EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

By Alfred
Hetty schreef: Dat is zeker .... Ik heb het ooit eens gedaan, zeker 25 jaar geleden!
Het was op zich al een crime om alle ingrediënten te pakken te krijgen. Zo stond er in mijn recept "kalfsniervet". Dat heb ik toen via een slager, die nog zelf slacht, kunnen kopen.
En je moet al 6 weken van te voren beginnen met alle spullen bij elkaar te doen, en veel roeren. en als 'het' zover is heel lang in de over koken in een schaal met een flinke laag water, dat je dan weer goed in de gaten moet houden dat het niet verdampt.
En dan moet de pudding in een doek nog een poos blijven liggen > controleren dat 'het weer' niet komt in die doek dus ook in de 'pudding' .....

Ik heb het nooit meer gedaan. Te meer dat het resultaat best wel lekker was, maar niet op woog tegen alle tijd en energie die je erin stopt.

Groetjes Hetty
Dat zijn redenen waarom ik tot nu toe nog geen poging gewaagd heb. Alle ingrediënten, soms vreemde, al dat werk. Dit wordt het jaar van de poging, en dan zie ik naderhand wel of het voor herhaling vatbaar is.
By LizzyBennet
Ik heb overigens een keer een workshop Romeins koken gedaan in de plaatselijke bibliotheek en ik zat te denken: zou zij ook bereid zijn om eens een regency workshop te geven?

Het zou wel enorm gaaf zijn als we dit een keer zouden kunnen organiseren. :-) Moet alleen even op zoek naar haar kaartje. Ze kookte ook middeleeuws.
By Henk
Afbeelding

Dreaming...
We zijn meer op verblijf in de countryside van Groot Brittanie ingesteld, al behoorlijk wat jaren.
In London zijn we in 2006 voor het laatst geweest, verder ook geen grote plaatsen meer bezocht.
( Alles groter dan Salisbury of York is "groot", zoiets )

Maar het kriebelt wel weer de laatste tijd.
Al rondkijkend hier en daar kwam ik op het Ting Shangri-La hotel terecht.
Volgens verschillende lijstjes wordt hier één van de beste Afternoon Tea's van London geserveerd.
Met een Chinees tintje. De hapjes zijn redelijk Westers nog, maar de Tea wordt geserveerd zoals Tea geserveerd hoort te worden, helemaal in stijl.

De Afternoon Tea mag hier echt een High Tea genoemd worden: Het gebeurt op de 35'ste verdieping, met een droom-uitzicht over London.

Een verblijf in het hotel valt buiten ons budget, maar deze Afternoon Tea gaan we een keer doen.
Helaas nog niet binnenkort.

Ting Shangri-La
By Karenlee
Dat ziet er VERDOMD lekker uit, zeg..!
By Henk
"Gumbleton" in Hoorn...

Voor de vermelding "High Tea" op een bord dat buiten staat bij een uitspanning dat iets doet met "High Tea" zijn we tamelijk ongevoelig.
Ook voor "Afternoon Tea" in Engeland zelf, want bij de goede zaken staan er dan meestal nog heel andere dingen op het menu die ook lekker zijn.
Op een website of in een artikel doet het ons ook niets.

We hebben ons een keer laten verleiden om bij een hotel op het Rembrandtplein in te gaan op een aanbieding, die echt nergens op leek. Onlangs gingen we in op een NS-aanbieding die we via de mail kregen, omdat we allebei een voordeeluren-kaart hebben.
Was wat beter, maar het meeste waren toch herkenbare dingen die je in elke voordeel-supermarkt zo uit het schap pakt.
Hoezoo voordeel ?
Alleen maar scones met clotted cream die soms wel eens op de kaart staan doen we ook allang niet meer.
Het valt altijd tegen. Duidelijk "supermarkt" of gewoon kleine broodjes met slagroom.

De high-tea bij Hightealicious in Dordrecht hebben we nooit mogen genieten, maar de kleinere hapjes van Coffeelicious van dezelfde eigenaresse wel, een paar maanden geleden. Inclusief de scones.
Absolute topper !

Maar vandaag liepen we zomaar in Hoorn tegen Gumbleton aan, in het centrum.
We zaten nog vol van onze homemade ( thuis dus :) ), lunch, dus namen we allebei maar één scone met clotted cream, mijn vrouw capuccino en ik maakte een keuze uit de vele soorten thee.

Eén scone dus maar, maar wat een feest !
Een echte zelfgebakken scone met echte clotted cream !
Die hebben we heel rustig opgegeten, maar met plezier. In jaren niet zo'n lekkere doodgewone scone met cream gehad !
Drie zinnen met drie uitroeptekens, maar dat zijn ze waard.

