EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Alles over onze vakanties, met veel goede reistips!
"Lunching in the diner, nothing could be finer..."

Een citaat uit Glenn Miller's "Chatanooga Choo Choo", over hoe leuk het is om met de trein te reizen.
Prachtig nummer , er zijn verschillende uitvoeringen van Glenn Miller zelf, en van anderen.
Een nummer dat het heel goed doet in een trein: Ik gebruikte dit nummer vaak in de barwagen van de Parijs D-trein in pre-Thalys-tijden.'

Maar reizen in een trein kan inderdaad heel leuk zijn.
Vooral als het ( op zijn minst gedeeltelijk) in de restaurantwagen kan, want er is gewoon niets leuker dan dat, in goed gezelschap.
Daar kan geen vliegtuig tegen op !
Geen idee waar dat nu nog kan in Europa, maar in ieder geval wel nog in Engeland !
En dan heb je het niet over even een microwave-pie halen, maar echt dineren met verse bereide gerechten bereid door echte koks.

De firma Belmond verzorgt het diner aan boord van originele Pullman-rijtuigen in heuse stoomtreinen.
( Hoogtepunt: Afternoon Tea in de trein, een rondrit door Kent voor een uur of 5. Kosten 495 pond per persoon )
Belmond-website

Maar in ieder geval Great Western Railways heeft echte Pullman-service aan boord van hun treinen naar bijvoorbeeld Swansea, Bristol.
GWR-Pullman

Enjoy !
De trein...
Zelf hebben wij al heel lang geen grote treinreizen meer gemaakt, omdat de auto of vliegtuig een aantrekkelijker en comfortabeler was.
Maar af en toe komen de oude kriebels weer naar boven.
Terugkijkend komen we stilletjes tot de overtuiging dat de leukste reisherinneringen in een trein gemaakt werden.
Het Centraal Station van Amsterdam vol zien staan met internationale treinen op bepaalde uren had toch altijd wel wat.
Natuurlijk gaat er nu nog een Thalys, een ICE-trein en een nachttrein naar Berlijn.
En binnenkort de directe trein Amsterdam-Londen !
( Er wordt hard gewerkt aan de Oost-kant van spoor 15 in Amsterdam Centraal om op tijd klaar te zijn met de vertrekruimtes: Wachtruimte, douane-faciliteiten,security, upgrade van het perron. De wachtruimte heeft een prachtig zicht op het IJ )

Er gebeurt echter meer op dit moment.
Zo blijkt stilletjes maar overtuigend "de nachttrein" bezig te zijn met een revival in Europa.
Vanuit Oostenrijk rijden weer nachttreinen naar verdere bestemmingen in Duitsland en andere landen.
Het materieel en de service aangepast naar het niveau dat in 2017 gewenst wordt maakt de trein een aantrekkelijk alternatief voor vliegtuig of auto.
Er lopen meer projecten waar het succes nog van moet blijken, maar de Oostenrijkse treinen blijken winstgevend te zijn.
Zie : OBB-Nightjet

Maar ook in Groot Brittannië bruist het.
De nachttrein van London naar Schotland krijgt een upgrade, er gaat volgend jaar een nieuwe trein rijden onder de zeer inspirerende naam Caledonian Sleeper
Ik hou ontzettend van lange treinreizen. De Trans-Siberian blijft een superfijn herinnering voor mij. We gingen ook vaker naar wintersport met de nachttrein en ik vond het zo jammer toen ze die mogelijkheid gingen schrappen. Fijn om te horen dat het op retour is. Vooral die mooie dining cars vind ik geweldig!

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!