EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Mooie film gezien? Heerlijk boek gelezen? Naar een fantastisch concert geweest? Of nog plannen? Laat het hier weten!
By Henk
Belofte gebroken...
Maar nood breekt wetten .
Persoonlijk denk ik dat de Jane Austen-link er is, maar daar moet ik voorzichtig mee zijn om dat te zeggen.

Cinderella's Sister

Afbeelding

Ik ben deze serie voor de tweede keer aan het kijken.
Hij komt nu nog veel sterker binnen dan de eerste keer, een paar maanden geleden.
(Uitgezonden in Korea van Maart tot Juni in 2010 )

Ik moest aan een interview met Sylvester Stallone denken dat ik ergens las.
Omdat hij een actie-film maakte met een aantal oude bekende acteurs.
"Films moeten weer terug naar de basis. Een goed realistisch verhaal en een paar goede acteurs.
Alledaagse intriges tussen een paar mensen , in plaats van super-science fiction-achtig spectacel ".

Inderdaad, wat heb je nodig ?
Een budget van vele miljoenen, met daverende scenes, vuurwerk, overdadige erotiek en geweld, plus ongelooflijke effecten uit een supercomputer ?
Flauw om dat hier in dit forum zo te stellen, want iedereen hier weet wat een paar echte acteurs en een goed verhaal kunnen doen met een film.

Cinderella's Sister hoort in dit rijtje.
Twee jonge vrouwen van amper 42 kilo, en hun mannelijke tegenspelers, meer heb je niet nodig.
De hele cast om hun heen klopt ook als een bus.
"De moeder", "De oom" die licht geestelijk gehandicapt is, " De eigenaar": Allemaal maken ze hun ontwikkeling door, gedwongen door de gebeurtenissen.

Maar centraal staat toch de verhouding tussen de twee meisjes, later twee jonge vrouwen.
Goo Hyo Sun ( actrice Seo Woo ) als superverwend kreng, die iedereen om haar vingers windt.
Song Eun Jo ( actrice Moon Geun Young, zie boven ) als een meisje met een pikzwarte jeugd.
Ze worden tot elkaar veroordeeld.

Seo Woo is fantastisch, ze blijft voor mij Emma oproepen in deze rol.
Maar Moon Geun Young opent hier werelden met afgronden van verdriet, pijn en eenzaamheid waar geen bodem meer is, maar ook met vergezichten van hoop en verlangen.
Even later is het gewoon weer dat kleine vrouwtje van 162 cm in een spijkerbroek en T-shirt.
Tovenarij...

Alle boeken van Jane Austen staan buiten kijf, en de meeste verfilmingen daarvan eveneens.
Maar hoe ik ooit weer "terug" kom bij Indiana Jones of Star Trek is me een raadsel na het zien van zo'n serie als dit.
By Jane
Ik heb net een aflevering van de Coffee Prince gekeken - ik geloof episode 4, die je gelinkt had. Erg leuk, maar de YouTube filmpjes laden soms moeilijk op mijn laptop.

Ik denk dat ik de Austen connection wel kan zien Henk!
By Henk
Jane schreef:Ik heb net een aflevering van de Coffee Prince gekeken - ik geloof episode 4, die je gelinkt had. Erg leuk, maar de YouTube filmpjes laden soms moeilijk op mijn laptop.

Ik denk dat ik de Austen connection wel kan zien Henk!
Ik kijk via mysoju of dramacrazy.

Vooral tussen een uur of 5 en 7 's avonds laden sommige links slecht.
Daarna weer beter.
Dat kan misschien lokale oorzaken hebben, drukte op het net ?
Soms laden de tudau-links goed, dan weer de WAT-links, of andere, dat moet je even uitproberen.
Via dramacrazy zie je vaak meer keuzes dan met mysojy, maar niet alle links werken altijd.
By Henk
Over Cinderella's Sister nog een keer.

Het lijkt een loodzware serie, maar dat is het toch niet.
Het "zuur"en het "zoet" is mooi verdeeld.
By Henk
"You're Beautiful"

Afbeelding

En dan nu maar een keer de serie gekeken die al lange tijd nummer 1 staat in de Dramacrazy-ranking, die inmiddels 1360 titels bevat.
Veel reviewers geven 100 of 80 % waardering.
Ik behoor misschien niet helemaal tot de generatie waarvoor deze serie gemaakt is,want die nummer 1 verbaasde me een beetje.

