EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Mooie film gezien? Heerlijk boek gelezen? Naar een fantastisch concert geweest? Of nog plannen? Laat het hier weten!
By Jane
Henk, ken jij de film My wife is a gangster? Volgens mij is dat ook een Koreaanse, in ieder geval daar in de buurt. Dat is echt hilarisch, maar ook ontroerend. Het valt mij op (en ik ben absoluut geen expert) dat die die twee dingen in Koreaanse films soms heel dicht bij elkaar liggen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=q5rz5R5uAWs&NR=1[/youtube]
By Henk
At your service, via Mysoju te kijken: My Wife Is A Gangster

Ik heb deze nog niet gezien, maar wordt wel nieuwsgierig nu.
Jane schreef: Het valt mij op (en ik ben absoluut geen expert) dat die die twee dingen in Koreaanse films soms heel dicht bij elkaar liggen.
In alle Yin is een klein beetje Yan, en omgekeerd ?
Ik wil zelf zeker niet doorgaan voor expert.
Maar mooi is het om te zien hoe motieven uit verschillende religies vrolijk door elkaar gebruikt worden.

Waarschijnlijk om dat het verschil er eigenlijk niet is, in zekere zin.
Je ziet mensen naar een Rooms Katholieke kerk gaan, en vervolgens op een Boedistische manier hun voorouders vereren een keer per jaar, op Memorial Day.
Ik heb dat in meerdere films gezien.
De "Westerse" religies zijn aardig vertegenwoordigd in Korea, zo'n 20 %.

Ook Confucius ben ik beter gaan begrijpen nu, maar zeker geen expert ! ;)

De ( Confuciaanse) gedrags-normen en waarden, die in die sterk gemoderniseerde maatschappij nog steeds belangrijk zijn en bijdragen aan de "Korean Perseverance".
Maar ook de uitwassen daarvan.
Het gedrag van "meerderen " tegen " minderen" is vaak grof.
Baas tegen ondergeschikte, onderwijzer tegen leerling, man tegen vrouw, etc.
Maar de wetgeving is tamelijk Westers, er is redelijke bescherming.
De echte uitwas is natuurlijk Noord Korea, waar toch weer mensen zich de plaats van god toe eigenen. Twee kanten van dezelfde medaille ?
By viooltje
Hallo allemaal!

Wat ben ik enthousiast om dit topic op het forum van deze site te vinden!
Ik neem wel eens een kijkje op deze site, maar was nog nooit op het forum geweest.......tot vandaag.
Toen ik Koreaanse films zag staan, was ik gelijk erg nieuwsgierig en werd erg enthousiast toen ik het las!
Koreaanse film en drama fans op een Nederlans forum :inlove: dat zie ik niet vaak. Ik heb me dus gelijk aangemeld, zodat ik een reactie kan achterlaten.

Henk, zo te zien ben jij een echte drama fan ;) leuk om al je reactie te lezen over de verschillende films/dramas en Aziatische cultuur.

Zelf ben ik sinds 2008 verslaafd aan Aziatische dramas en geïnteresseerd geraakt in deze cultuur. Ik heb teveel gezien om hier op te noemen, maar neem gerust een kijkje op mijn http://mydramalist.info/users/1655/dutchviola. Dit is een hele handige site om een lijst te maken van al je Aziatische films en dramas.

Ik hoop dat we elkaar een keer spreken.
By Henk
Hi, Viooltje :)
Ik hoop dat het ons vergeven wordt om hier over een compleet ander genre te hebben , inclusief links naar een ander forum.
In ieder geval benadruk ik weer even, dat mijn Koreaanse "hype" een onderdeel is van een geheel van meerdere interesses, die toch allemaal met elkaar te maken hebben voor mij.

Wat voor mij op dit moment interessant is, is de omgang tussen "rangen" en "standen" die je in Koreaanse series goed ziet, en waar ook flink de spot mee gedreven wordt.
Tussen ouderen en jongeren, meerderen tegenover ondergeschikten, mannen tegen vrouwen, vertegenwoordigers van het gezag tegenover onderdanen, en ga zo maar door.
Daar schijnen ook de strengere gedragsregels uit de Regency sterk in door.

Ik heb, zoals eerder in dit topic beschreven, een aantal series gezien met een hoog "Jane Austen" gehalte.
Ik heb "Aisha" uit India nog niet gezien, maar als er een land is waar een echte "Jane Austen" verfilmd kan worden is het toch wel Korea, denk ik.
( Moon Geun Young als Fanny Price, wat zou dat mooi zijn....)

