EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je alles kwijt wat je kwijt wilt over Pride and Prejudice.
By Merdyff
Mr. Bennet is iemand die mij altijd intrigeert als ik het boek lees. De manier waarop hij zijn vrouw vanaf hoofdstuk 1 zit te plagen, vind ik altijd grappig en hij lijkt mij een sympathieke persoon, maar ik vraag mij af of dat niet vooral is omdat wij hem door de ogen van Jane Austen zien, die hem - zo komt het in elk geval op mij over - duidelijk verkiest boven Mrs. Bennet. Ik vraag me af of hij - moest hij een werkelijk bestaand persoon zijn - wel echt zo sympathiek zou zijn. Of zou hij eigenlijk best een vervelende persoon zijn omdat hij altijd zijn vrouw wil ongelijk geven, steeds maar blijft herhalen hoe dwaas zijn dochters zijn en nooit eens een eenduidig antwoord geeft als zijn vrouw hem wat vraagt?
Wat denken jullie? Zouden jullie het leuk vinden om een vader of echtgenoot als Mr. Bennet te hebben?
By Eillinora
Als romanpersoon vind ik Mr Bennet erg leuk. Zijn opmerkingen zijn vaak erg 'to the point' en hij gebruikt heerlijke humor. Een vader hebben zoals Mr Bennet is misschien wel leuk als je één van zijn favoriete dochters bent (zoals Lizzy of Jane), maar hij bemoeit zich - volgens mij dan toch - veel te weinig als een echte vader met de opvoeding van zijn drie jongste dochters. En dat terwijl zij die aandacht en vaderlijk advies misschien wel het meeste nodig hebben. En dat beseft hij dan zelf - denk ik toch - ook wel veel te laat(na Lydia's escapades met Wickham).
By Jet
Eens met Eillinora, de "romanpersoon Mr. Bennet" is erg grappig. Ik denk echter dat hij als vader wel eens vervelend kan zijn... hij sluit zich voornamelijk op in de bibliotheek en laat de rest van het gezin aan zijn lot over. Hij neemt slechts sporadisch beslissingen, en dan ook nog pas wanneer hij daartoe gedwongen wordt (door de situatie of door iemand uit zijn omgeving). Lizzy en Jane hebben blijkbaar een "strakke hand" niet nodig gehad (of hebben die in hun vroege jeugd wel gehad en zijn daardoor socialere personages, maar dat wordt door Austen in het midden gelaten), maar Mary, Kitty en Lydia hadden die "strakke hand" wel goed kunnen gebruiken. Ik krijg ook het gevoel dat Bennet zich nauwelijks interesseert voor de drie jongsten, en niet weet wat er in hen omgaat. Alsof hij bij elke dochter die werd geboren een stukje van zijn interesse verloor. Voor de jongste drie is hij denk ik haast een vreemde.
By Karin
Ik moet erg lachen om Mr. Bennet, maar ik denk dat hij wel juist de persoon is die ik in het echte leven niet altijd uit kan staan. Ik ben nu in de eerste hoofdstukken bezig en alleen al het feit dat hij het grappig vind om te verzwijgen dat hij naar Netherfield is geweest vind ik op papier geweldig, maar zou ik me in het echt gruwelijk aan storen. Denk ik. En zijn lakse en laconieke houding, bij eigenlijk alles, zou ik in werkelijkheid heel erg vervelend vinden. Word eens boos man! Grijp eens in! Doe eens wat! :lol:
By by a lady
Ik vind het een fantastisch personage, hij is een beetje dwars en doet alles op zijn eigen manier. Hij is wel nalatig wat betreft zijn andere dochters...misschien ging hij er te veel van uit dat die net zoals de oudste twee zouden worden. Maar de manier waarop hij mrs. Bennet op de kast jaagt....heerlijk! Maar ik vraag me dan echt af hoe hij er ooit op gekomen is om zo een persoon te trouwen, dan ben je zelf toch ook niet helemaal goed bij je verstand.
By Merdyff
Jet schreef:Ik krijg ook het gevoel dat Bennet zich nauwelijks interesseert voor de drie jongsten, en niet weet wat er in hen omgaat. Alsof hij bij elke dochter die werd geboren een stukje van zijn interesse verloor.
