EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Alles over onze vakanties, met veel goede reistips!
Bedankt Maria :)

Een mooie dramatische foto van dat kerkje !

"Which reminds..."

We hebben een aantal malen op de Akebar-camping gekampeerd, vlakbij Leyburn in the Yorkshire Dales. Een grote camping, maar mooi verdeeld waardoor het toch een mooi landschap blijft.
Over een veld loopt een stenen muurtje als afscheiding van een kerkhof, behorend bij een kerkje dat erg op het kerkje op de foto lijkt.
Het kerkhof lijkt een soort enclave op het veld
De kerk is uit 865; op de grafstenen staan datums die vertellen dat hier mensen al vele eeuwen lang hun eeuwige rust gevonden hebben.
Het is nog steeds in gebruik. Op Zondag hoor je een kleine bel luiden, met een dun, blikkerig geluid, de lokale bevolking oproepend voor de dienst.
Wat ons betreft net zo indrukwekkend als een grote kathedraal.
Treinreizen in de UK.
Tijdens mijn werk voor British Rail in de '70s, ( personeelskorting 75% ), en de jaren daarna tot 1993 hebben we erg veel met de trein gereisd in de UK.
Daarna zijn we alleen met de auto met of zonder caravan gegaan, en af en toe met het vliegtuig naar London.
Met de auto zijn we op plekken geweest die anders moeilijk te bereiken zijn.
Zoals Yorkshire Moors en -Dales, Dartmoor en Northumbria.

Ik ben dus niet meer up-to-date met het huidige treinreizen in de UK, en houd me zeer aanbevolen om recente ervaringen te horen.
Treinreizen is zeker niet goedkoop meer in ieder geval, in vergelijking met andere middelen van vervoer.De routes veranderen niet zo sterk natuurlijk. Er zijn prachtige routes en ook wat saaiere.

Een route die erg aan te raden is de route Glasgow > Malaig> Isle of Skye>Kyle of Lochalsh>Inverness>Edinburgh.
Minimaal drie dagen voor nodig.

Vooral het stuk Isle of Skye > Inverness is betoverend.
Jaren geleden hebben de journalisten van de Volkskrant een keer een Top-10 gemaakt van de mooiste treinreizen in de wereld.
Dit stuk kwam in ieders lijstje voor.
En terecht.
Uren lang langs de fjorden van de Highlands, op plekken waar geen auto kan komen.
Met een gangetje van 30 kilometer per uur vanwege de bochten, vlak langs het water.
Restauratie aan boord, alleen of in prettig gezelschap: "The nearest thing to Heaven"
De andere delen van deze reis zijn ook mooi.
Opnieuw een citaat van journalist Ben Wagendorp van de Volkskrant, die jaren in de UK gewoond heeft: "Scotland is the most beautiful woman of all, although she often wears a veil".
De "veil" sloeg op de regen die bijna onvermijdelijk is, maar daar moet je doorheen kijken :)

Dit Reisplan staat op de VisitBritain-site.
Wat leuk, Henk, dat je in de jaren '70 voor British Rail hebt gewerkt! Hoe kwam je daar terecht, als ik vragen mag??

Ik ken een Engelsman, die zijn hele leven voor de British Rail gewerkt heeft. Net andere Engelsen die ik heb gesproken, vervloekt ook hij de privatisering. Hij werkte meestal aan het loket en kan daardoor echt alle Engelse accenten verstaan en nadoen.

Ik heb zelf niet veel ervaring met treinreizen in Engeland. Heb er de afgelopen jaren een paar keer op korte trajecten de trein gebruikt. Vaak zijn de kaartjes echt duur, inderdaad.

De eerste keer dat ik de trein gebruikte, wilde ik eigenlijk de bus nemen. Maar door een staking van de buschauffeurs MOEST ik wel met de trein gaan. Ik kocht snel mijn kaartje en rende keihard om de trein nog te halen, schoot de trein in en ging razendsnel zitten. Althans, dat dacht ik: ik zat compleet 'stuck' tussen de treinstoelen!! Ik ben namelijk nogal lang, en de tussenruimte tussen de stoelen in die (regionale) trein was echt HEEL erg klein, veel kleiner dan in Nederland. Ik strompelde de trein even later weer uit, haha. Achteraf wel lachen, maar het was wel pijnlijk, letterlijk!

