EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je alles kwijt wat je kwijt wilt over Pride and Prejudice.
Ik heb Pride and Prejudice verschillende keren gelezen, maar weet nog steeds niet precies op welk moment het nu echt gebeurt: dat je als lezer 'verliefd' wordt op Mr. Darcy. Dat vraagt dus om nog een herlezing (wat een straf! ;-)) Wanneer zijn jullie verliefd geworden op Mr. Darcy?
Bij het zien van de film (2005-film). :oops: Want ik zag dus eerst de film en nadien pas las ik het boek. En dus was ik al vanaf het begin verliefd op Mr. Darcy. Maar ik zou ook niet kunnen zeggen op welk moment in de film ik verliefd werd op Mr. Darcy. In elk geval niet vanaf het begin, want ik vond Mr. Bingley eerst leuker.

I cannot fix on the hour, or the spot, or the look, or the words, which laid the foundation. It is too long ago. I was in the middle before I knew that I had begun. :D
Nou ja verliefd..verliefd :) . Maar ik weet wel precies het moment ;) . Als Lizzy Pemberley bezoekt en toevallig/per ongeluk Mr Darcy tegenkomt. En dan bedoel ik niet eens Colin Firth in z'n blote bast :oops:
Maar dat ie alles uit te kast haalt om Lizzy te laten zien dat ie ook aardig kan zijn ("gentleman-like manner"); daar is hij echt geweldig. Ik heb echt zo moeten lachen om het verliefde hoofd van Colin Firth als Lizzy aan het zingen is, super! En in de 2005 versie hebben ze het trouwens ook goed gedaan.
Wanneer hij meewarig glimlachend zijn hoofd schudt om Bingley die schaapachtig naar hem grijnst wanneer hij (Bingley) voor het eerst met Jane danst ;) En ook wanneer hij bij Lizzy gaat zitten wanneer die pianoforte speelt bij Lady Catherine (voor Colonel Fitzwilliam). Maar vooral wanneer hij zo overduidelijk zijn best doet om te "pleasen" als hij Lizzy op Pemberley tegen het lijf loopt. Dan is het echt een schatje. :D
Mrs. Shakespeare schreef:Ik heb echt zo moeten lachen om het verliefde hoofd van Colin Firth als Lizzy aan het zingen is, super! En in de 2005 versie hebben ze het trouwens ook goed gedaan.
Volgens mij moet Colin Firth in die scene heel erg zijn best doen om niet in de lach te schieten! Dat gevoel heb ik echt altijd wanneer ik die scene bekijk. Hij knijpt zijn mond samen alsof hij eigenlijk hardop wil lachen. Cute :D
Ik denk dat mijn verliefdheid begint zodra de huishoudster zo lovend over Mr. Darcy spreekt, zijn portret laat zien (a striking resemblance of Mr. Darcy, with such a smile over the face, as she remembered to have sometimes seen, when he looked at her) en hij kort daarna in levende lijve verschijnt. Their eyes instantly met, and the cheeks of each were overspread with the deepest blush. He absolutely started, and for a moment seemed immoveable from surprise; but shortly recovering himself, advanced towards the party, and spoke to Elizabeth, if not in terms of perfect composure, at least of perfect civility. .
tja ik heb ff zitten denken en natuurlijk de serie & film (kan nog steed niet keizen welke beter is, hebben allebei zo hun top momenten) nog ene keer gekeken om te zien wanneer t nou eigenlijk gebeurd. (mooi excuus toch om P&P WEER te kijken dacht ik zo :P) maarre wanneer Darcy op Rosings komt, en dan met name de scene dat hij bij elizabeth gaat luisteren hoe zij speelt is een moment dat ik denk ach wat een schat is t toch! Alleen dan komt dat huwelijksaanzoek waarbij darcy zo lkkr tactloos is (alle nadelen ff opsommen), en dan denk ik weer misschien ben je toch niet zo leuk, maar wanneer daarna de brief komt waarin darcy uilegt over zijn rol in wickham's & Bingley's leven kan je me weer weg dragen en dan vind ik hem vanaf dat moment weer helemaal geweldig! Dus eigenlijk werd ik 2 keer 'verliefd' op mr.Darcy, die inmiddels al weer een paar jaar aanhoudt! ;)
Mijn eerste kennismaking met Jane Austen was de film P&P met Keira en Matthew, zoals de vonk bij Lizzy pas veel later overging, zo was dat bij mij ook het geval. Maar de toon werd al gelegd bij de 1e ontmoeting op de 1e bal wanneer Mr. Darcy dwars door de danszaal loopt en Lizzy opmerkt. Maaaaar die 1e aanraking (Jane verbleef bij Bingley en bij het afscheid nemen hielp Mr. Darcy Lizzy bij het instappen), die blik in zijn ogen en het effect van die aanraking... :oops: Ja, dat was voor mij het moment om hem met andere ogen te bekijken.
Ik heb de film wel tig keren gezien en het is elke keer weer op datzelfde moment dat er van alles door me heen gaat. :lol:
In het boek kon ik niet echt 'verliefd' op hem worden omdat hij tot het eind toch een vrij 'onbekend' en mysterieuse figuur blijt. Maar in de 1995 series kwam het vrij snel. Op de eerste Assembly, nadat Lizzie zijn opmerking over haar hoort. Je ziet dat ze zich in de eerste instantie zowel gekwetst en een beetje kwaad voelt. Dan spreidt er langzaam een grote glimlach over haar gezicht. Ze staat op en loopt Darcy voorbij zonder hem een blik waardig te gunnen en gaat praten en giechelen daarover met Charlotte Lucas. Dat ziet Darcy en je leest boekdelen in z'n ogen en uitdrukking: hij weet dat ze over hem aan het lachen zijn, voelt zich daardoor zeer onzeker, en kan absoluut geen houding vinden. Dat teken van kwetsbaarheid heeft het voor mij gedaan.
Laatst gewijzigd door Karenlee op 13 mei 2009 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben er eigenlijk pas vrij recent achtergekomen dat ik een hele verkeerde indruk van Mr. Darcy heb gehad (net als Lizzy :lol: )! En dat komt door de verfilming, want om de een of andere reden drong het pas tot me door toen ik laatst het boek voor de 3e of 4e keer las.

Mijn misverstand komt doordat Mr. Darcy aan het eind van het bezoek van Jane en Lizzy aan Netherfield, op de vraag van Miss Bingley of hij Lizzy's "fine eyes" niet zal missen, zegt: "on the contrary". En omdat hij sowieso erg stug doet en zeker in de discussie over accomplished ladies en dat zijn karakter resentful, was ik altijd in de veronderstelling dat hij het echt meende. En daar kan ik hem geen ongelijk in geven want ik ergerde me ook aan Lizzy ;). Maar dat hij dus bang is dat hij Lizzy teveel aandacht schenkt en dat wil tegengaan was niet tot me doorgedrongen.

Verder ben ik het ook met Karenlee eens, dat hij zo zielig kijkt als Lizzy hem uitlacht samen met Charlotte. Dan zie je eventjes dat zijn trotse houding ook maar een houding is om zichzelf te beschermen.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!