De serie begint erg luchtig, en blijft dat lang.
Er zijn van die gemene series en films waar je denkt naar een niemendalletje te kijken, totdat het luik onder je voeten opeens open getrokken wordt, en je midden in het drama zit.
Bij deze serie gaat dat heel geleidelijk, het zwaartepunt zit een beetje in de laatste delen.
Ik las een verslag op een Nederlands forum over Koreaanse films, waar met plezier gepraat wordt over de mix in deze produkties.
Op de meest dramatische momenten worden grappen gemaakt, en als het lachen is zit je in 1 keer met tranen.
Dit werkt erg verfrissend.

Er zijn in "You're Beautiful" behoorlijk wat dingen uit andere series gebruikt, tot en met het thema toe.
Het "Coffee Prince"- thema: Meisje moet als jongen door het leven gaan, tijdelijk.
Hoofpersoon Go Mi Nam ( gespeeld door Park Shin Hye ) lijkt erg op Go Eun Chang ( Yoon Eun Hye ) uit Coffee Prince.
In het echt is zij behalve acrice ook zangeres en model.
Ik had daar mijn twijfels over, maar die verdwenen snel.

De serie begint met een Rooms Katholieke kerkdienst, waar nonnetje-in-wording Gemma te laat komt, zoals gewoonlijk.
Als ze het jonge meisje voor haar haar iPod af wil pakken tijdens het gebed, schiet het ding uit haar handen, en knettert keiharde rockmuziek door de kerk.
Dat geeft de sfeer een beetje, die blijft behoorlijk vrolijk en Rooms.
Ook als het heel naieve meisje, opgegroeid in het klooster, lid wordt van een popgroep waar ze haar tweelingbroer tijdelijk moet vervangen, zonder dat iemand het mag weten, behalve de manager.

De popperigheid en volgzaamheid horen bij de rol, die goed wordt gespeeld.
Er wordt later de draak mee gestoken.
De serie is prachtig gefilmd, en is erg stylisch.

De bijbehorende muziek bij veel series die ik nu gezien heb is niet altijd mijn smaak, ook niet bij deze.
Maar jammer is het, dat Park Shin Hye maar een paar keer zingt, want ze heeft een prachtige warme stem. Zo'n stem die Ierse folksongs zou kunnen zingen.

Ik kan me indenken waarom deze serie op nummer 1 staat.
Persoonlijk is het me allemaal net iets te mooi en glad.
Ik mis een beetje de harde kantjes en de diepte van Coffee Prince bijvoorbeeld.

Maar ik behoor niet tot de doelgroep :)

Dramacrazy Link
( De links even uitproberen, de ".ru" links werken het best meestal )
By Henk
Op de valreep van het oude jaar 2010:

Secret Garden (link)

Afbeelding

Deze serie loopt zelfs nog in Korea tot eind Januari.
Op Dramacrazy (Link)
zijn de episodes met Engelse ondertitels tot dit bericht bijgewerkt tot en met episode 14. Er komen 20 totaal.

Voor degenen die het Kerstsfeertje nog een beetje willen rekken en van Koreaanse films houden is dit een must.
En een topper !

Wanneer de superverwende rijkeluiszoon Kim Joo Won te maken krijgt met straatarme maar keihard werkende stuntgirl Gil Ra Im gaan er vreemde dingen gebeuren.

Vooral als ze verdwalen in een bos, waar ze in een vreemd restaurant eten krijgen en een flesje wijn om mee te nemen. Voor als ze dorst krijgen...
Resultaat is dat ze van lichaam verwisselen.
Doet een beetje aan Trading Places denken, maar dit zit nog iets ingewikkelder in elkaar.

Deze serie is erg integer gemaakt.
Geen overdaad aan special effects, maar erg sfeervol.
Snelle dialogen, en de nodige humor maar nooit te .
Karakters die zich op een natuurijke manier ontwikkelen.

De films in dit topic tot nu toe besproken zijn bepaald geen vecht-films.
Maar er komt soms wel een aardige portie Tae Kwon Do in voor, vooral in deze serie.
Het meisje ispeelt als stunt-double in films.
Dat de actice deze techniek goed beheerst is wel duidelijk te zien.
Geen bloederige taferelen verder, en de manier van filmen laat de schoonheid van TKD mooi zien.
Het wordt ballet.

