EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Alles over onze vakanties, met veel goede reistips!

Wat is je favoriete manier om naar GB te reizen ?

Vliegtuig
5
28%
Trein via Tunnel
3
17%
Auto via Tunnel
Geen stemmen
0%
Ferry
10
56%
Wat zijn je favoriete manieren om naar Groot Brittannië en Ierland te reizen ?

Dat is misschien niet de manier die op een zeker moment het beste uitkomt.
Tijdgebrek doet je misschien voor het vliegtuig kiezen, of budget-overwegingen kunnen een bepaalde optie aantrekkelijk maken.

Sommige opties die op het eerste gezicht het goedkoopst lijken vallen soms duurder uit.
De Rotterdam-Hull en de IJmuiden-Newcastle-ferries zijn zeker niet goedkoop, zeker niet als je de maaltijden er bij boekt.
Voor bijna de prijs van die overtochten vlieg je naar sommige bestemmingen, huur je een auto en nog een huisje ook voor een week. Verschil net 100 euro soms.

Vliegen:
Vliegen is eigenlijk heel "clean".
Sensationeel aan de ene kant, voor mij nog wel in ieder geval, maar meer niet.
Als je terugkomt stap je uit, en het is voorbij.
" The body travels by horse, the mind travels by feet ".
Op tijd zijn voor de incheck kost ook veel tijd aan beide kanten.

Trein:
Ik heb zelf jaren op de gewone treinen gereden naar Brussel, waar een heleboel mensen inzaten voor overstap naar Engeland. Die treinen waren altijd te laat, mensen misten altijd hun geboekte aansluiting.
Waarschijnlijk is dat beter geworden nu met de Thalys, ik weet het niet.
Maar het kost toch nog altijd een uur of 7 om van Amsterdam in London te komen.
Als London de bestemming is gaat dat nog, maar als je verder wilt zul je nog veel tijd kwijt zijn.
Er zijn plannen om, als de Thalys eindelijk op volle snelheid gaat rijden, toch een directe trein Amsterdam-London in te gaan zetten.Dat zou beter zijn.
Mijn oude bedrijf Wagon-Lits was al met die plannen bezig. Ze lieten speciale wagons bouwen.
Maar door de jarenlange vertragingen is dat niet meer gelukt.

Veerboot:
Er zijn diverse overtochten en maapschappijen.
De overtocht Duinkerken-Dover als goedkoopste, IJmuiden-Newcastle als duurste.
Maar dan zit je wel gelijk goed in het Noorden.
Duinkerken is voor ons een 4 1/2 uur rijden, maar met een beetje file wordt dat 7.
Meeste file in Nederland trouwens.
Kost ook benzine,tijd en geld.
IJmuiden is voor ons 3 kwartier.

Euro Tunnel met auto:
Ik heb enige rancune tegen de Tunnel. Die heeft ongeveer 5000 arbeidsplaatsen gekost.
Ook veel bij Wagon Lits, omdat die een aantal diensten exploiteerde.
Maar buiten dat: De Eurotunnel is een "non-event" zoals iemand een keer zei.
Autorijden, trein-in en trein-uit, meer is het niet.

Onze echte favoriet is de ferry.
De rit er naar toe, ook Duinkerken en Calais, hoort erbij.
Wij gaan nooit voor zaken naar GB, het onthaasten begint al in de haven.
Wij vervelen ons niet tijdens het inschepen, wat een uur of 2 kan duren bij de grote ferries.
Het haven-sfeertje, de meeuwen etc.
Het geraas als je het schip binnenrijdt, de wandelingen over het dek.
En vooral de overtocht naar Dover: "The White Cliffs Of Dover""...

Tja, en dan moet je weer terug ook.
Langzaam wegvaren, de kust zien verdwijnen in de verte.
Hoeft allemaal niet te snel te gaan.

