EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Alles over onze vakanties, met veel goede reistips!
Misschien leuk om een verzamel-topic te hebben voor reisverhalen uit het verleden ?
Kleine anekdotes ,bloedstollende avonturen en alles er tussen in ?
In dit geval verhalen die enigszins een raakvlak hebben met Groot-Brittanie.

Als je het over Groot Brittanie hebt, kun je het ook over India hebben, of over een van de vele andere landen in de Commonwealth.
Ik zie nog geen ander topic, vandaar.
Zomaar wat gedachten.

Onze zoon,22, is nu zelf al een paar jaar reisvaardig,
Maar de jaren 1993 tot en met 2002 waren de jaren dat we met de caravan rondtrokken.
Die hebben we weg moeten doen in dat jaar, maar gelukkig konden we daarna toch weer Groot Brittanie bezoeken af en toe.
Dit jaar komt onze eerste kampeerweek weer met de tent, in Mei.

Waar we af en toe om moesten lachen: De Engelse pond stond soms heel hoog en soms heel laag.
Als hij laag stond kwam je veel meer Nederlanders tegen op de campings.
En als er dan een keer een gesprek kwam, ging het steevast over geld.
"Goedkoop gegeten !", of "goedkope kleren gekocht !"
Lekker op z'n Nederlands :)

Als de pond hoog stond zag je veel minder Nederlanders.
Maar als daar dan een keer mee gepraat werd was er meestal direct een "klik".
Niets over geld. Maar wel over het prachtige landschap, echte scones, dat-en-dat kasteel, enzovoort.
"Kindred spirits".
Ik heb toen ik naar Londen ging een reisdagboekje meegenomen en erin geschreven, misschien vindt iemand het wel interessant :?:
30-04-09

08:23: Alright! I am currently sitting in an old-looking (I suppose one could call it 'vintage' in order to give it a certain charm), smelly train, and I'm on my way to Liverpool Street Station. I'm very excited, not to mention thrilled by the prospect of actually being able to roam the streets of my favourite city on my own, without anyone or anything to bother me!

08:24: Although I do wonder if I'll get lost.

08:25: Mm. I must say I'm enjoying the view insomuch as that is possible, since the windows are stained and dusty. I cannot help but fancy the rolling green hills and cozy-looking cottages. The scenery is rather idyllic, and I am absolutely entranced by .. Oh goody, smoking chimneys and something that looks like a power plant. Yuck.

08:26: I should really get over my particular fondness (or should I say, obsession?) for cottages.

08:34: Having one of my own would be nice, though.

08:40: Maybe it isn't so much an obsession as an infatuation. I'm sure this is just a temporary thing.

08:41: Or maybe not. I would absolutely love a good, steaming hot cup of coffee.

08:46: I do wonder when we'll arrive at Liverpool Street.

08:47: Oh. We were already there, and had to get out of the train. That's all jolly good, but I must remember to pay more attention to my surroundings.

08:48: And, in particular, to moving vehicles. I do hate buses, and lorries. I nearly got run over by one just seconds ago.

9:30: I am now on my way to Holland Park. Hmm. The tube is now nearing Lancaster Gate, and so far I'm quite pleased with my wayfinding abilities.

9:35: Where the bloody hell am I? This doesn't look like a park.

9:45: Oh God. I've already lost my way. Doooooom.

10:18: Ah, right. Have just found the Kyoto Garden (which is situated in Holland Park), and I cannot think of any words to justify its unethereal, mesmerzing, and entrancing beauty. It's very peaceful here.

10:19: Or it was, anyway, until a gang of Japanese tourists suddenly appeared out of nowhere.

10:42: Hurrah! I've just located a Starbucks store, and I'm going to order a chocolate frappuccino ASAP.

10:45: Mmm. I love London.

10:fifty-something: Now what will I do next? Ah, I know! I'll..

11:00: Bollocks. My pen just ran out of ink, so I'll just use a pencil instead. I'm on my way to Harrods, so that I can once again see the monument that's been erected in honour of Lady Di and Dodi Al Fayed (and to buy some tea). For some reason I'm feeling the odd urge to commemorate these weird times of economic recession – but maybe going to the shopping paradise of London is not a very good way of doing that. Oh well, something tells me that Diana – who used to be a fashion icon and all – might have liked going shopping as well, so I'm quite certain that I am doing the right thing. I'm now sitting in the Underground (doesn't that sound absolutely mysterious?) Off this thing goes – weeeh!