Ik ben ook een beetje aktief de laatste weken op een Nederlands forum :http://www.avo-forum.nl/.
Eigenlijk meer Japans, maar ook ruimte voor Korea.
( JA-forumers: svp niet jaloers worden, ik heb het daar ook vol trots over "mijn" Jane Austen forum gehad !)
By Karenlee
Hallo Viooltje! Ja, de JA Forum is vol met veel andere onderwerpen dan alleen Jane Austen. En Henk nu zeker super blij dat er een Koreaanse zielsverwant op zit :rofl:! Ik vind het interessant om te lezen wat hij hij hier schrijft - het geeft leuke inzichten in een geheel andere filmtype dan wat ik ken - maar het is niet iets dat mij dusdanig genoeg trekt om zelf naar de films te kijken. Met jou kan hij in ieder geval 'op niveau' daarover discusseren ;)!
By Henk
"Drama-fan" klinkt trouwens leuk.
Af en toe krijg ik 2 Chinese jongens aan de balie in mijn nachtdiensten, die weten dat ik Koreaans, dus drama, kijk.
Daar moeten ze om lachen dan.
Zelf hebben ze liever een beetje meer vechten a la Hong Kong of Japan.
By viooltje
Beste Henk en Karenlee,

De tijd vliegt, sorry voor deze vertraagde reactie :$

Ik moet bekennen dat ik me een beetje schuldig voel om mijn eerste reacties in een off-topic te plaatsen.....
Daar moet snel verandering in komen, nog een paar weekjes en dan heb ik vakantie en zeeën van tijd om hier rond te dwalen.
Henk schreef:Wat voor mij op dit moment interessant is, is de omgang tussen "rangen" en "standen" die je in Koreaanse series goed ziet, en waar ook flink de spot mee gedreven wordt.
Tussen ouderen en jongeren, meerderen tegenover ondergeschikten, mannen tegen vrouwen, vertegenwoordigers van het gezag tegenover onderdanen, en ga zo maar door.
Daar schijnen ook de strengere gedragsregels uit de Regency sterk in door.
Dit facineert mij ook, maar ik had dit nog niet met een Regency-bril bekeken, boeiend! De aanspreektitel die worden gebruikt trekken ook altijd mijn aandacht, zoals oppa, noona, sunbea (informatie: http://www.dramabeans.com/about/glossary/ )

Weet je wat grappig is? Kostuum drama's hebben mij naar Koreaanse drama's geleid......
Enkele jaren geleden was ik op YouTube op zoek naar de trailer van de Persuasion (2007). 'Period drama' werd veel gebruikt en tijdens het zoeken, kwamen er ook een paar opties met de titel 'Korean drama'. Aangeklikt en niet meer gestopt met kijken ;) dat noem je dus een drama-fan :rofl:

Henk, ik ben benieuwd naar je dramalijst!
By Henk
"Oppa!", zei Emma hevig verontwaarigd tegen Mr.Knightley, die onverstoorbaar nog een stukje kimbap nam. "

Er zijn hier nog een paar mensen die heel af en toe Koreaanse films kijken, Viooltje.
Maar minder dan mijzelf denk ik, die een hevige asian-drama-addict geworden is.

Ik ben lid van drie verschillende forums , maar ik heb m'n totale online aanwezigheid op internet behoorlijk teruggeschroefd. Ik heb je gezien op dat drama-list forum, maar ik beperk me wat Azie betreft tot een Nederlands forum. ( En heel af en toe de forums op dramacrazy)
Het wordt een beetje erg veel anders.

Als je wilt weten wat ik daar gepost heb, zie deze Link. Ook onder mijn eigen naam Henk :)

Ik ben voor de tweede keer Secret Garden aan het kijken, gisteren gevorderd tot episode 13.
Het laatste stuk van episode 12, wanneer Gil Ra Im wakker wordt, en onverwacht in de ogen kijkt van de man die ze het meeste haat, Kim Joo Won, die haar al een tijdje aan ligt te staren. ( Er is verder niets gebeurd in dat bed :)).
Hun onuitgesproken gedachten op dat moment hoor je in hun eigen voice-overs: Bloedstollend intens mooie scene, die voor mij echt de dans-scene Elizabeth-Mr.Darcy benadert.

Veel Koreaanse series hebben een Jane Austen-feel, en zoals boven al gezegd: De Koreanen kennen hun klassiekers, ook de Westerse.

Mr. Woordhouse vindt Soju echter maar niets.
Ieder zijn eigen smaak !
By Jane
Henk dit is speciaal voor jou. Ik kon geen ander topic vinden waar dit in paste - ik dacht eigenlijk dat er een apart topic was voor youtube clipjes.

Ik kwam dit tegen op youtube en ik dacht meteen aan jou 'for the obvious reasons'!
Ik vind het zelf erg mooi maar misschien ken je het al.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BewknNW2b8Y[/youtube]

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!