EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

By Henk
Ik heb geen topic kunnen ontdekken over het eten en drinken in Groot Brittanie, vandaar dat ik er nu een begin. Als ik er overheen gekeken heb, hoor ik dat graag.
( Pas bij bevestigen van dit bericht zag ik hoe lang het geworden was. Nachtdienst...)

Praat met de gemiddelde persoon om je heen over het Britse eten, en je krijgt allerlei misere over je heen. Jammer, denk je dan, ze weten niet beter.
Is het dan allemaal zo goed ? Ja en nee.
Als je Mr. Collins in P&P ziet smekken en proppen krijg je niet het idee dat het eten vies is.
Hoeft ook niet.
Bij deze wat persoonlijke gedachten, over hoe wij naar het Britse eten kijken zonder roze brilletje.

Vanaf de periode waar ik over kan oordelen, is het erg vooruit gegaan met het eten overal.
We hebben in het verleden genoeg door kleinere steden gelopen, in de hoop dat we ergens een Italiaan konden vinden met fatsoenlijk eten.
Zelfs een fabrieks- beef pie kan lekker zijn, om maar wat te noemen. Maar niet als hij al een paar uur in een warmkast heeft liggen uit te drogen.

London was een verhaal apart. Daar was alles te krijgen.
De pizzaketen Pizzaland was al over de hele stad verspreid, toen de eerste pizzeria in Amsterdam geopend werd. In de Watergraafsmeer, als ik me goed herinner, in 1975. Ik had toen vrienden daar na mijn militaire dienst.
London liep altijd voorop met trends, die pas een paar jaar later naar Nederland kwamen.

Frankrijk is het eetland in de wereld. In de hypermarches volle muren met tientallen soorten Brie en Camembert, daarnaast honderden andere soorten kaas. Dat kan ons in een prettige soort van euforie brengen. De tomaten, het fruit, ga zo maar door.

Maar toch hebben we vele hoogtepunten in Groot Brittanie beleefd.
Van die kleine lunchrooms, soms verstopt in een antquariaat of meubelwinkel. Drie tafels misschien maar. De allerlekkerste tomatensoep, een salade zoals je nog nooit gegeten hebt.
Homemade pies, een echte Cornish pasty enzovoort.
In een snackbar in de Yorkshire Dales: De lekkerste worst die we ooit gegeten hebben. Een Lincolnshire sausage door een lokale slager gemaakt.

Twee jaar geleden waren we een week in Pickering. Toevallig was in York de jaarlijkse foodfair aan de gang. "The nearest thing to Heaven !"
Je vraagt je af waarom het ze niet lukt hun produkten beter te verkopen op het continent.
Trouwens, toen Mark's & Spencer nog in Amsterdam zat, was dit een erg populaire zaak vanwege al die lekkere sandwiches en typisch Britse lekkernijen. Ook bij de mensen die verder niets met de UK hadden.

Toch een opmerking.
We zijn een beetje tot de conclusie gekomen, dat de aloude klassenmaatschappij die de UK nog steeds is, erg zichtbaar wordt in de eetcultuur.
Ook in 2008 waren we een week in Hastings, voor het eerst sinds jaren.
Bij uitstek een labor-bestemming. We hadden betere herinneringen.
De een na de andere frites & burger-tent. Alleen in het kleine centrum wat andere mogelijkheden, en ...een zeer goede Italiaan met zeer lekkere salads en pizzas.
Hoewel we zelf niet het perfekte gewicht hebben, voelden we ons niet te dik in Hastings.
De Britten zijn het dikst van Europa op dit moment.
Jamie Oliver's doelgroep is in veel plaatsen langs de kust goed vertegenwoordigd.

Over het binge-drinking zullen we het niet hebben: Nederlanders zijn op dit moment de grootste drinkers.
We zijn toen ook naar een camping gereden, ongeveer 15 klm landinwaarts, na 6 jaar zelf niet meer te kamperen. Daar kwam de openbaring.
Duidelijke middenstands-gezinnen; kinderen die echt aan het spelen waren en een goed figuur hadden. Fietsen bij de auto etc.
In Mei New Forest: We zullen Bournemouth een keer bezoeken, maar voor de rest land inwaarts blijven.
Kijken of dat zaakje met die heerlijke steak & kidney pie er nog is in Salisbury :)
Laatst gewijzigd door Henk op 17 mar 2017 11:24, 2 keer totaal gewijzigd.
By Henk
"Typisch Engels" in Nederland ?

Er zijn er genoeg tegenwoordig, restaurants en lunchrooms met een menu en sfeer die erg British aanvoelen.
High Tea's, tea and scones, noem maar op.
We hebben scones hier en daar geproefd, soms is het gewoon van brooddeeg gemaakt, niet helemaal echt.
Het meisje uit New Zeeland, dat bij ons in huis geweest is als AFS-exchange scholier in 1991, is absoluut geen kokkin. Nog steeds niet. Alleen scones kon ze erg lekker maken.

