanzoek zou hebben herhaald, als hij Lizzy bezoekt als die net te horen heeft gekregen dat Lydia is weggelopen?
Ik denk het wel, ik heb altijd het idee dat dat zijn plan was toen hij naar Lambton ging. Maar ja, we zullen het nooit weten ;)
Ik denk het niet, eigenlijk. Misschien als ze nog wat langer in Derbyshire was gebleven uiteindelijk wel, maar ik denk nog niet als hij naar Lambton kwam op dat moment. Het feit dat Lizzy aan Lady Catherine weigerde om te beloven zich nooit met hem te verloven, was voor hem denk ik erg belangrijk om te weten dat een nieuwe aanzoek misschien niet onwelkom zou zijn. Ik weet niet of hij op dat moment in Lambton er al genoeg van overtuigd was dat hij misschien toch een kans maakte en ik denk dat hij te bang was om opnieuw afgewezen te worden om op dat moment al opnieuw een aanzoek te doen.
By AnoukE
Het aanzoek is ontwapenend. Je gaat Mr. Darcy toch met hele andere ogen zien. Zo bot een aanzoek doen en toch zo kwestbaar (zijn trots wordt flink gekrenkt!).

"You are mistaken, Mr. Darcy, if you suppose that the mode of your declaration affected me in any other way,
than as it spared the concern which I might have felt in refusing you, had you behaved in a more
gentlemanlike manner."

Ook al kan je helemaal meevoelen met Elizabeth en is terecht dat ze Mr. Darcy afwijst, maar toch krijg je medelijden met hem.
De dialogen zijn zo mooi en krachtig geformuleerd, ik moet ze altijd even oplezen! Prachtig dat volmaakte Engels.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!