"We'll meet again"
Ik ben vorig jaar met de auto door Ierland gereisd! Ik vond dat een prettige manier om het land te zien.
Dit jaar ga ik naar Engeland met de auto. Heb er nu al zin in!
Met de auto kan je voor mij gevoel veel meer zien!
Voor Londen heeft het vliegtuig echt mijn voorkeur, maar verder hou ik erg van autorijden en zo een land ontdekken. Ben op verschillende manieren naar Engeland gereisd in het verleden (heb ze allemaal een keer uitgeprobeerd ;-) en zolang de overtocht zo kort mogelijk gehouden kan worden, heeft de ferry mijn voorkeur. Ben zes jaar geleden van Hoek van Holland naar Hull gegaan en zo'n hele nacht op de boot vond ik toch niets. Treurige entertainment, geen geweldig eten en kleine hutjes... Nu deze zomer met de auto van Duinkerken naar Dover (en pas op de terugreis andersom ;-)), ben heel erg benieuwd hoe dat gaat bevallen!
Trein via de tunnel....

Goede verbinding...géén wachttijden...lekker relaxen...
én zoveel bagage "meezeulen"als je wilt.

Maar goed ik ben geen autorijden fan,dus dat valt dan af.
Maar Londen/Engeland per trein helemaal oké

Afbeelding
Als ik naar England ga, wil ik er zo snel mogelijk wezen. Ik heb een keer een vrij beroerde overtocht gemaakt met een snelle ferry, en weinig geduld voor (en ook wat mindere herinnering aan) zo'n nachtboot: vliegtuig dus. Maar eenmaal daar kan het niet langzaam genoeg. Bijna alles wat ik buiten Londen heb meegmemaakt is te voet gedaan!
Ik vind met de boot reizen naar Engeland erg gezellig, vooral als je met een groepje bent. ´s Avonds laat op het dek lopen vind ik echt wat hebben, zo midden op zee.
Ik heb twee keer alleen ´s nachts gereisd met de boot, maar ja als je niet alleen durft te vliegen is dat een goed alternatief.
Ik ben een keer met de trein geweest, vond dat wel vermoeiend om eerst naar Brussel te reizen. Als er een rechtstreekse verbinding zou zijn, zou ik het een goed alternatief vinden voor het vliegen.
Maar voor een weekendje Londen prefereer ik toch het vliegtuig (samen met vrienden natuurlijk).
Heb geen favoriete manier eigenlijk. Vind alles wel leuk:

De veerboot vind ik zo lekker nostalgisch: op het dek staan, de zeemeeuwen, en letterlijk van of naar een (wel heel groot!) eiland varen. Zowel via Frankrijk als vanuit Nederland. Lag aan de bestemming: Zuid-Engeland standaard via Calais/Duinkerken, Noord-Engeland uiteraard vanuit Nederland. Je eigen auto kan mee, dus je kunt HEEEEEEEEL veel spullen mee naar Nederland nemen!

Vliegtuig gaat lekker snel. Ben 3x naar Engeland gevlogen, beviel goed. Ik hou wel van opstijgen en landen en zo, maar ben eigenlijk toch elke keer weer blij als we geland zijn. Met alle controles, gedoe over vloeistoffen wel/niet mee en zo vind ik vliegen overigens toch niet zo prettig meer. Voordeel: je kunt een Engelse auto huren, dat vind ik NOG leuker dan in mijn Nederlandse auto daar rondrijden.

Met de bus meerdere keren geweest. Een keer een reis van een paar dagen. Verder meerdere dagtochten naar Londen met de bus gedaan. Moest je wel ’s nachts vertrekken en je komt ook ’s nachts weer terug. Ik hoorde dan nogal eens de opmerking dat je nooit veel kan doen in een dagje Londen. Dacht het wel dus, gewoon de metro pakken, van tevoren bedenken wat je wilt gaan doen en je kunt echt flink wat zien/doen op zo’n dag. Vond het de ideale manier om toch even naar Engeland te kunnen gaan als student-met-zeer-weinig-geld. Nu is het nog fijn, om gewoon op die manier even in Engeland te zijn, maar heb dat bedenk ik me nu al een paar jaar niet meer gedaan.

Per trein ben ik nog nooit naar Engeland geweest.
merel schreef: een Engelse auto huren, dat vind ik NOG leuker dan in mijn Nederlandse auto daar rondrijden.
Wij hebben dat maar een keer gedaan in Cork, Ierland.
Ik zou wel iedereen aanraden om een niet te kleine auto te huren, motorisch gezien.
Wij hadden een kleine Ford Ka, 1.0 ltr. motor gehuurd. Dat betekende heel erg veel schakelen met de linker hand in het bergachtige landschap.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!