Maar waar zitten de lunchrooms en tearooms in Nederland ?

Vorig jaar pas hebben we Theehuis Overleek ontdekt vlakbij.
Het bestaat al 4 jaar.
Vanaf Monnikendam linksaf de polder in vanaf Amsterdam, een paar kilometer over een heel smalle weg, en daar is het.
Een prachtige zaak in een boerderij. Er zaten op dat moment twee dames-groepjes, die allebei met een zeer uitgebreide High Tea bezig waren.
Een menu kaart die in York niet zou misstaan.
Geen diners, alleen lunch. Ook geen alcohol.
Het was te druk om een praatje te kunnen maken, maar dat halen we deze lente in,hopelijk.

Buiten op het terras een fantastisch uitzicht op de weilanden.
Het is nu gesloten, maar het gaat in April weer beginnen.
Looking forward !

Afbeelding

Theehuis Overleek
By Henk
Oppassen ! Dit bericht bevat...

The lighter side of ...!

Afbeelding

Is Spam typisch British ?
Nee, het wordt over de hele wereld gegeten, en er wordt ook over de hele wereld grappen over gemaakt.

"Spam fritters". Een bijproduct in de oude fish & chips zaken, spam gefrituurd.
Ik heb het volgens mij ooit nog wel eens gegeten, maar het staat nu nergens meer op de kaart, denk ik.
De stationsrestauraties in Nederland hebben jaren een soort gerecht op hun menu gehad, dat hier erg op leek. De zogenaamde "Honky Tonky-hamburger "
Niet te (vr) eten :)

Monthy Python is niet ieder's "cup of tea", maar van mij wel.

Monthy Python's Spam song:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=M_eYSuPKP3Y[/youtube]
By Karenlee
Hahaha... Spam. Vond het lekker als kind maar zou ik nu niet door mijn keel kunnen krijgen. Er zijn bepaalde dingen die ik erg lekker vind van de Engelse keuken (vooral hun toetjes), maar mijn man is er helemaal niet over te spreken. Yorkshire Pudding vindt hij een van de meest smakeloze dingen die hij ooit gegeten heeft.
By Henk
Karenlee schreef: Yorkshire Pudding vindt hij een van de meest smakeloze dingen die hij ooit gegeten heeft.
Je bedoelt de losse mini-"puddings" waar de jus over heen gaat ?
Andere hebben we lang niet meer gezien, helaas.
Het vlees en de jus is lekker, maar die "puddings" niet zo.
We hebben het zelf een paar keer gemaakt in de oven, maar die goede roastbeef zoals die in de UK gebruikt wordt is hier niet altijd makkelijk te vinden, of peperduur.

Recepten zijn op google te vinden.
Wat wij onder lekkere Yorkshire pudding verstaan is, als het deeg van zelfrijzend bakmeel rijst terwijl het vlees aan het grillen is. De vleessappen druipen in het deeg op die manier terwijl het bakt.
En dat is erg lekker !

"A typical poor man's dinner" hoor ik Sir Walter Elliot al zeggen.
By LizzyBennet
Ah English food!! Love it or hate it...

In het bejaardentehuis in Lancashire waar ik werkte hadden we op zondag altijd 'a Sunday Roast'. Lamsvlees met aardappels uit de oven met mint-sauce en lekkere trifle toe! Zalig. Yorkshire pudding is ook erg lekker, mits goed klaargemaakt. Shepperds Pie, pie/ bangers and mash, mmm!

En uiteraard heb je nergens zulk lekker Indiaas eten als in Engeland. Birmingham heeft wel de beste Indian-restaurants.

De supermarkten vind ik een grote tegenvaller. Gigantisch groot, zodat je denkt dat je er alles kunt kopen, maar héél veel kant-en-klaar. Ik vond het een uitdaging om een fatsoenlijke gezonde maaltijd op tafel te zetten.

Things I like - en die je hier niet kunt kopen:
- crumpets!!!
Afbeelding
Heerlijk toasten en dan met boter erop, jammie!
- lemoncurd (gelukkig nu te koop bij de AH!)
- mince pies
Afbeelding
- HP sauce!
Afbeelding
- salted butter (nog nergens kunnen vinden, maar zalig op dik toast
- bacon butties (kun je natuurlijk gewoon zelf maken, maar op de één of andere manier smaakt het toch anders in NL)
- apple pie and custard
- treacle sponge
Afbeelding
- golden syrup (waar kun je dit kopen!? Zo heerlijk op een pannekoek... *slurp*
Afbeelding
- Shortbread!
- Salt & Vinegar crisps

En vast nog wel een paar dingen die ik vergeten ben. Wat ik vooral erg raar vind, is hun uitleg van 'cream'. In Nederland krijg je gewoon een lekkere grote klodder geklopte slagroom op je appeltaart. Daar gieten ze er gewoon een ongeklopt bakje overheen. Brrr. Erg smerig. Wat ze hier weer gek vinden is dat we koude appeltaart eten. Ik heb hem zelf ook veel liever lekker (lauw) warm. Uiteraard met een lekkere scheut custard eroverheen. ;-)

Oh ja, en ik was 5 kilo aangekomen na een jaar Engeland. Ik vond het nog meevallen na al die koekjes en toetjes.

