EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je alles kwijt wat je kwijt wilt over Pride and Prejudice.
Ik vind de rol van Lydia verhelderend in het verhaal (voor de lezer dan!):

Ten eerste word je daardoor duidelijk gemaakt welk gedrag absoluut niet toelaatbaar is. Ten tweede zorgde zij indirect tot het samenkomen van Darcy en Elizabeth. Niet dat Lydia dat zich bewust zal zijn, daar is zij te egocentrisch en domweg niet intelligent genoeg voor.
Sebazzel schreef: Ze is druk, egocentrisch, en wat je een "party animal" zou kunnen noemen, maar zijn de meeste tienermeisjes dat niet?
Tja.....veel tienermeisjes kunnen zo zijn inderdaad. Maar vergis je niet, want veel tieners ook weer niet.
Sommige kunnen juist ook echt het tegenovergestelde zijn van Lydia. Dan krijg je een soort Jane effect misschien :lol: . Lydia heeft denk ik van nature ook een irritant karakter en een beetje door andere dingen...druk (ADHD? :lol: ), verwend (moeder? ;) ), oordelend.... maar volgens mij speelt puberteit daar ook grote rol in.
Tienermeisjes kunnen zo anders zijn als dag en nacht. Elke levensfase heeft natuurlijk zijn eigen uitdagingen, maar even belangrijk is jouw karakter en hoe je die uitdagingen tegemoet en tegenaan gaat. Lizzie was vast een heel ander soort tienermeisje dan Lydia.
Point taken. Ik zie Lydia ook als een soort, what's the word, plot-device, die het verhaal toch een beetje voortstuwt; enerzijds vertoont Lydia allerlei foute gedragingen, en kan Austen dus d.m.v. Lydia laten zien wat de juiste normen en waarden zijn en wat niet. Veel van haar werken hebben ook een, how to say, moreel oogpunt. En zoals Alfred inderdaad al zei, ze brengt uiteindelijk Lizzy en Darcy indirect samen.

Maar kijk op straat, and I daresay dat je toch minstens één Lydia kan spotten.. :P
Oh yeah....

Maar denk je niet dat Darcy en Lizzie toch bij elkaar zou zijn gekomen zonder de elopement van Lydia? Het begon al aardig die kant uit te gaan bij Pemberly, toen hij zich zo anders gedroeg en zij zo veel goede dingen over hem aan het horen was. Volgens mij wat Austen Lydia liet doen was eigenlijk om de spanning te verhogen. Je begint te denken dat het misschien toch wel gaat lukken tussen L&D en dan... Omigod! Over roet in het eten gesproken! Hoe kan dit nou ooit weer in godsnaam goedkomen?! IMO is het helemaal niet een device om die twee samen te brengen - het meest voor de hand liggende gevolg is dat het ze onheroepelijk gaat scheiden. Lydia is notabene met Wickham weggelopen, mensen!! Nee, volgens mij is het de ultieme test van Darcy. Om te laten zien hoe zeer hij te hart heeft genomen wat Elizabeth over zijn karakter zei toen ze hem afwees, en dat hij weldegelijk heeft geprobeerd te veranderen. Die twee zoeken, vinden en duwen om te gaan trouwen is niet de werk van een selfingenomen, trotse man, maar van een nobele iemand die juist veel medeleven kan hebben met de 'feelings of others' - vooral als dat de feelings (verdriet, schamte) van Elizabeth zijn.
Laatst gewijzigd door Karenlee op 22 okt 2009 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Karenlee schreef:Oh yeah....

Maar denk je niet dat Darcy en Lizzie toch bij elkaar zou zijn gekomen zonder de elopement van Lydia? Het begon al aardig die kant uit te gaan bij Pemberly, toen hij zich zo anders gedroeg en zij zo veel goede dingen over hem aan het horen was. IMO wat Austen Lydia liet doen was eigenlijk om de spanning te verhogen. Je begint te denken dat het misschien toch wel gaat lukken tussen L&D en dan... Omigod! Over roet in het eten gesproken! Hoe kan dit nou ooit weer in godsnaam goedkomen?! IMO is het helemaal niet een device om die twee samen te brengen - het meest voor de hand liggende gevolg is dat het ze onheroepelijk gaat scheiden. Lydia is notabene met Wickham weggelopen, mensen!! Nee, volgens mij is het de ultieme test van Darcy. Om te laten zien hoe zeer hij te hart heeft genomen wat Elizabeth over zijn karakter zei toen ze hem afwees, en dat hij weldegelijk heeft geprobeerd te veranderen. Die twee zoeken, vinden en duwen om te gaan trouwen is niet de werk van een selfingenomen, trotse man, maar van een nobele iemand die juist veel medeleven kan hebben met de 'feelings of others' - vooral als dat de feelings (verdriet, schamte) van Elizabeth zijn.
Dus heeft de elopement er toch indirect toe geleid - het gaf Jane Austen een kans om Darcy opeens in een goed licht te zetten, toch?
Volgens mij gaat het ook om een verandering van normen en waarden. Dat Darcy verwant zou kunnen zijn aan Lydia was eerst ondenkbaar. Dat hij toch een verbintenis met de familie Bennet aangaat, duidt daarom om een verandering, ik denk ook aan het vervagen van klassegrenzen.
Ik denk ook dat Lydia zeker een functie heeft - al heeft ze dat zelf natuurlijk helemaaaal niet door ;). Het is inderdaad een test voor Darcy om te zien hoever hij gaat in zijn liefde voor Lizzy en daarmee ook meteen een kans om hem in een goed daglicht te stellen.

Vraagt Lizzy zich niet stiekem af, als ze hoort wat Darcy voor Lydia heeft gedaan, 'zou dat voor mij geweest zijn...'?? En zou ze zich dan nog zo tegenover Lady Catherine de Bourgh hebben verweerd, als niets was gebeurd?

Verder...natuurlijk zijn niet alle tienermeisjes als Lydia, maar zo'n figuur is tijdsloos, die kom je in elke eeuw wel tegen. Dat is dan weer de kracht van Jane Austen :)
Ik vind Lydia haar karakter erg weergeven hoe pubers kunnen zijn in deze tijd. Ze laat ook gelijk zien wat in die tijd echt niet kon, welke dingen tot een schande waren. Lydia kijkt ook niet echt naar liefde maar meer naar een officier. Ze wil een spannend verhaal en dat heeft ze gekregen.
Ik vind dat jane austen haar mooi heeft getypeerd. Dit soort types kom je in het dagelijks leven ook nog tegen, iemand die graag verwend wil worden. In deze tijd zou Lydia een meisje zijn met de nieuwste mode kleding en in een drukke discotheek om jongens te versieren :P

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!