De treinreizen daarna hield ik hier dus rekening mee, maar toen had ik telkens een ruimere trein, waar ik (gelukkig maar!) gewoon kon zitten.

De verschillende spoorwegondernemingen zijn wel lastig, vind ik. Maar een voordeel is dat ze op de stations waar ik ben geweest altijd een groot rek met folders met dienstregelingen hebben staan, zodat je de dienstregeling gewoon mee kunt nemen.

Wat ik in Engeland zo leuk vind, zijn de vele oude stroomtreinen die er nog rijden. Meestal op prachtige routes. En ook die oude, Engelse posters van toeristische plaatsen (die vroeger in stations hingen) zijn vaak erg mooi.
merel schreef:Wat leuk, Henk, dat je in de jaren '70 voor British Rail hebt gewerkt! Hoe kwam je daar terecht, als ik vragen mag??
Ik ben daar via een studentenbureau (MAI) terechtgekomen, hoewel ik geen student was.
De behoefte was groot om even een tijdje weg te zijn uit Nederland, op mijn 22'ste .
Ik werkte in de stationsrestauratie's van Harrogate, Basingstoke, en in London: King's Cross en Euston.
De behoefte om even weg te zijn is altijd gebleven, gelukking was dat voor een gedeelte mogelijk vanwege mijn werk op de treinen naar Oostentijk, Duitsland en Frankrijk.
Natuurlijk is dat niet hetzelfde als er wonen, maar de omgang met een wereld-publiekwas erg prettig.
merel schreef:
Wat ik in Engeland zo leuk vind, zijn de vele oude stroomtreinen die er nog rijden. Meestal op prachtige routes. En ook die oude, Engelse posters van toeristische plaatsen (die vroeger in stations hingen) zijn vaak erg mooi.
Er zijn er meer dan dertig nog, geloof ik.
Een die we goed kennen is van Buckfastleigh naar Totnes, Devon.Ongeveer 20 kilometer.
Die rijdt dagelijks een paar keer in het seizoen.
Het leuke is, dat die ook gewoon als forensentrein gebruikt wordt, niet alleen door toeristen.
Huisvrouwen die boodschappen gaan doen, zakenmannen met laptops.
Behoorlijk contrast, maar wel grappig.
Laatst gewijzigd door Henk op 28 feb 2010 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb wel eens de Schotland aflevering van Rail Away gezien en dat was echt heel erg mooi! :inlove: Zelf ben ik in Schotland alleen met de trein over het traject Glasgow - Girvan gereden, was aan het einde best mooi (vooral omdat ik mijn vertrouwde omgeving terugzag van South Ayrshire). Ik heb echter wel goede ervaringen met die trein. Mijn retourtje (ik geloof anderhalf uur heen en anderhalf uur terug, maar weet niet meer zeker) kostte mij 11 euro, zonder enkele korting. Verder was de trein ook prima (niet beter en niet slechter dan in Nederland). Met instappen in Glasgow zat ik in het begin wel in een verkeerd treinstel (eentje die achter zou blijven, maar dat was niet duidelijk aangegeven), maar een aardige conducteur heeft mij toen naar de juiste trein geholpen.
Wel goede ervaringen dus met de Schotse trein. :) Maar ik heb verder niet echt ervaring ermee, dus meer kan ik er ook niet over zeggen. Er is trouwens een hele handige website waar je gewoon je treinreis kunt plannen. En die levert allerlei soorten treinen op, dus dan heb je geen last van het kiezen van een bedrijf ofzo.
Misschien kunnen jullie me wat reistips geven? Ben voor de zomer een vakantie in Engeland aan het plannen. We willen een klein beetje kust zien (en dan het liefst wat wild, geen saaie badplaatsen), veel landhuizen en kastelen, boekhandels, antiekwinkels en leuke dorpjes (en het liefst natuurlijk een combi) We beginnen in het zuiden en gaan niet hoger dan The Peak District. Wat mogen we absoluut niet missen?
Die badplaatsen hoeven echt niet saai te zijn, als jullie liefhebber zijn van erg veel bier, erg veel patat en vet en rondlopen in veel te strakke T-shirts en mini-rokjes om je tattoes te laten zien ! :devil:

Sorry, kon het niet laten :)
Maar: Wel de drukte opzoeken, of een beetje vermijden ?

