EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Alles over onze vakanties, met veel goede reistips!

Wat is je favoriete manier om naar GB te reizen ?

Vliegtuig
5
28%
Trein via Tunnel
3
17%
Auto via Tunnel
Geen stemmen
0%
Ferry
10
56%
Ik ben nog nooit op een andere manier naar Groot-Brittannië geweest dan met de boot (in totaal nu zo'n 5 of 6 keer). Afgelopen jaar twee keer, één keer met school (uitwisseling) in mei en in de zomervakantie nog een keer op vakantie.
De boot blijft toch iets wat bij het Verenigd-Koninkrijk hoort, alles doen ze er toch anders en omslachtig. Dus de reis er naar toe ook dan maar! :)
Dat zou normaal gesproken ook mijn antwoord zijn, maar hiervan wijk ik toch een beetje af.
Ik ga per jaar ongeveer 2 x naar Engeland, ik prefereer het vliegtuig want ik moet altijd in de East Midlands zijn.
Uit ervaring weet ik dat het sneller is met het vliegtuig (eerst 2 uur naar Schiphol, dan 1 uur vliegen en dan 1 uur met de bus) en ik vind het zo makkelijk.
Ik weet nog van 2 jaar terug dat ik me hierover verwonderde
's Ochtends zat ik nog in Nottingham eventjes bij de kapper en 's middags landde ik in Nederland.

Geen boot voor mij ;-)
Norfolklines ( o.a, Duinkerken-Dover) is overgenomen door DFDS (o.a. IJmuiden Newcastle )

Laten we hopen dat ze niet aan die supergoedkope Duinkerken-Dover overtocht gaan rommelen !
Ik ben met de ferry, de seacat, de hoover craft en nu ook met het vliegtuig geweest...
Vliegen vond ik geweldig, je stapt in en een uurtje later sta je met je voeten op engelse bodem :-)
Geen zeeziek gevoel, alleen beetje luchtziek :rofl:
De trein, absoluut. Het is ook de enige manier waarop ik al naar Groot-Brittannië gereisd heb. Zeker voor Londen zou ik absoluut voor niets anders kiezen. Ik ben nu twee keer met de Eurostar naar Engeland geweest en twee keer helemaal geen problemen gehad. Volgens mij is het van waar ik woon ook sneller dan het vliegtuig. Prijs om naar Brussel-Zuid te reizen van waar ook in België is sowieso inbegrepen in het ticket van de Eurostar, dus vervoer naar Brussel kost niets extra. Op een klein uurtje ben ik in Brussel (en dat is werkelijk van bij mij thuis, dus vervoer naar station plus treinreis). Daar moet je dan wel goed op voorhand zijn voor inchecken, maar dat is bij het vliegtuig net hetzelfde. Verder kom je midden in Londen aan, wat als ik mij niet vergis met het vliegtuig niet echt het geval is. Ik weet ook helemaal niet hoeveel een vliegticket kost, maar veel minder dan wat ik betaald heb voor de trein kan het niet zijn. Verder zijn vliegtuigen ook heel erg milieuvervuilend, terwijl de Eurostar er alles aan doet om zo milieuvriendelijk mogelijk te zijn en dat vind ik toch ook wel belangrijk.
De auto is niet echt een optie voor mij, voorlopig toch niet althans, aangezien ik geen rijbewijs heb. De boot lijkt mij nog wel eens een avontuur op zich, maar ook wel vreselijk omslachtig in vergelijking met de trein.

De enige bedenking die ik heb in verband met het met de trein reizen, is dat je natuurlijk wel in Londen aankomt, wat niet altijd ideaal is als je eigenlijk ergens anders in Groot-Brittannië wil zijn. Met het vliegtuig kan je natuurlijk je bestemming zelf kiezen. Maar dan nog... Mijn vriendinnen en ik hebben deze zomer nadat we in Londen aankwamen de bus naar Cardiff genomen, vandaar zijn we een paar dagen later met de trein naar Bath geweest en weer een paar dagen later hebben we in Bath de trein terug naar Londen genomen. Vraag mij alleen niet hoe het systeem van de treinen in Engeland werkt (wat bijvoorbeeld de prijs van een ticket betreft), want ik begrijp er nog steeds niets van. Voordeel wanneer je met de trein tussen Engelse steden reist, zijn de 2for1-offers die je op verschillende plaatsen hebt. Zo zijn wij aan halve prijs binnengeraakt in de Assembly Rooms/Fashion Museum in Bath en in het museum van the Globe en in het Filmmuseum in Londen.
En dan eindelijk met de trein direct naar London, vanuit Amsterdam of Rotterdam ?
Volgens dit bericht wel, vanaf 2016.

Het internationale trein-bedrijf waar ik 27 jaar voor gewerkt heb heette Wagon Lits. Van Scandinavie tot in het Midden-Oosten slaaptreinen, restaurant- en buffetwagens, eigen treinen, met als beroemdste de Orient Express, plus veel meer ferry-diensten tussen Engeland en het vasteland dan er nu zijn. Die gaven aan zo'n 5000 mensen werk in Belgie en Frankrijk.

Wagon Lits verloor een heleboel contracten met spoorwegmaatschappijen in de jaren '90. Er werd ingezet op kwaliteit en luxe, er werden nog plannen gemaakt voor directe slaaptreinen tussen diverse steden op het continent en London. Ook Amsterdam zat in de planning.
Maar vliegen werd goedkoper, en Wagon Lits werd overgenomen door een nog grotere partij, Accor, dat nu een van de grootste reisconcerns ter wereld is.
Er stonden zo'n 36 heel luxe slaapwagens klaar in Engeland, die teveel stroom trokken echter, en die nooit meer gebruikt zijn.

Nu, bijna 20 jaar later, zijn er toch weer plannen.
De reis zou zo'n 4 uur duren tussen Amsterdam en London, maar dan sta je wel in St Pancras/King's Cross.
Een kleine wandeling en je staat op perron 9-3/4 !

Het verschil met vliegen zou dan niet groot zijn , hopelijk de prijzen ook niet.
Ik ben dit jaar vanaf Parijs met de trein naar Londen gereden. De reisrubriek in de Metro noemde dit een YOLO-ervaring, maar dat heb ik even gemist: het was gewoon een lange tunnel ;-). Verder vind ik de trein altijd een fijne manier van reizen.
Als de reis vanaf Amsterdam maar 4 uur zou duren, zou ik het zeker een alternatief voor vliegen vinden, zeker als je niet op London City vliegt.
Als fervent Engelandvaarders hebben wij alle vervoersmogelijkheden ten minste één keer gedaan.
Wat ons het beste bevalt is de combinatie boot-eigen auto. Dat komt ook doordat wij graag erop uit trekken. :nod:
Wanneer we alleen naar Londen gaan, nemen we het vliegtuig (van Rotterdam naar London City) en doen verder alles met de Underground: snel en meest efficiënt. Zouden we naar bijvoorbeeld Edinburgh gaan, dan is dat ook de meest logische optie. MAAR: je gaat toch niet naar Schotland om alleen Edinburgh te bekijken? :lol: Dus wordt dat voor ons een retourtje Rotterdam Hull of IJmuiden - Newcastle...

Odette: ben het roerend met je eens dat het zeer te betreuren is dat de Stena Discovery uit de vaart is genomen. ;( In 3,5 uur was je overgestoken.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!