11:03: The lights just went off, but that's probably perfectly normal and of no concern. Ah, goody, the lights went on again.

11:04: Oh God. This thing has just stopped, in the middle of some sort of tunnel. Why is this happening to me? Why? Oh god. The lights are flickering.

11:05: I must remain calm and think of Lady Di and her inner poise.

11:07: Ha! I am indeed calm and have complete faith in the public transport system.

11:10: Did Diana actually ever take the tube? Bloody, bloody hell, I'm stuck near Knightsbridge and my supply of inner poise and serenity has, unfortunately, run out. I'm now desperately wishing someone'll come and rescue me, and take me with him in a lovely car.

11:11: But then again, taking the car also brings alone some problems, and didn't really work out that well for Britain's most beloved now-deceased princess.

12:00:Hah! I have just gotten out of Harrods and am now sitting on a lovely green bench in Hyde Park. I resisted the temptation of buying a delicious chocolate milkshake in Harrods' chocolate bar. Once again, I am very pleased with myself.

12:02: Humph. Since I'm not too fond of the current British royalty I do not feel inclined to pay a visit to Buckingham Palace.

12:03: And my feet are also getting rather sore.

14:32: Oh God. I just went to the Victoria and Albert Museum, where I nearly fell down a flight of stairs. I must remember to pay attention to my own feet/where I walk/&c, and not to the ceiling. I also discovered many monstrosities pretending to be hats (no doubt under the guise of fashion!) I don't really feel like visting any more museums, and think I've seen enough 'art' for one day.

14:33: The Circle Line is getting rather boring..

14:34: And I'm getting rather tired of hearing 'mind the gap!'

14:35: And I'm also still hungry.

14:36: I suppose I could always go to Tower Hill, as I like both towers and hills.

14:43: Ha! I just discovered a sandwich stand and bought a scrumptious sandwich with butter, ham, tomatoes and lettuce. Hmm. Is that a Starbucks Store?

14:44: It is. But I will resist. I. Will. Resist.

15:20-something: Mm. Those two chocolate frappuchinos were absolutely delightful. I'm quite satd now, so maybe I should really stop consuming food and fatty drinks. This is turning into a very black, calorie-filled day, and I don't think my body approves of that. My stomach is making some very weird grumbling noises. Oh well, at least I'm enjoying London to its fullest, aren't I? The thing is, I'm feeling rather bloated, and hope I will not make the ship sink.

16:00: Regent's Park is certainly an agreeable place – it's full of dainty, delicate flowers, majestuous trees, and many old people. At least they're not loud. One of them is even napping on a bench. How delightful it is to see everyone having a good time, and being quite at their leasure!

16:01: Oh god. I haven't yet seen that sleeping man move. Perhaps he's dead. Oh gosh, maybe I should find something to do.

16:02: Tick-tock-tick-tock.

16:03: Tock.

16:04: Tick.

16:06: I might as well visit yet another bookstore. Or Harrods. I do feel like having a chocolate milkshake.

17:30: As much as I love Harrods, I still haven't bought anything, for I'm still commemorating these very weird times.
Laatst gewijzigd door Sebazzel op 24 jan 2010 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
En zomaar wat prettige herinneringen.

The Yorkshire Dales hebben we meerdere keren bezocht, het is een van onze favoriete gebieden.
Kamperen op een camping vlakbij Leyburn.
De meeste mensen uit Newcastle, met dat typische Newcastle-accent, dat niet Schots is, maar toch die kant op gaat voor mijn gehoor.

Leyburn is een klein dorp, met net nog een marktplein.
In een zijstraatje zit "Mrs Pumphrey's Tearoom".
Alles was in dit kleine maar sfeervolle zaakje verkocht wordt komt van eigen boerderijen.
Van het tarwe voor het brood tot en met de room voor het ijs.
Ook de kroppen sla, hammen, etc.

Meestal toerden we in Noordelijke richting, maar we gingen ook een keer omlaag.
Een beetje na lunchtijd kwamen we in Skipton aan.
Het was druk met de markt.

