Ik heb eigenlijk niets meer toe te voegen aan wat jullie hierboven hebben beschreven. Bij precies dezelfde passages en details heb ik stilgestaan en mij erover verwonderd.
Ik vind het mooi dat het tot nu toe niet letterlijk Pride and Prejudice is en dan vanuit het oogpunt van de bedienden, maar dat de nadruk ligt op het dagelijkse leven en de details daarvan tussen het verhaal door, die voor ons heel interessant, nieuw en leerzaam zijn.
Ik denk eigenlijk dat Jane nooit nagedacht heeft (of in ieder geval geschreven heeft) over het lot van het personeel omdat het toen allemaal nog veel te vanzelfsprekend was. Het is te modern en vroegtwintigste-eeuws om over de klassegrens heen te kijken. Dat past meer in de tijd van Downton Abbey.
Een zin op de eerste pagina van hoofdstuk twee die mij erg raakte is: 'It was best to be deaf as a stone to these conversations, and seem as incapable of forming an opinion on them.'
Hoe vernederend moet het zijn geweest om als minder en lager beschouwd te worden. Ook al was er geen andere optie, toch zal het niet vanzelfsprekend of makkelijk geweest moeten zijn voor elke bediende om zichzelf zo vaak weg te cijferen en in te houden!
En het legen van de po inderdaad... vreselijk!
Sent from my GT-I8190 using Tapatalk
'The person, be it gentleman or lady, who has not pleasure in a good novel must be intolerably stupid.'
Jane Austen