Edit: ik zag trouwens pas in Utrecht een winkel waar je wat Engelse producten kon kopen. Ik ben nog niet binnen geweest trouwens.
Kwam ook nog deze shop tegen:
http://www.woodleaf.nl/N_frame.html?htt ... _home.html
By LizzyBennet
Oh my! They sell Hobnobs!
http://www.woodleaf.nl/b_2954.jpg

Leuk stukje over het verschil tussen rich tea biscuits and hobnobs door Peter Kay.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MJr9ekTf0xc[/youtube]

Vind zelf zijn 'family weddings' altijd prachtig om te zien:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CA0q_vkeoDA[/youtube]
En dan die vader: 'Garlic bread?! Garlic bread? You're jo-king!'
Zalig. En van het accent krijg ik altijd heimwee....

*edit* and they sell:Golden Syrup! Hoorah!
http://www.woodleaf.nl/N_frame.html?htt ... _home.html
By Karenlee
LizzyBennet schreef:ik zag trouwens pas in Utrecht een winkel waar je wat Engelse producten kon kopen. Ik ben nog niet binnen geweest trouwens.
Die ken ik goed - piepklein winkeltje bomvol met zowel Amerikaanse als Engelse etenswaren die gewoon iet in Nederland te krijgen zijn. Ze hebben zelfs echte maple syrup! De prijzen zijn best pittig, maar tsja.., als je iets echt heel graag wilt hebben dan maar even slikken.
By Henk
Hastings: We hebben er wel gelachen.
Tussen alle burger& fries tenten, aan de waterkant, zat ook een eenvoudig tentje, met wat traditionelere gerechten.
Formica tafels, maar het zag er erg schoon uit, en redelijk druk met locals.
We bestelden allebei een roastbeef-lunch.
De roastbeef keurig in het midden, in dunne plakken. Gegrilde aardappels aan de ene kant, doperwten en wortels aan de andere kant, keurig gerangschikt.
En lekker.

We doen boodschappen bij de Liedl in Nederland voor de huishoudelijke dingen, zoals chloor etc.
Nooit ons eten. Maar de Liedl's in andere landen kunnen aardig compleet zijn, met lokale produkten.
Nieuwsgierig gingen we een Liedl in Hastings in ,de dag na onze roastbeef-lunch.

Verrassing: Onze roastbeef-lunch lag daar als diepvries-maaltijd. Exact hetzelfde !
Nog groter was de verrassing toen we die dozen ook bij de Liedl in Nederland zagen.
Of ze er nog liggen weet ik niet, maar we hebben ze een paar keer gehaald, puur voor de lol, en voor het moment dat het een keer goed uitkwam.
By merel
Ja, dat winkeltje in Utrecht ken ik ook. In Amsterdam en Arnhem heb je ook wat winkels met Engelse producten. Evenals in Keulen, overigens.
Maar het beste tot nu toe heb ik in België ontdekt: in Everberg (bij Zaventem/Brussel) bevindt zich de winkel 'Stonemanor'. Je moet het maar net weten, hoor, want Everberg is echt een klein dorp, en normaal gesproken kom je daar dus nooit langs.

Stonemanor is van Costcutter (jullie vast wel bekend uit de UK…). Ze hebben op de benedenverdieping een vrij grote supermarkt. Hier wordt vrijwel dagelijks echt van alles ingevlogen vanuit de UK. Brood, melk, vlees, pizza, noem maar op. Veel tijdschriften, en echt alle typisch Engelse producten die je je maar voor kunt stellen. Gewoon zoals in een normale supermarkt. Het personeel is ook Engels, en de keren dat ik er was, waren er ook voornamelijk Engelsen die er boodschappen komen doen. Je waant je dan ook echt even in Engeland, en dat gewoon in België, 'on the continent'!

Boven bevindt zich dan nog een wat kleinere afdeling met boeken, kantoorartikelen en speelgoed. Ze verkopen er zelfs meubels en bedden.

Ze hebben ook een website: http://www.stonemanor.uk.com/, waar je hun product guide kunt inkijken. Klik op 'product guide' en dan linksonder op 'download product list'. En dat is echt een flinke lijst, alleen al leuk om gewoon eens door te bladeren!!!

Qua prijsniveau is het niet goedkoop, maar echt duur vond ik het ook niet. Ik ben er inmiddels meerdere keren geweest en sla dan natuurlijk even flink in. Ik hoop er zeer binnenkort weer heen te rijden.

Ze hebben ook een dependance in Waterloo, maar die is kleiner.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!