Onze zoon is en was altijd heel makkelijk om mee te reizen, behalve als het eten erg lang uitgesteld wordt. Hij was toen een jaar of 10.
Net in de periode dat hij en zijn vriendjes absoluut een hekel hadden aan allles wat roze was.
We liepen te zoeken naar iets, toen ik op mijn schouder getikt werd door een oudere man.
"Excuse me, are you looking for something ?"
"Yes, Anything but fries and a burger !"
"You have to go to Ladies World" was zijn advies.
Onze zoon begreep dat, en werd echt chagrijnig: "Ik wil niet naar Ladies World, ik wil eten !".
Toch maar gegaan. Ladies World was een winkel van drie verdiepingen, met rotan-meubels, lederwaren en inderdaad veel dames-spullen.
Op de middelste verdieping was een hoek in geruimd als lunchroom.
Geen dames, maar zakenlieden zaten daar nog te eten.
Zes grote tafels ruim opgesteld. Onze zoon zat nog te mopperen totdat hij z'n soep en broodje kreeg.
Nog steeds denken we daar onze lekkerste tomatensoep ooit gegeten te hebben, en erg lekkere broodjes. Er ligt ergens nog een foto van hem met dat broodje, met een zeer tevreden gezicht.
Liefde gaat door de maag, inderdaad.
Bas, wat is jouw stukje ge-wel-dig! Ik kan je zo door Londen zien lopen met een potlood en opschrijfboekje :P

En Henk, praat me niet van het verschil tussen Newcastle en Schots... ik hoor het ook nauwelijks, en ik moet het kennen voor mijn phonetics toets komende donderdag |(

Mijn Engeland ervaring is 5 dagen werkweek... Hier is wel mijn liefde voor het Engels geboren. Stel je voor: een meisje van 16, totaal gek op lezen, kan eigenlijk niet slapen zonder even gelezen te hebben, en is vergeten een boek mee te nemen op werkweek.
Dus wat doe je dan: je vlucht op Oxford Street een boekwinkel in om er een te kopen. Harry Potter vond je niet heel boeiend in het Nederlands, maar och, zo'n boek is best grappig om in het Engels te hebben, dus die wordt het. He, in het Engels is het veel leuker!

En dan die woensdagavond: we gingen naar de musical Cats op Drury Lane. Als een van de katten, Rum Tum Tugger, van het podium gaat na zijn liedje, gaat hij natuurlijk (!) bij een van onze leraren op schoot zitten. Die arme man wist niet meer hoe hij het had - en wij ook niet meer, van het lachen. Drie keer raden wie onze favoriet was na die avond.

Het stomste wat we die week gedaan hebben: naar Salisbury gaan, maar niet naar Stonehenge. Rare combinatie zo, we hadden liever een half uurtje minder ons in de steegjes lopen vervelen en 'even' daar gaan kijken, maar goed. Laten we maar denken dat de leraren het het beste wisten (ik hoop dat de leerlingen dat later ook van mij denken :P)
Bas, echt super leuk hoe je dat reisdagboek hebt geschreven! Ik probeer (meestal) van mijn reizen ook een reisdagboek o.i.d. bij te houden. Als het lukt schrijf ik daar dan 1x per dag in, maar dit is erg grappig. Zo is het een echt ooggetuigenverslag!

Ik vind het ook altijd heerlijk om na zo'n reis af en toe mijn notities dan nog eens terug te lezen.

Het Newcastle-taaltje van de Geordies lijkt erg op het Schots, ja. Ik probeer het verschil ook altijd te herkennen, maar het lijkt er zoveel op, dat ik er niet uitkom.

Ik vind die regionale verschillen in uitspraak in Engeland heel leuk. Voor mijn gevoel is dat ook het echte Engels, gewoon de taal van de mensen op straat. Ik ben vaak in Devon geweest, dus mensen uit Devon herken ik qua uitspraak meteen, bijv. op TV, als ze geinterviewd worden.

Alynia, jij moet ook echt de regionale verschillen in de uitspraak van het Engels bestuderen?? Leuk hoor! Alleen als tentamen-stof dan misschien weer niet zo... Veel succes met je toets in ieder geval!!
Alynia schreef:
Het stomste wat we die week gedaan hebben: naar Salisbury gaan, maar niet naar Stonehenge. Rare combinatie zo, we hadden liever een half uurtje minder ons in de steegjes lopen vervelen en 'even' daar gaan kijken, maar goed.
Salisbury is helemaal niet verkeerd verder, denk ik.
De kathedraal is indrukwekkend, er is nogal wat geschiedenis daar.
Een van de originele Magna Carta's, het oudste uurwerk ter wereld, 800 jaar oud.
Losgekoppeld van het uurwerk in de toren, maar het loopt nog steeds goed verder.
Een gedeelte heeft een groot glas-in-lood raam, "Jesus, de Verlosser van gevangen zielen" *)
Dit gedeelte is het spiritueel centrum van Amnesty International.

