EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

By Francine
Wij gaan altijd naaar Duitsland naar de Real. Ik weet niet of die zo groot is als waar jullie over schrijven, maar in de Real kun echt alles halen! Van ondergoed tot een kilo suiker.
Ik ga altijd samen met mijn moeder daar boodschappen doen en we komen altijd met meer thuis an de bedoeling is!
By DaBourgh
Afbeelding

Deze mag je niet vergeten. Vraag me nog steeds af hoe chemisch het is. Het is zelfs in poedervorm te krijgen. Kun je af en toe een snuifje nemen? |(

Oh ja Waar je ook voor je High Tea heen kunt.
Alkmaar Het hof van Alkmaar
http://www.dinnersite.nl/restaurant/420 ... rd-Holland
By LieutenantGrant
Henk schreef:Vandaag ontdekt in ons eigen Purmerend:

"Granny's wereldberoemde Appeltaart"

Pas een week of twee geopend.
Ik heb jaren doorgebracht bij Granny's in Groningen (hoek Vismarkt), ERRUG aan te bevelen!
By LieutenantGrant
Overigens ook aan te raden: het Schotse restaurant in Alkmaar, http://www.schotsrestauranthielander.nl/
gerund door een echte Schot, echte Schotse gerechten, en tot een paar jaar geleden de beste geimporteerde mede (Moniack Castle mead, nabij Inverness). Dat doet hij nu helaas niet meer....
By Miss Mary
LieutenantGrant schreef:Overigens ook aan te raden: het Schotse restaurant in Alkmaar
Jaaaa, dat is mijn favoriet!! :rofl: Echt heeeerlijk eten, niks op aan te merken! Echt alles is goed van kwaliteit en het is er echt heel sfeervol (wel reserveren, want het is altijd hartstikke druk!). De hoeveelheid soorten aanwezige whisky's is ook verbazingwekkend. :o
Ik ben verzot op het Death by Chocolate dessert. :lol:
By Henk
Vanmiddag by Granny's in Purmerend geweest.
Zeer vriendelijke bediening. Degene die de franchise runt gaf ons een gratis pak scone-mix mee , toen we een babbeltje met hem hadden, als "twee geinteresseerde leken".
Volgende week proberen !

Mijn vrouw nam appeltaart met citroen, ik nam de maple/pecan versie.
Heerlijk, behalve dat ik de maple-syrup niet echt kon proeven.
Maar evengoed erg lekker.

Een beetje kleine kaart volgens mij .Alleen appeltaart, koffie en thee.
Purmerend krijgt steeds meer grootsteedse trekjes, maar is het nog niet. Tijd zal leren of deze zaak levensvatbaar is.
Even verder zit, zoals ik hierboven meldde, "Het Hoedje van de Koningin". Deze heeft een veel uitgebreidere kaart, tot en met hele maaltijden.
Alles is daar gewoon erg goed, de zaak zit altijd vol.
Boven zit je in een soort vide, met het brede trapgat in het midden.
Daar is het jammer genoeg altijd erg warm.

De echte room van de Jersey-koe, om "Dorset-clotted" cream te kunnen maken, is hier niet te krijgen volgens mij.
Misschien bij de erg gespecializeerde zaken ?
Ik vergeet het elke keer weer, maar volgens mij komt Mascarpone erg in de buurt .
We zullen dat een keer gaan proberen, misschien al volgende week met de scones :)
By Henk
We zijn weer bij onze nieuwe aanwinst in Purmerend geweest vanmiddag. Zie boven.
( Geen naam deze keer, want als ik google krijg ik mijn vorige berichten als eerste bovenaan :))

Minder geinteresseerd dan de vorige keer.
We hadden beloofd om onze scones van hun mix te laten proeven.
Met en zonder karnemelk.
Ze werden mee naar achter genomen, zonder verdere plichtplegingen.
Hadden we ook niet verwacht, maar een heel klein stukje proeven had wat anders overgekomen.

Wij zijn niets meer dan geinteresseerde leken, en komen nergens binnen met de pretentie om het even te komen vertellen. Maar in dit soort zaken hopen we altijd enige passie aan te treffen.