In het korte gesprek met de eigenaresse bleek dat zij en haar echtgenoot dezelfde passie voor Groot Brittanie delen, zoals wel meer mensen die hebben. ;)
Zeven jaar geleden de zaak overgenomen, en de plicht op zich genomen om echte homemade scones, cake en gebak te serveren.

We komen hier dus zeker terug, misschien voor een High Tea, ( die in drie verschillende groottes besteld kan worden ),of iets anders want er staan meer lekkere dingen op het menu die in het echt ook op de tafels hebben zien staan.

Aanrader dus !
Website Gumbleton
By Henk
Dit topic kan wel een oppepper gebruiken, vandaar dat ik de titel iets langer gemaakt heb, door er koffie aan toe te voegen.
Koffie...
De koffie-cultuur in Groot Brittannië is flink opgebloeid in de periode die ik kan overzien, vanaf de jaren '70.
De jaren dat je blij moest zijn als je ergens koffie kreeg gemaakt van een goede kwaliteit oploskoffie zijn al lang achter de rug.

Net als overal anders hebben we een sterke voorkeur voor zelfstandige zaken in plaats van de alom aanwezige grootverkopers.
Ook in Groot Britannië , waar een andere grote koffie=naam op elk druk punt te vinden is.
Als het niet anders kan, dan moet het maar, maar de enorm grote bakken die je daar krijgt zijn ook niet echt leuk meer.

In onderstaand artikel wordt op leuke wijze de geschiedenis van koffie in Londen beschreven, van ruwweg 1650 tot na 1800.
Er zijn schattingen dat er rond 1800 tussen de 1000 en 8000 koffiehuizen waren in Londen zelf. Meer serieuze berekeningen komen op 551. Amsterdam had er toen 32.

Ook een ander leuk onderwerp over hoe The Guardian begonnen is.

Link hier
By Henk
Roomboter in Groot Brittanië.
Een artikel in een krant van zeker 6 jaar geleden over de geschiedenis van roomboter in Groot Brittanië is altijd ergens in mijn geheugen blijven hangen.
Ik begreep er uit, dat de Nederlandse roomboter, die vanaf de 15'de eeuw massaal geëxporteerd werd naar Groot Brittanië, eind 19'de eeuw een klap kreeg door één schandaal. De Engelse inspecteurs vonden allerlei frauduleuze toevoegingen in de vaten. Van reuzel tot wagensmeer, etc.
Er was moeilijk wat over te vinden , in het Nederlands of Engels.
Onderstaande link geeft iets meer duidelijkheid.

Waar het op neer komt is, dat er vanaf 1834 al klachten waren over afnemende kwaliteit van de Nederlandse boter.
Op de boerderijen werd naar eer en geweten gewerkt, maar ieder op haar eigen manier. ( Boter maken was het domein van de vrouw des huizes, tevens ook status, want zij kon daar geen onhygiënische taken tegelijk bij verrichten, daar had ze andere vrouwen voor nodig. Eigen dochters, of ingehuurd.)
Maar de fraude werd steeds groter, soms werd de moeite niet meer genomen om de toevoegingen goed door te roeren.
Ergens in de tussenhandel dus.

Denemarken kwam in die eeuw op als boterexporteur.
Boerderijen waren grootschaliger, er waren strakkere richtlijnen, en er waren al wat tradities op de boerderijen die , mede dankzij het iets koelere klimaat, de kwaliteit ten goede kwamen.

Deense boter was gewoon beter rond de eeuwwisseling.
Of er echt niet één echt schandaal geweest is weet ik nog steeds niet.
Maar de import is toen massaal naar Denemarken verschoven, tot heden ten dage.
Wat ons betreft geen straf, het is het eerste waar we altijd naar kijken als we zelf ons eten kunnen regelen.
By Henk
"Will I get you a cup from the punch-bowl ? "

Waarschijnlijk is de "punch-bowl" nog springlevend hier en daar, maar zelf hebben we het al heel lang niet meer gezien ergens.
Op één uitzondering na , op een Thanksgiving Day in Canada. ( Die is in Oktober ).

In onze herinneringen uit onze kinderjaren in de jaren ' 50 roept de "bowl" , zoals die vaker genoemd werd, warme gedachten op.
Vaak in de koude maanden, zeker rond de Kerst.
Centraal ergens in de ruimte , waar we ook wat van mochten hebben. Al te veel alcohol zat er dan niet in.
Zomaar even het woord ingetoetst op de zoekmachine levert veel soortgelijke verhalen op.
De bowl leeft dus nog zeker.

Onderstaande link over de geschiedenis van de punch-bowl, beginnende in Engeland in de 17'e eeuw.
Met handig recept voor een feestje waar 6000 gasten verwacht worden .

https://en.wikipedia.org/wiki/Punch_bowl

https://en.wikipedia.org/wiki/Punch_bowl
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!