In een van de hoofdstraten is een restaurant ergens op de eerste verdieping, van ongeveer 1268.
Al die tijd is het een plek geweest waar mensen kwamen om te eten.
Een klein tegeltje in de schoorsteen vermeldt dat Shakespeare hier ook regelmatig kwam.
( Ik weet de naam op dit moment niet meer )

Stonehenge:
Bij Andover is een camping langs de A303, ideaal voor een tussenstop vanaf Harwich naar Devon of Cornwall en terug. De camping zelf stelt niets voor verder.
We zijn elke keer als we die reis maakten even naar Stonehenge geweest.
Ik had me twee jaar geleden aangemeld bij het "aardvark"-reisforum, benieuwd naar ervaringen van anderen, vooral over de UK.
Er waren veel berichten van mensen die het heel erg vonden dat ze niet meer dichtbij de Stonehenge-stenen mochten komen, iets dat jaren geleden wel mocht.
De dwang om het even aan te moeten raken is groot soms, kennelijk.
Persoonlijk vond ik dat juist goed.
Je moet nu op het afstand blijven op het pad er omheen.
Op deze manier krijgt het monument juist de "majesty" en waardigheid die het verdient.
Dat heeft het niet als er kinderen tussendoor tikkertje lopen te spelen...
Graffiti en moedwillig een steentje losbikken nog daar gelaten.

Ook over de toegang er naar toe, langs de entree/souvenir-winkel.
"Ze hebben er een poppenkast van gemaakt", vertelde mij iemand nog een paar weken geleden.
"No, My Dear", geen poppenkast. Maar er is nou eenmaal geld nodig om zo iets te beschermen, dus laat ze. De stenen zelf staan nog steeds zo als eeuwen geleden, kijk gewoon niet naar de rest.
De boekenafdeling van de winkel is trouwens een paradijs voor iedereen die een beetje in de Britse mythology ge-interesseerd is.
Ik ben meestal iets akoestischer ingesteld dan de mensen waar ik mee ben.
Opgegroeid in Dordrecht, met het geluid van de "Grote Kerk", dat over de hele stad reikt.
De "Onze Lieve Vrouwe Kerk" is het kenmerk in de Dordtse skyline sinds eeuwen.
Hoewel ik niet kerkelijk ben, mis ik nog af en toe het bespelen van het carillion en het wisselluiden.

Jaren geleden waren we in York aan het wandelen, in de zomer.
Mijn schoonouders waren in ons huis, om op het huis te passen en de twee katten te verzorgen.
Aangezien mijn schoonvader nogal van mooie kleding houdt, ging mijn vrouw de Edingburgh Woolllen Mill in, een van de kledingzaken die je in elke grotere stad ziet.
Samen met onze zoon.

Op het plein waar we vandaan kwamen stond een groepje musici Keltische muziek te spelen.
In de kledingwinkel begon een doedelzakspeler te spelen.

En toen begon de Minster vlakbij met wisselluiden.
Een kakafonie van geluiden van alle kanten, maar ik heb er erg van genoten.

Onze zoon heeft in de winkel een vest uitgezocht, dat nu nog steeds gedragen wordt door z'n opa, 13 jaar later
Ik ken nog een hele gezellige Fiat garage in Halifax. Heb er eens mijn verjaardag doorgebracht. Waterpomp van mijn Fiatje was stuk (Nederlandse garage, vlak voordat we vertrokken: nee hoor, dat lampje gaat vanzelf weer uit. Niks aan het handje). Duurde de hele dag voordat ze er een nieuwe ingebouwd hadden. De hele dag naar cricket gekeken en ik snap er nog steeds niks van. Kreeg als verjaardagscadeautje een rekening van 500 pond. Ouch. Maar de mensen waren er wel aardig ;-)
(en een paar vakanties later stonden we met een andere auto met autopech in Kroatie... rekening: 500 euro... oh en weer een paar vakanties later met autopech in Duitsland. Rekening: 1500 euro. En ik me maar afvragen waarom onze vakanties altijd zo duur zijn. Heb vorig jaar een nieuwe auto gekocht, maar het blijft spannend... gaan we dit jaar wel of niet met onze eigen auto naar Engeland?)

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!