EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je alles kwijt wat je kwijt wilt over Pride and Prejudice.
Als Elizabeth en de Gardiners op bezoek zijn bij Pemberley, zegt Miss Bingley op snerpende toon, "Pray, Miss Eliza, are not the ----shire militia removed from Meryton? They must be a great loss to your family"! Ze refereert natuurlijk naar Wickham, en begint hierover alleen omdat ze weet dat Elizabeth hem eens leuk vondt en wilt haar in een kwaad daglicht stellen, maar ze zegt zijn naam helemaal niet. Als ze die opmerking maakt, Austen omschrijft hoe Georgiana erg 'embarassed' en confused wordt. Zo erg, dat ze tijdens de rest van het bezoek helemaal niets meer zegt. Maar hoe wist Georgiana uberhaupt dat de commentaar met Wickham te maken had? Hoe zou zij weten dat hij de leger in was gegaan, laat staan in welke militia hij zat? Ik kan me absoluut niet voorstellen dat zo'n liefhebbende broer als Darcy haar zou kwetsen door een woord over hem te reppen, laat staan details dat hij in de leger is gegaan of dat hij hem in Hertfordshire had gezien.

In P&P 1995 lossen ze dit op door Miss Bingley Wickham te laten noemen, maar het gebeurt niet in het boek. Wat denken jullie: hoe zou Georgiana de naam van de ----shire militia kunnen associeren met Wickham? Is dit een foutje aan de kant van Austen, denk je?
Kan het niet zo zijn dat ze niet wist dat het over Wickham ging, maar dat de gedachte aan de militia haar doet terugdenken aan Wickham? En dat ze zich begint af te vragen of hij er nog steeds bij was, en of Elizabeth hem misschien ontmoet had, etcetera?
Maar Wickham zat helemaal (nog) niet in de militia toen hij Georgiana overhaalde om met hem te elopen. Hij was er net lid van geworden toen Elizabeth hem in Hertfordshire ontmoette.
Nee, ze was natuurlijk niet opgesloten in haar kamer, maar je moet rekening houden met de weinig kansen zij zou hebben in die tijd om iets over Wickham te horen. Je was afhankelijk van bezoeken en brieven van je vrienden, kennissen en familie om veel van je 'sociale' nieuws te krijgen. Wie in haar kringen zou in een positie zijn om nieuws over Wickham te krijgen en dat aan haar doorgeven? Er waren inderdaad wel kranten in die tijd. Wellicht ook met berichten dat die en die persoon een promotie heeft gekregen, of in de militia was gegaan. Daar zit ik nu over te denken.

Wat bedoel je precies met het idee dat Darcy haar het misschien wel heeft verteld om haar te 'behoeden' voor een toevallige onmoeting? Wellicht heb je een punt. Maar hoe zou de kennis dat hij in die militia was gegaan (die eigenlijk best ver weg was) haar behoeden, en op wat voor manier? Ben echt benieuwd naar jouw gedachten. Austen is zo'n precies en accurate schrijfster dat ik kan het niet geloven (of uitstaan) als ik iets tegenkom in haar werk waarvan ik denk dat het niet 'klopt'. Als ik een acceptabele reden kan uitpuzzelen hoe ze daarachter was gekomen, of waarom Darcy haar dat verteld zou hebben, kan ik in ieder geval weer goed slapen ;) :lol:.
Nou, zou Wickham niet eens ter sprake gebracht kunnen zijn door ofwel Miss Bingley ofwel Mr. Bingley, omdat ze zich afvroegen hoe hij geëindigd is? Er zijn duizenden manieren waarop Georgiana heeft kunnen horen van Wickham die bij de militia zat. Misschien een housekeeper, een gouvernante, een circulerende krant. Misschien heeft ze het zelfs ooit wel aan Darcy gevraagd, toch?
Denk niet dat een housekeeper of gouvernante dat zou weten, maar wellicht had een van de Bingleys er over nadat ze hem hadden ontmoet in Hertfordshire.
Nou ja, you never know met wie Wickham nog contact had. Hij zal vast nog contacten gehad kunnen hebben op Pemberley.. Maar ik vind de Bingleys de meest logische optie.
Ik heb er nog even over nagedacht. Zou Georgiana niet aan Darcy gevraagd kunnen hebben wat er van Wickham was geworden, ondanks haar ietwat timid karakter?
Misschien hoorde ze de Bingley zussen roddelen over Lizzie?

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!