Ik denk eigenlijk dat dat niet alleen zo lijkt. Uiteindelijk was het een zoon die hij en Mrs. Bennet wilden, zodat die de erfgenaam zou zijn en niet Mr. Collins. En bij de eerste twee meisjes hadden ze waarschijnlijk nog hoop dat er nog een zoon zou komen, maar hoe meer dochters er geboren werden, hoe groter de teleurstelling waarschijnlijk ook was dat het alweer geen jongen was.
Karin schreef:Ik moet erg lachen om Mr. Bennet, maar ik denk dat hij wel juist de persoon is die ik in het echte leven niet altijd uit kan staan. Ik ben nu in de eerste hoofdstukken bezig en alleen al het feit dat hij het grappig vind om te verzwijgen dat hij naar Netherfield is geweest vind ik op papier geweldig, maar zou ik me in het echt gruwelijk aan storen. Denk ik. En zijn lakse en laconieke houding, bij eigenlijk alles, zou ik in werkelijkheid heel erg vervelend vinden. Word eens boos man! Grijp eens in! Doe eens wat!
Dat is inderdaad ook mijn gevoel. In het boek is hij leuk, omdat Mrs. Bennet behoorlijk ergerlijk kan zijn en het gewoon grappig is als hij haar op stang jaagt. Ook omdat Lizzy het best goed met haar vader kan vinden en wij iedereen voor een groot stuk toch door haar ogen zien. Maar gewoon al het feit dat hij nooit eens gewoon een duidelijk antwoord geeft op een vraag van zijn vrouw, zonder haar vraag te beantwoorden met een nieuwe vraag of te doen alsof hij niet weet waarover ze het heeft, terwijl hij dat maar al te goed weet, doet mij vermoeden dat hij in het echte leven niet meteen de persoon zou zijn waarmee je dag in dag uit wil samenleven.
by a lady schreef:Maar ik vraag me dan echt af hoe hij er ooit op gekomen is om zo een persoon te trouwen, dan ben je zelf toch ook niet helemaal goed bij je verstand.
Volgens mij wordt dat verder in het boek nog even vermeld. Als ik me niet vergis was zij erg knap en was het een duidelijk geval van liefde maakt blind of zo.
By Diewertje
Als 'echt' persoon is Mr. Bennet natuurlijk een vreselijke man. Totaal respectloos tegenover zijn vrouw, spreekt openlijk voorkeur uit voor Lizzy en Jane en haalt de rest naar beneden, ook in gezelschap met anderen enz enz. Maar ik denk niet dat je hem zo moet bekijken, hem zo serieus moet nemen. Volgens mij is hij echt alleen als karikatuur bedoeld, zoals zoveel JA-karakters, en dat maakt hem zo onwijs gevat en grappig met geweldige uitspraken.
By by a lady
Merdyff schreef:
by a lady schreef:Maar ik vraag me dan echt af hoe hij er ooit op gekomen is om zo een persoon te trouwen, dan ben je zelf toch ook niet helemaal goed bij je verstand.
Volgens mij wordt dat verder in het boek nog even vermeld. Als ik me niet vergis was zij erg knap en was het een duidelijk geval van liefde maakt blind of zo.

Dat word inderdaad in het ooek beschreven....maar dan nog!!!! Hoe oppervlakkig is dat eigenlijk wel niet.
By Dartie
Wat ik mij altijd al heb afgevraagd over Mr. Bennet... Hij zegt het volgende over zijn dochters: 'they are silly and ignorant like other girls; but Lizzy has something more of quickness than her sisters.' Maar dat wil toch niet zeggen dat hij Jane ook silly en ignorant vindt? Zij is hoogstens een beetje naief en goedgelovig.
By Merdyff
Hm, ik denk dat hij hier grondig overdrijft, ook weer om zijn vrouw te irriteren. Zoals hij het hier zegt, lijkt het voor mij alsof hij meisjes in het algemeen sowieso als 'silly and ignorant' beschouwt, maar enkel een kleine uitzondering wil maken voor Lizzy, die zijn favoriete dochter is. Ik vrees trouwens een beetje dat hij op het moment dat hij dit zegt 'een beetje naïef en goedgelovig' eigenlijk ook onder de noemer 'silly and ignorant' plaats en Jane op die manier ook 'silly and ignorant' is. Maar zoals ik al zei denk ik dat wat hij zegt, en zeker wat hij op zo'n moment tegen zijn vrouw zegt, zeker niet altijd overeenkomt met wat hij ook werkelijk vindt.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!