EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

By Henk
" Mentioning, or even suggesting a "High Tea" to the ladies of your aquiantance should never be done, because it is insulting ".

Wederom een informatief artikel op Jane Austens World over eetgewoontes in Engeland rond Jane Austen's tijd.

Leuk om hier eens dieper op in te gaan.

Deze Link is van een site die aardig wat informatie over geeft over de geschiedenis van "Tea".
Ik heb ook wat op andere sites gekeken, waar ongeveer dezelfde informatie staat.

De "High" Tea werd opgediend aan de hoge eettafels in de gezinnen van de lage klassen, wanneer de arbeiders doodmoe thuis kwamen.

Volgens het verhaal introduceerde Anna, Duchess of Bedford (one of Queen Victoria’s ladies-in-waiting) de gewoonte om rond een uur of vier in de middag wat lekkers te eten, om het gat tussen de lunch en het late diner te vullen.
Dit gebeurde aan de lage tafels: de "Low Tea" dus.

De lijst van alles wat er tijdens zo'n "Low Tea" opgediend kon worden is erg lang, en omvat heel wat meer dan de obligate schaaltjes zoals die nu gewoonte zijn.
By Henk
Nog even verder over de "Tea".

Hoe het allemaal heet is niet zo belangrijk natuurlijk.
Als het maar lekker is en gezellig, dat is het belangrijkste.

Maar "High Tea" , ( Zie boven), is dus eigenlijk min of meer een warme maaltijd aan het eind van een vermoeiende lange werkdag. Thee hoeft daar niet bij geschonken te worden.
In "rangen & standen" denkend hoort dit bij de arbeidersklasse.
De verwarring is ontstaan in Amerika, omdat "High" geassocieerd werd met "hogere klasse".
"Afternoon Tea" is een betere benaming.

Maar goed, "High Tea" is de benaming geworden voor wat we er nu onder verstaan.
Ook in GB.
In GB wordt de High Tea toch altijd geserveerd in een zaak die per definitie nog veel meer Britse lekkernijen op de kaart heeft.
Daar gaan wij dan altijd voor.

In Nederland.
Er zijn veel zaken nu die een High Tea serveren.
Rondkijkend op internet zijn er zat te vinden.
Pluspunt is dat er een paar zijn, die nadrukkelijk vermelden niet te veel zoetigheid er bij te geven.
Persoonlijk vinden wij dat prima.

Maar er zit ook pretentie bij, en dat zijn we in het echt een aantal malen tegen gekomen.
Vooral als we onderdelen los bestellen, zoals altijd.
Scones van gewoon brooddeeg hebben we een paar keer gehad. Doen we niet meer.
Geen verdere binding met de Britse keuken:
We hebben een eigenaar horen verklaren dat ze altijd goed in het boek moeten kijken voor de enkele keer dat er een High Tea besteld wordt.
Standaard-recept dus, geen originele dingen te verwachten.

De meest spectaculaire "Tea" hebben we jaren geleden een keer in Bond Street, London, gehad.
Ik weet niet of het nu nog daar zit, maar toen zat het hoofdkantoor van Lyon's Tea daar.
Op de begane grond hun eigen lunchroom. Keus uit alle thee-soorten die ze hadden, met een Afternoon Tea die uit typisch Britse en typisch Indiaase lekkernijen bestond.
Geen compromis, sommige snacks waren heel pittig, maar wel lekker.
Perfecte mix was dat.
By Henk
Voordat ik een schitterend artikel post uit Jane Austen's World eerst even dit.
Over het gebruik van suiker in de traditionele Britse keuken, en dan vooral in de keuken van de "gewone man".

Ik kan me een artikel in een lokaal tijdschrift herinneren, waarin van alles uitgelegd wordt over de Pixies, de fairies van Devon.
In het artikel werd over suiker dit gezegd: De Pixies hebben een grote hekel aan alles wat zoet is, ook als anderen het gebruiken.
Dat werd dan als reden gegeven waarom traditioneel gebak, in Devon in ieder geval, niet zoet was.
Om de Pixies niet in een slecht humeur te brengen.
De werkelijke reden zal dan wel geweest zijn, dat suiker erg duur was, niet alleen in Engeland.
Ook de echte Dorset Clotted Cream is niet gezoet, de zoetigheid komt van de jam.
Die wat dikkere schenkroom, die vaak over ijs of appelgebak gegoten werd: Niet zoet.
Ik heb geen flauw idee hoeveel zaken dat tegenwoordig nog zo doen.
Zelf vind ik het veel lekkerder zo, zonder extra zoet.

