EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je alles kwijt wat je kwijt wilt over Pride and Prejudice.
By pieter
Hallo

Ik heb het plan opgevat om stiekem volgend voorjaar een reis te plannen naar engeland voor mijn vriendin.

Zij is al jaren lang helemaal gek van jane austen's boeken en speciaal van Pride and prejudice.

kunnen jullie mij tips geven waar ik het beste naar toe zou kunnen gaan om de lokaties te kunnen bezoeken van de tv serie en de films. misschien weten jullie ook wel een centrale plek of plaats om te overnachten ?

graag hoor ik zo veel mogelijk van jullie !

groeten Pieter
Lacock werd gebruikt voor de serie van Pride & Prejudice uit 1995 als Meryton. Vlakbij Lacock ligt Luckington Court, het huis dat diende als Longbourn in dezelfde serie. Belton House in Lincolnshire diende als Rosings in deze serie, Edgcote Hall als Netherfield en Lyme Park als Pemberley.

Chatsworth House diende in de filmversie van Pride & Prejudice (met Keira Knightley) als Pemberley, Groombridge House als Longbourn, Burghley House als Rosings en Basildon Park als Netherfield.

Als ze van Jane Austen zelf houdt, is een tripje naar Chawton (waar het huis waar ze haar meest productieve jaren doorbracht en dat valt te bezoeken) natuurlijk altijd leuk. Jane zelf ligt in Winchester begraven, namelijk in de Winchester Cathedral. In Bath kun je het Jane Austen Centre bezoeken. Ook kun je nog naar Steventon, waar Jane lang heeft gewoond: Steventon Parsonage bestaat echter niet meer, maar de kerk waar Jane's vader diende en waar ze zelf ook vaak zal zijn geweest valt nog wel te bezoeken.
Afbeelding

Heb even een kaartje en overzichtje gemaakt voor je.

Lyme Park ligt in CHESHIRE
Chatsworth ligt in DERBYSHIRE
Winchester, Steventon en Chawton liggen in HAMPSHIRE
Lacock en Luckington Court liggen in WILTSHIRE
Belton House en Burghley House liggen in LINCOLNSHIRE
Edgcote Hall ligt in OXFORDSHIRE
Groombridge Place ligt in KENT
Basildon Park ligt in BERKSHIRE

Het hangt er dus eigenlijk maar van af welke plaatsen en locaties je wilt bezoeken.
By pieter
nog even aan het surfen geweest...
en ik kom er achter dat ik een moeilijke vraag gesteld heb.....

locaties en museums kunnen ver uit elkaar liggen ,en het is niet de bedoeling dat we weken weg blijven.

toch graag tips .wie weet hebben meer mensen zo'n trip ondernomen.
Wat je kan doen is één locatie uitkiezen (zoals bijvoorbeeld Derbyshire: ik heb gehoord dat Chatsworth heel indrukwekkend is. Karin is hier geweest, zij kan je verder helpen.)

Een andere optie is Hampshire: dan kun je zowel Winchester, Steventon en Chawton bezoeken. Ook zou je dan naar Wiltshire kunnen om Lacock en Luckington te bezoeken!

In Somerset kun je naar Bath waar je naar het Jane Austen Centre zou kunnen en waar je ook de Pump Room, de Roman Baths en de Royal Crescent kunt bezichtigen.
Hoe kom je op Nottingham? Hoewel... als ik nu naar je oorspronkelijk bericht kijkt, zie ik niets meer over Nottingham. Heb je dat verwijderd? Dat ligt in ieder geval ver boven Londen - niet eens in de beurt van de grootste concentratie van JA plekken! Bath, Chawton, Lyme, en de meeste van de film locaties liggen ten zuiden van London. Ik zou Bath als centraal punt nemen. Een super mooi en leuk stad op zichzelf met ontzettend veel attracties (Austen en niet Austen), en vanaf daar kan je heel veel mooie dagtochten maken - met auto of openbare vervoer - naar ontzettend veel dat met Austen te maken heeft. Zowel in haar eigen leven als de boeken en de films.

Maar wat een lief/leuk/romantisch idee van je Pieter! Als jouw vriendin dit niet waardeer wil ik haar de les lezen, hoor! Een groep van ons hier waren net in Bath voor de Jane Austen Festival. We hebben een huis gehuurd van Bath Holiday Homes dat echt ge-WEL-dig was. Hun uitgangspunt is 'authentic holiday homes with charachter'. Wij waren met z'n achten, maar ze hebben ook onderkomens voor twee personen. Ik weet niet wat jouw budget is, maar ik vond het heel redelijk. Echt ontzettend goed 'value for money''. Vooral omdat je een eigen keuken hebt en hoeft niet elke maaltijd buiten de deur te eten. Ik zou zeggen ga kijken op hun website.

En hou ons op de hoogte als je je plannen verder gaat maken. Ik weet dat iedereen hier het leuk zou vinden om ideeen aan te dragen om het een leuke verassingsreis voor jouw vriendin te maken.
By Karin
Hoi Pieter,

Ik zelf kan bijzonder de Peak District aanraden. Ik ben er afgelopen zomer geweest en het is adembenemend mooi én er liggen nogal wat huizen die voor verfilmingen zijn gebruikt. Wij hadden een cottage in de buurt van het charmante plaatsje Bakewell, heel erg mooi en goed verzorgd: http://www.haddongrovefarmcottages.co.uk/
In Bakewell heb je het Rutland Arms Hotel, waar naar verluid Jane Austen zelf ook overnacht heeft. Je kunt de kamer boeken waar Jane volgens de legende de laatste hoofdstukken van Pride and Prejudice heeft geschreven. http://www.rutlandarmsbakewell.co.uk/

In de buurt van Bakewell is vanalles te zien. Om de hoek ligt Chatsworth (waanzinnig mooi), dat Pemberly was in de P&P film uit 2005. Ook ligt tegen Bakewell aan Haddon Hall, een romantisch kasteel waar ook een aantal scenes uit de film zijn opgenomen (en waar de BBC serie Jane Eyre uit 2006 is opgenomen).
Iets verder weg (45 min. rijden) ligt Lyme Park, uiteraard bekend van P&P 1995. Het huis van binnen is compleet anders dan je zou denken (ze hebben de binnenscenes ergens anders opgenomen, namelijk in Sudbury Hall, dat ook in de buurt ligt en te bezichtigen is), maar de buitenkant is natuurlijk fantastisch.
Stanadge Edge, niet ver van Bakewell, is een rotspartij die je ook ziet in P&P 2005, als Keira Knightley heel gevaarlijk op de rand staat en de wind met haar jurk speelt.

Oh en Pieter, kan ik je het e-mailadres van mijn vriend geven, zodat je hem eens tips kunt geven over romantische verrassingen? ;-)
By pieter
hihi bedankt allemaal voor de reakties...

zou er bijna rooie oortjes van krijgen....

Ik heb ook een andere kant hoor !

Als ze voor de zoveelste keer de serie, de film kijkt of het boek leest vraag ik altijd hoe het met de
"acquaintance" gaat. dit woord wordt opvallend veel gebruikt heb ik gemerkt. Ook verklap ik haar altijd weer hoe het afloopt en dat hij haar toch weer krijgt aan het eind van het verhaal. Daarop antwoord zij dan weer steevast dat niet hij haar krijgt maar zij hem !

(leuk topic !: wie krijgt wie ?)

kortom : ik kan een pestkop zijn en ik lijk ook helemaal niet op mr. Darcy (Colin Firth ) en heb een hekel aan paardrijden.

:devil:

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!