EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Mooie film gezien? Heerlijk boek gelezen? Naar een fantastisch concert geweest? Of nog plannen? Laat het hier weten!
In November reist topharpiste Lavinia Meijer af met het Koninklijke paar naar Korea, dat daar een officieel staatsbezoek zal brengen.
Op de laatste avond zal zij een solo-concert geven voor President Park Geun-hye.

Met het kleine beetje dat ik nu begrijp van koninklijke protocollen probeer ik te bedenken of Lavinia tijdens dat optreden gekleed zou kunnen gaan in Westerse stijl, als ( toegevoegd ?) hofdame, of in Koreaanse stijl ?
Als dat in Koreaanse stijl zou mogen, dan zou dat waarschijnlijk een Wonsam zijn, een Hanbok-variatie voor hofdames en andere dames in de kringen rond het koningshuis.

Afbeelding

Persoonlijk hoop ik dat Lavinia Meijer in Hanbok mag optreden
Eigenlijk wilde ik dit topic netjes afsluiten deze week, toen bovenstaand nieuws er tussen door kwam.
Voor het eerst in mijn leven dat ik me druk maak wat iemand zal dragen tijdens een evenement.
Zal Lavinia Meijer Hanbok dragen of meer Westers gala ?
En wat zal ze spelen ?
“Arirang “?

“Arirang” is het on-officiele volkslied van Korea, ook in het gesloten gedeelte in het Noorden.
Het is waarschijnlijk zo'n 800 jaar oud, en wordt in alle mogelijke variaties gespeeld en gezongen.
Het leent zich uitstekend voor de harp.
En zeker ook voor de Gayageum. ( “Koreaanse harp”).
Dat klinkt dan zo:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IWLjIIv6PoY[/youtube]

Maar ik had beloofd om dit topic netjes in stijl af te sluiten, en niet al te veel uit te weiden over het het Koreaans gevoel voor drama, ( Guus Hiddink: “Het zijn de Latino's van Azie “), en hoe Koreaans drama “Engels” aanvoelt af en toe vanwege de mooie lange gedetailleerde verhaallijnen, die uitgespeeld worden door superieure acteurs en actrices, van jong tot oud.

Afsluiten met het Pride & Prejudice thema lijkt het beste dan.
En dat is niet moeilijk: Er zijn een aantal grote lange, ( tussen 50 en 80 episodes ), historische drama's die heel Azie aan de beeldbuis gekluisterd hielden toen ze uitgezonden werden.
Hoewel geromantiseerd natuurlijk is het gebaseerd op echte historie. Het veeleisende leven in het Paleis wordt heel duidelijk. Rijkdom en macht, pracht en praal, maar één verkeerd woord kan je einde betekenen.

“Dae Jang Geum”: Jang Geum komt als jonge slavin uit de bossen in het paleis terecht. Ze heeft een enorme kennis van kruiden , fruit en groente, en de toepassingen daar van. Van hulpje wordt ze chefkok in de koninklijke keukens.
Door haar intelligentie weet ze diverse intriges tegen de koning te verstoren.
Uiteindelijk wordt ze de enige vrouwelijke prive-arts van de koning in de geschiedenis.

De serie werd in 2004 uitgezonden. Op de avond dat de finale in Hongkong uitgezonden werd heerste er een ongewone rust in de straten. De actrice Yeong-ae Lee is daarna getrouwd met een succesvolle Amerikaans/Koreaanse zakenman, en heeft genoeg aan haar leven als moeder en huisvrouw. Haar grote hobby is..koken.

“Dong Yi”
: Slavinnetje Dong Yi zit in een stil hoekje huilend te bidden voor de verbannen koningin. Dat doet ze met gevaar voor haar leven. Toevallig hoort de koning haar, en is onder de indruk van zoveel toewijding aan een geliefde koningin.
Ze komen elkaar vaker tegen, Dong Yi wordt “de ogen en het geweten” van de koning, en laat hem het arme bestaan van zijn onderdanen zien en beleven. Zij wordt zijn grote liefde, en krijgt de allerhoogste Consort-status, omdat ze vanwege haar afkomst geen koningin mag worden.
Door haar intelligentie weet ze zeer geheime intriges te ontwarrren, uiteindelijk zal zij de redding zijn van het koningshuis, en breekt dankzij haar een periode van vrede en voorspoed aan.
Ze verlaat op eigen verzoek het paleis, om in een soberder onderkomen al haar mogelijkheden voor het volk te gebruiken. De koning is haar tot het laatste moment trouw gebleven.
Haar zoon wordt koning, en is als “Goede Koning” de geschiedenis ingegaan.

“Queen Seon Duk”, ( 6' e eeuw) past niet helemaal in het plaatje “arm meisje”, want Dok Man begon als prinsessenbaby. Om haar te redden van de heersende despoot Lady Mishil wordt ze als baby weggesmokkeld naar de woestijnen in Mongolie.
Daar heeft ze contact met handelsreizigers op The Silk Road, leert diverse talen spreken en leert van de oude Grieken en Romeinen.

