EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Hier kun je alles kwijt wat je kwijt wilt over Pride and Prejudice.
Afgelopen weken heb ik enkele boeken gelezen over Jane Austen en P&P. Allemaal leerzaam. :P Ik heb trouwens ook de TV-serie uit 1980 gezien. :lol:
Het valt op dat P&P Jane's lieveling was. Maar ook bij de lezers, en degene die de Tv-series en films zien is het wel het verhaal dat op nr. 1 staat!

Nu klinken er op dit forum ook weer geluiden om aandacht te besteden aan P&P. Je zou haast denken dat er ondertussen al alles over is geschreven, maar het valt mij op dat ik er juist weer iets nieuws in lees. Of ook wel eens zomaar zelf ontdek!!! (Jaja, dat kan zomaar gebeuren!!!) ;) Dus is het wellicht wel leuk om een topic te hebben dat na 200 jaar het feest een beetje mee viert en we elkaar weer e.e.a. erover kunnen vertellen.

Afgelopen week schreven Karen en Jeannette dat Longbourne een betekenis had > Lankmoedig! Dat heeft mij wel aan het denken gezet. De volgende keer als ik het boek lees zal dat woord in mijn achterhoofd spelen als ik Elizabeth en haar zusters volg door het verhaal heen.

Verder stond in één van de boeken (Happily Ever After) dat P&P echt een boek is dat je heel veel kunt lezen. Net zoals je meermalen luistert naar mooie muziek of regelmatig kijkt naar een beroemd schilderij. Iets waar ik het helemaal mee eens ben.

Zo ... ik heb de aftrap gegeven. Wie doet er mee???
Pride and Prejudice heeft heel veel laagjes. Ik heb het boek al heel vaak gelezen en iedere keer ontdek je weer nieuwe dingen. Of het nu om namen of plot devices of perspectieven waar je opeens oog voor krijgt gaat, iedere keer vind je weer iets nieuws. Wat ik ook heel mooi vind is dat iedereen er weer andere dingen uithaalt. Dat vind ik mooi! Ik raak er niet op uitgekeken of over uitgepraat. Lezen is iedere keer weer een feest en het is telkens weer een verrassing en een delight als je iets nieuws vindt!
Het schrijven en lezen over P&P heeft me er gisteren toe gezet om mijn laatste boek > de dwarsligger er weer eens bij te nemen.
Als bladerend zag ik ineens de aantekening van de uitgever/vertaler over de speciale vergunning. Waarvan Moeder Bennet zegt dat Darcy en Lizzy die moeten aanvragen ( bij de bisschop) voor hun trouwen. Dat geeft ze gelegenheid om te trouwen waar ze maar willen. Anders is dat waarschijnlijk op een, door de wet/kerk, vastgestelde locatie. Door die vergunning aan te vragen en te krijgen, wordt duidelijk dat ze echt wel behoren bij de bovenlaag van de bevolking. En dat mag natuurlijk ook wel met 10.000 per jaar. Ik las eens dat het omgerekend naar nu wel 6.000.000 pond is!
Ja, Darcy was niet zo maar 'vermogend' - hij was echt HEEL erg rijk! Ik ben altijd open voor een smoes om P&P nog een keer te lezen (alsof je eigenlijk een nodig hebt ;) . Ik doe mee!
altijd goed :-)
Hetty schreef:Ik lees momenteel de Nederlandse vertaling ... Wat is eigenlijk een "aapje". Volgens het boek, hoofdstuk 5, is mevrouw Long, die geen eigen rijtuig heeft, met een 'aapje' gekomen!

Nu ik het boek voor de zoveelste keer lees, ontdek ik dat ik er veel meer van geniet!
Een aapje is een huurkoets, wat je tegenwoordig een taxi zou noemen. Meestal waren dat shabby koetsjes en matig verzorgde paarden.

(Hoe ik dat weet? Welnu, voor mijn communie had ik een boek gekregen 'De Aeroplaan van Mijnheer Vliegenthert', een science fiction verhaal uit 1910, waarin verhaald wordt, hoe Jan Drie per ongeluk de monoplaan van m'nheer Vliegenthert stal, waardoor men tevens op de hoogte komt van de stand der vliegsport in 't jaar 2010. Daarin wordt veelvuldig gebruik gemaakt van aapjes; afgeleefde vliegtaxi's met een verwijzing naar koetsiers en hun paarden).

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!