Die badplaatsen hebben wel iets melancholisch buiten het seizoen, maar als de zomerdrukte eenmaal losbarst zijn dat niet de plaatsen om te zijn, voor ons in ieder geval.
Het Peak-district is prachtig, maar ligt tussen de grote steden Birmingham, Sheffield en Manchester.
Leegloop van die steden richting de voorzieningen in het Peak District is niet ondenkbaar.

Globaal gezien is de 2-baans A303, die van London naar Exeter loopt een scheidslijn in het Zuidelijke gedeelte van Engeland.
( Mocht je gelijk naar Exeter willen, dan is de snelweg M4/M5 veel sneller )
Eronder kom je al gauw bij de kust terecht.
Maar er is veel te ontdekken voordat je daar bent.
Onze ervaring is, dat als je een beetje van de massa-favorieten wegblijft, het wel meevalt.
Dromerige dorpen etc.

Boven de A303 is veel te ontdekken richting de Cotswolds. Prachtige vergezichten over de "rolling hills" van Engeland. Maar ook erg populair, dus veel verkeer ook in de zomermaanden.

Wat voor ons een onbekend gebied is, maar wat ons wel erg trekt, is de Wye Valley and the Vale of Usk.
Op het grensgebied van Wales en Engeland. We zijn er een paar keer doorheen gereden, zoals iedereen doet. Maar het gebied zelf kennen we niet.
Prachtige landschappen, kastelen en er zijn nergens zoveel antiquariaten in de wereld als in Wales.
We zijn meerdere antiquariaten tegengekomen , waar ook nog een apart gedeelte is ingericht als tearoom.

Tip misschien:
Wij willen niet alles van te voren weten, en ruimte laten voor veranderingen in de plannen terwijl we onderweg zijn.
Maar een klein beetje rondkijken op internet kan geen kwaad, en is erg inspirerend.
Trip Advisor is denk ik de allerbeste site hiervoor.
Volkomen onafhankelijk, en via "forums" kun je door zoeken naar forums over bepaalde gebieden en plaatsen, waar mensen hun ervaringen posten
Voorbeeld: Bournemouth wordt gemiddeld gezien als een plaats voor "Stag & Hen"-parties , terwijl Swanage, vlakbij, gezien wordt als een zeer authentieke, goed onderhouden Engelse badplaats.
Ben benieuwd, maar gelukkig moeten we nog een aantal maanden wachten :)
Hoi Karin, zelf ben ik er nooit geweest, maar mijn vrienden die in Wales zijn geweest, waren er helemaal weg van. Het plaatsje Hay-on-Wye schijnt bijzonder te zijn om de hoeveelheid (tweedehands) boekwinkels. Als je richting Peak District gaat is het plaatsje Bakewell aan te raden, je kunt daar ook logeren in het hotel waar Jane Austen schijnt te hebben overnacht http://www.rutlandarmsbakewell.co.uk.
Bedankt Henk en Odette!
@ Henk, ik zal mijn minirokjes eens uit de kast halen en vanaf nu af aan iedere avond friet eten en veel bier drinken, dan val ik vast niet op deze zomer ;-) Oh ja, en een paar tatoos laten zetten natuurlijk :D . Leuk dat je het grensgebied tussen Engeland en Wales noemt, ik had gisteren wat boekjes bij de bieb gehaald en dat leek me ook erg interessant.
@ Odette: dat is duidelijk een link waar ik iets mee moet. Ik heb al even gekeken en op mijn verjaardag is de Jane Austen Room nog niet geboekt. Zal ik....? :inlove:

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!