Lege zaak, terwijl "Het Hoedje van de Koningin" in dezelfde straat stampvol zat.
( Deze eigenaar heeft zeker passie voor z'n zaak ! )

Het shopgedeelte is interessant, maar heeft totaal geen link met het aanbod op de kaart.
Waarom geen vers gemaakte scones op de kaart, als je het spul toch al in huis hebt ?
Twee heel aardige meisjes in de bediening, maar niet echt scherp.
Alleen "zoet" is voor ons "te zoet".

Wel was hij recepten tegen gekomen, waar inderdaad Mascarpone gebruikt wordt in combinatie met zure room. Het resultaat komt erg dichtbij de echte clotted cream, volgens de recepten.
By Henk
"Too sweet or not too sweet , that is the question..."

Een paar losse gedachten over het gebruik van suiker in de traditionele Britse keuken.
Zomaar uit m'n hoofd, zonder diep te googlen.
Kans op fouten dus, dat hoor ik dan wel.

Thuis heb ik een klein boekje genaamd " Dartmoor legends and myths" .
Veel aandacht voor de Pixies, de Devon broertjes en zusjes van de Ierse fairies.
Volgens het oude boekje zijn er nog steeds mensen die bij het oversteken van een brug over een water een speld of een spijker in het water gooien. "Om de Pixies vriendelijk te houden ".
De Pixies hebben ook een hekel aan suiker. Het gebruik van suiker ontstemt de Pixies, en boze Pixies in de buurt hebben is niet goed voor het huishouden ,het vee en het gewas.

De laatste jaren heeft het zoete gebak zeker het oude Groot Brittanie bereikt vanuit alle kanten.
Donuts, wafels, koekjes etc.
Traditioneel Brits gebak ziet er erg lekker uit, maar voor diegenen die het "zoet" van het continent gewend zijn kan het een klap in het gezicht zijn, omdat het totaal niet zoet is.
Maar als je , zoals ondergetekende, het gebruik van veel suiker afgeleerd hebt, is dat juist een verrijking.

Originele Engelse muffins bijvoorbeeld zijn van origine niet zoet. We hebben ze wel eens gekregen als soda-broodjes met kaas er op. Scones en clotted cream zijn ook niet zoet, alleen de bijgevoegde jam van nature wel.
( We hebben in onze buurt scones met krenten en rozijnen gezien, met zoete slagroom erbij. Lekker maar niet "echt" )

Oorzaak zal niet zo zeer de angst voor Pixies zijn, als wel het feit dat suiker duur was, zeker de geraffineerde soort.
By Henk
Onrust in het Verenigd Koninkrijk !

Zeer spoedig zal een moderne Tristan, vergezeld van Isolde, oprukken met z'n leger vanuit Cornwall tegen de barbaren daar buiten.
Want wat is er gebeurd ?

De euro op het continent gaat onderuit ?
Aardverschuivingen in de politieke verhoudingen ?
Niets daarvan, het is veel erger.

Paul Winterton, general manager van Langage Farm, vlakbij Plymouth, heeft PDO -status ( Protected Designation of Origin )aangevraagd in Brussel voor Devon Cream Tea.
Dit tot ongenoegen van Cornwall en Dorset, die ieder hun eigen Cream Tea hebben.
Die zijn nog niet gedeponeerd, hoewel Cornwall Clotted Cream dat wel is.

Hierbij is ook weer onrust ontstaan over de correcte manier van het eten van de scones met de cream en jam.
Moet de cream eerst, en daar boven op de jam, of andersom ?
Dit moet allemaal in Brussel vastgelegd worden, net zoals de beroemde banaan die volgens Brussel recht moet zijn, en niet krom.

Artikel
By Karenlee
Henk schreef:Hierbij is ook weer onrust ontstaan over de correcte manier van het eten van de scones met de cream en jam. Moet de cream eerst, en daar boven op de jam, of andersom ?
Geweldig :D :D :D! Maar, er moet natuurlijk de cream eerst, met de jam boven op. Andersom is heiligschennis.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!