--------------------
ps.
Yoon Eun Hye, die in Coffee Prince de hoofdrol speelt, is een gevierde (karakter-) actrice en glamour-model. In het verleden heeft ze TKD op kampioen's -niveau beoefend, en overwogen om daar haar carriere in te maken. Gelukkig heeft ze dat niet gedaan.
By Henk
De laatste episode van Secret Garden, ( zie boven ), met Engelse ondertiteling was vannacht beschikbaar gekomen op Dramacrazy, na gisteren nog uitgezonden te zijn op de Koreaanse TV.
Ik heb deze net gekeken, op mijn vrije ochtend voordat ik ga werken. ( Verslaving ?)Vanaf episode 14, net voor Oud en Nieuw, had ik gewacht tot alle episodes er op stonden, tot begin vorige week, Toen heb ik deze serie weer opgepikt.

Die vertalingen gebeuren geheel vrijwillig, en legaal.
Gemiddeld staat een groep van zo'n 12 mensen klaar om direct aan de slag te gaan, wanneer een episode klaar is en uitgezonden.
Allemaal online, de vertalers wonen over de hele wereld.

Ik kijk de laatste tijd ook een beetje rond op de forums van Dramacrazy.
Ben ook lid geworden, maar ik post sporadisch.
250000 leden, wereldwijd !
Het is heel leuk om mensen uit Polen, Zweden, Japan en de VS, om maar een paar voorbeelden te noemen, tegelijk over dezelfde film te zien kletsen, op het zelfde level.
Viva Internet !

Secret Garden is de hype van deze winter, en wordt veel besproken, in goede zin.
Ook de commentaren onder de clips zelf zijn lyrisch. De hit van 2010 !
En terecht !

Als je de samenvatting leest op Dramacrazy, en hierboven, lijkt het of je ongeveer wel zelf kunt fantaseren wat er gaat gebeuren.
Als je zelf gaat kijken zal blijken dat je elke keer op het verkeerde spoor zit.
De cliche's lijken er telkens aan te komen, maar worden elke keer mooi ontweken.
Al met al een serie met een sterke vibe !
By Henk
Soms voel ik me een beetje schuldig als ik in dit topic iets post.
Koreaanse films ?
Totaal off-topic !
Toch ?

Of toch weer niet, want zoals ik al eerder hierboven stelde, Jane Austen is zeker geen onbekende voor de Koreanen, en waarschijnlijk ook niet voor de andere Aziatische landen.
Gezien het aantal malen dat Jane Austen genoemd wordt, en de manier waarop sommige fims of series geinspireerd moeten zijn door haar boeken, vooral P&P.

Ook andere Westerse klassiekers worden vaak geciteerd of zelfs gebruikt, en volgens mijn bescheiden mening met kennis van zaken.

Ik ben een beetje lurker geworden op het Dramacrazy-forum.
Daar is een discussie begonnen over het verschil tussen Westerse en Aziatische films.
Verdeeld over de sub-forums Taiwan, Japan, Hong Kong en Korea.
Ik beperk me nog steeds tot Korea.
En dan nog tot drama, romance en comedy.
Geen slashers, horror of gore voor mij
Aangezien de forumers uit alle hoeken van de wereld vertegenwoordigd zijn, is dit heel interessant.

In zeer globale zin zijn een aantal forumers het over een paar dingen eens.
Westerse films zijn vaak directer, to-the-point, en een beetje gedurfder.
Maar het draait vaker eigenijk alleen om de sex.
Wie doet het met wie, en wie pleegt overspel etc.
De karakters zijn statisch. Persoon A blijft persoon A, persoon B blijft persoon B, het gaat alleen om de "strijd".

De Japanners komen, ( ook volgens mijn Indonesische collega ), meestal met de meest originele verhaallijnen, die vaak weer hun oorsprong vinden in de manga-strips.
Maar juist de Koreanen werken dit dan heel mooi uit.
Karakters worden met elkaar geconfronteerd, en moeten flink in zich zelf duiken om het juiste pad te behouden.
Dit wordt af en toe echt prachtig gedaan, met de nodige humor, maar ook met diepte.
Zoals iemand verschrikkelijk verliefd kan zijn, maar zichzelf en anderen voor de gek kan blijven houden.
En dan is de cirkel toch weer rond, en komen ook Emma en Fanny Price soms weer tevoorschijn in andere gedaante.
Sommige Koreaanse films die ik gezien heb doen niet onder, in-my-humble-opinion voor de beste Emma of Mansfield-verfilmingen.
( Hier staan de boeken buiten natuurlijk !)

Dus voel ik me eigenlijk helemaal niet schuldig :)

Jane Austen blijft op de achtergrond en blijft referentie.
By Henk
My Girlfriend is a Gumiho-(link)

Afbeelding

Deze serie ben ik een aantal malen begonnen te kijken, en kwam elke keer niet verder dan de eerste 10 minuten.
Ondanks dat deze serie zeer goede kritieken kreeg, en hoog in de ranking stond.
Die kritieken had ik niet in detail gelezen, om niet het verhaal al te weten.