Feit is dat een hoop traditioneel Brits gebak inderdaad niet zoet is, meer van die stevige gebaksoorten met rogge, tarwemeel etcetera.
Ook dat vind ik persoonlijk veel lekkerder dan de zoetigheid die we hier gewend zijn.

Dit bericht werd geinspireerd door het bericht in Jane Austen' World, over "bread & butter"- pudding.
De laatste jaren heb ik vaak andere dingen besteld als we in Engeland waren.
Maar het was heel lang vaste gewoonte om dat te bestellen.
Bij het zien van dit artikel liep het water in mijn mond.

Het recept voor bread & butter-pudding door niemand minder dan Mrs. Cassandra Austen, Jane's moeder, in rijm:

Link hier

Toegevoegd: In Mrs. Austen's recept werd wel degelijk behoorlijk wat suiker gebruikt, daar had ik in eerste instantie over heen gelezen. Maar de Chawton-wereld was natuurlijk een andere wereld dan Devon.
By Henk
Nog even voortbordurend op het gebruik van suiker in Engeland.

"By 1750 there were 120 sugar refineries operating in Britain. Their combined output was only 30,000 tons per annum. At this stage sugar was still a luxury and vast profits were made to the extent that sugar was called "white gold". Governments recognised the vast profits to be made from sugar and taxed it highly. In Britain for instance, sugar tax in 1781 totalled £326,000, a figure that had grown by 1815 to £3,000,000. This situation was to stay until 1874 when the British government, under Prime Minister Gladstone, abolished the tax and brought sugar prices within the means of the ordinary citizen."

(Volledig artikel Hier )

Hoewel de dames Austen tot een "lagere" middenklasse behoorden volgens sommige definities, was suiker dus wel in hun bereik.
By Henk
Nog meer zoetigheid, maar het is het seizoen van Bridget, ( Goddess of fertility, feminine creativity, martial arts and healing ), dus het hoort er een beetje bij .:)

Op het moment van dit schrijven heeft The Royal Wedding nog niet plaats gevonden.
Maar als dat gebeurd is ?
Zal het nieuwe echtpaar trouw elke dag samen een glaasje Irish Meade drinken, een maand lang ?
Fairies houden niet van zoet, maar wel van mooie vrouwen, vooral bruiden.
Als Prince William niet wilt dat de fairies zijn Catherine weg komen halen voordat de eerste maand voorbij is, doet hij dat beter wel.

Afbeelding

( Het woord Honeymoon komt hier vandaan. Een volle maand, (moon), elke dag samen de Ierse honingdrank Meade drinken houdt de fairies weg.)

"Marrying pure honey and the fruit of the vine, Bunratty Meade is the drink of choice for all nuptial ceremonies. It is a delicate yet potent drink made from a traditional fermented honey recipe and also contains white wine. Meade has been enjoyed throughout Irish history to promote the well being of newlyweds and is the fire and flame that fuels desire in young couples.

Old Irish tales suggest that brides and grooms consumed meade for one full moon after their wedding, hence the term "honeymoon." If the couple had a child nine months later, the conception was attributed to the powers of meade. It is also enjoyed during the wedding ceremony, and as each Irish wedding ends, the bride and groom are toasted with meade and serenaded with traditional songs and poems. Meade is the key to successful marriages and Bunratty Meade will give your love life a jumpstart even if you aren't tying the knot. "
By Alfred
Heeft iemand al eens geprobeerd om een Christmas pudding te maken? De afgelopen jaren heb ik er wel eens aan gedacht, maar altijd te laat, en het lijkt veel werk...
By Jane
Jazeker! Het beste is om het nu in september te doen (traditioneel recept met brandy) - en dan in folie bewaren tot de Kerst. Heerlijk!
By Henk
De essentie voor veel Engelsen is, dat iedereen die Kerstmis met je viert een keer in de Christmas-pudding roert, van Oost naar West.
En dan ook iedereen, inclusief baby's.
By Alfred
Jane schreef:Jazeker! Het beste is om het nu in september te doen (traditioneel recept met brandy) - en dan in folie bewaren tot de Kerst. Heerlijk!
Is er een bepaald recept dat je gebruikt? Er zijn zoveel varianten!
By Jane
Ik doe het niet altijd volgens hetzelfde recept. Ik heb 4 of 5 varianten die ik gebruik en soms verander ik ook wel in het recept al naar gelang wat ik op voorraad heb.

Hier lijkt het wel op:

http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/A660836
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!