Ze komt terug in het paleis, waar ze met haar zus de strijd aanbindt tegen Lady Mishil.
Lady Mishil heeft als Royal Consort alle touwtjes in handen, diverse koningen en hoge Lords buigen voor haar. Lady Mishil gunt zich tussendoor af en toe graag het plezier om een “jong soldaatje” bij zich te hebben. Ondanks haar grote macht lijdt het volk, en viert corruptie hoogtij.

DokMan vecht niet alleen tegen Lady Mishil, maar ook tegen de heersende kliek, en misbruik van bijgeloof.
Er zijn veel anektdotes over haar intelligentie en vooruitziende blik.
Dokman wordt net als Lady Mishil lid van de Hwarang, een elite-eenheid gevreesd in de landen er omheen. Die eenheid is officieel al rond het jaar 1000 opgeheven, maar wordt nog steeds vereerd.

Uiteindelijk wordt DokMan koningin, na haar komen er nog een paar koninginnen en breken er bijna drie eeuwen van vrede en voorspoed aan.
Vooral deze serie uit 2008 nodigt uit om dingen uit te pluizen:
De grootgrondbezitters spelen een geraffineerd spel om tekorten te kweken.
Kleine landeigenaren krijgen “hulp”, maar verliezen hun eigendom, en worden weer slaaf.
Queen Seon Duk zet op nog slimmere wijze de voorraden van de paleizen in, en laat het hele spel ontploffen.
De transformatie van een stoffig, onzeker meisje in een vastberaden koningin is heel mooi uitgebeeld in deze serie.

“Excalibur” , ( John Boorman, 1981) is een mooie mystieke film over King Arthur, Guineverre en Sir Lancelot. Er is een ontroerende scene, als de gevechten ophouden, waarin diverse stamhoofden met hun legers door de knieen gaan en trouw beloven aan King Arthur.
Het moment in Queen Seon Duk, als DokMan haar visie luid uitspreekt, is ook zo'n moment.
Min of meer verbaasd ziet ze op dat moment de basis ontstaan van een staat die uiteindelijk Korea zal heten.

In de series die voor 1000 AC spelen wordt duidelijk uitgebeeld, hoeveel meer vrijheid vrouwen in die tijd hadden. Enig vrouwelijk gedrag werd op prijs gesteld, maar alle rangen waren bereikbaar. Ze vochten net zo hard mee in de voorhoedes.
Na 1000 AC werd Confucius de leidende filosofie.
Hoewel Confucius het niet zo bedoeld heeft misschien zijn de vrouwen er daarna flink op achteruit gegaan. Het blijft interessant om na te denken in hoeverre dit Europa beïnvloed heeft.

Confucius' eigen vrouw heeft zich na 2 jaar van hem laten scheiden in ieder geval vanwege zijn strakke rechtlijnige leefstijl.

Tot zover wat mij betreft dit topic dus, dat al weer 4 jaar geleden gestart was vanwege een “hype”.
Die duren bij mij meestal zo'n 2 jaar, dit is dan ook geen hype meer.
Maar alle oude persoonlijke hypes staan alleen maar in ruststand op de achtergrond, ze gaan nooit meer weg.
Er is soms maar één vonk nodig om ze weer in lichterlaaie te zetten.

Als afsluiter deze foto-collage van Lady Mishil.
Als Evil Woman de geschiedenis in gegaan, maar hoe indrukwekkend..
( Uitgebeeld door charismatische actrice Ko Hyun Jung )

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OcYv9aIyitQ[/youtube]
Henk leuk en gezellig dat je toch nog regelmatig komt "aanwaaien" op het forum. Zijn jij en je vrouw nog in Engeland geweest ?
Op het moment van dit schrijven trad Lavinia Meijer op tijdens het staatsbezoek van Koning Willem Alexander en Koningin Maxima aan Korea.

Hierbij droeg ze een creatie van modeontwerpster Petra de Jonge.

Via Petra de Jonge's Facebookpagina, ( public), is te zien hoe dat in zijn werk ging: Ontwerp van Lavinia's jurk

Afbeelding
Ja , inderdaad ! 🙂

Dit bericht aangepast , terwijl de muntjes nog steeds blijven vallen.

De paralelle werelden waar de twee families in "Parasite" zich in bewegen zijn overal, in elke stad die wat groter is dan een dorp.
O jee als die werelden door elkaar gaan lopen...
---------
Zes jaar geleden alweer dat ik hier in dit topic voor het laatst postte.
Heel af en toe nog op het enorm grote Soompi-forum, verder niet te veel.

Frappant is dat veel grote Koreaanse namen al heel goed bezig waren in series rond 2004, toen ze nog jonger waren. Ze voeren nu nog de lijsten aan, veel tussen de 30 en 50.
Maar er zijn ook veel jongeheren en -dames die echt kunnen acteren.
Het aantal Koreaanse produkties beschikbaar op Netflix -Nederland is rond de 40 telkens, waarvan sommige door Netflix zelf gemaakt zijn.

Maar Parasite is niet door Netflix gemaakt.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!