Het begint met een erg popperig en springerig meisje dat haar vriendje van school haalt.
Doet denken aan een mierzoete draak van Disney.
Ik heb over het algemeen geen hekel aan Disney, maar wel als het te zoet wordt.

Ik had nu een keer een minuut langer doorgekeken en...bingo !
Dit is een schitterende serie !
( Ik ben nu pas op de helft, maar het verhaal verklap ik hier toch niet :))

Rijkeluis-zoontje verdwaalt in een bos tijdens noodweer, en krijgt onderdak bij een Boedistische monnik.
Daar komt hij per ongeluk in het tempeltje terecht, waar al 500 jaar een Gumiho opgesloten zit in een schilderij.
Een Gumiho is onder andere naam ook bekend in andere Aziatische landen, en heeft verwantschap met wat wij onder een fairy verstaan. Zoals een zeemeermin, of de Lorelei.
Een vrouwelijke vos met 9 staarten, die zich in de mensenwereld kan begeven als beeldschoon meisje, waar geen man tegen bestand is,
Wat goed uitkomt voor de Guhimo, want ze is gek op vlees, vooral de lever van mannen...

De jongeman laat de Gumiho ontsnappen, met alle gevolgen van dien.
Hopeloos verloren, want...de Guhimo wordt stapelverliefd op hem.

Ondank de luchtige en komische toon van deze serie wordt een en ander goed gedaan, de legende blijft heel.
Er wordt met weinig extra special-effects een behoorlijk magisch sfeertje geschapen.

Bijna direct vanaf de start begint een tweede verhaalliijn, als zijn tante in de lift staat met een verschrikkelijke macho-man, die echter zo verlegen blijkt te zijn als het maar kan, en alleen in zeer statige bloemrijke stijl kan praten.
( Voorbeeld: Zij heeft heerlijk gelunched maar laat in de stampvolle lift een "windje". Iedereen kijkt naar haar, maar hij laat de schuld naar hem toe komen op een subtiele manier. )
Die verhaallijnen gaan mooi door elkaar lopen.
By Henk
Ik was op zoek naar een (voorlopige ? ) hekkesluiter voor dit topic.
Mijn eigen Korea-hype zal nooit meer echt verdwijnen, maar ik zal me graag mee laten voeren door een nieuwe hype, die op een of andere manier toch te maken heeft met de andere oudere hypes.
Zo beginnen de Noordse legendes en mythology sterk naar voren te komen, en krijg ik zin om daar eens flink in te duiken voor langere tijd.
Ik weet daar wel iets van, maar nu wil ik daar een keer dieper ingaan.
Mijn voornemen om opnieuw de Grote Zes van Jane Austen opnieuw achter elkaar te lezen heb ik even uitgesteld.
Maar ze staan altijd in het midden !

Magische series zoals hierboven, "My Girlfriend Is A Gumiho" en "Secret Garden" , kunnen alleen maar gemaakt worden door mensen die weten waar ze mee bezig zijn.
Niet alleen maar een verhaallijn, maar de manier waarop verschillende verhaallijnen door elkaar geweven worden, en in elke Yin-lijn ook Yan elementen te vinden zijn.
Op verschillende niveaus tegelijk.
Als je dan ook nog een legertje echte karakter-actrices en acteurs hebt om dat uit te beelden, is dat helemaal mooi.

De Koreanen maken graag en goed gebruik van oude sprookjes en legendes.
Assepoester, De Schone Slaapster en De Kleine Zeemeermin in een moderne setting, met drukdoende yuppies en die geen moment zonder hun iPod kunnen, maar tegelijk met een Boedistisch sausje : Het heeft wat.

De vrouwelijke invloed in het Koreaanse filmgebeuren is groot.
De Hong-sisters zijn een begrip geworden in Azie
Met z'n tweetjes hebben ze al aardig wat kassuccessen kunnen schrijven, zoals "Gumiho" hierboven.

Regiseuze Lee Yoon-jeong is verantwoordelijk voor de klassieker "Coffee Prince".

De hekkesluiter vond ik gisteren in het NRC.
Daar werd de film "Poetry" behandeld in twee aparte hoofdartikelen.
( Die draait in 5 zalen op dit moment.)

Toen als recept van de dag ook nog een keer een Zuid Koreaans kippestoofpotje uitgelegd werd, was mijn avond weer goed. :)

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!