EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Mooie film gezien? Heerlijk boek gelezen? Naar een fantastisch concert geweest? Of nog plannen? Laat het hier weten!
By Henk
Door een samenloop van omstandigheden had ik de afgelopen maanden meer vrije tijd dan de bedoeling was.
Een en ander hielp mee om de verslaving waar dit topic naar genoemd is te verergeren.
Lezen schoot er een beetje bij in, en ik ben ook eigenlijk van plan om deze verslaving niet te onderdrukken totdat de dagen weer gaan lengen.

Maar het is ook leerzaam.
Af en toe duurt het een tijdje voordat de muntjes bij mij vallen.
Als je Pride & Prejudice leest word je meegesleept door het verhaal, de schrijfstijl, de humor enzovoort.
Op afstand, als je het een tijdje, ( 5 maanden! ), niet gelezen hebt, worden de structuren duidelijker.

Ik besef nu dat ik de laatste maanden 3 keer Pride & Prejudice heb zitten kijken, verkleed in hedendaags Koreaans drama.
Meisje van lage komaf dat zich tegenover de adel gesteld ziet, en daar een gevecht mee aan moet gaan.
Dit thema is al veel ouder dan Pride & Prejudice natuurlijk, maar de structuren in sommige series zijn duidelijk
En dat geeft niets.
Pride & Prejudice blijft een prachtig verhaal :)
By Jane
Welke titels zijn dat, Henk? Ik ben nu toch wel benieuwd!
By Henk
Ik zit nu in m'n nachtdienst, ik zal begin volgende week een beetje aanvullen wat ik dit jaar gezien heb.
By Henk
Jane, ik zal niet te veel in gaan op de overeenkomsten tussen bepaalde films en verhalen.
Dat zou spoilers kunnen veroorzaken.

Ik heb een tijd geleden een reportage online zitten kijken over hoe veel nieuwe films er eigenlijk gemaakt worden in Hollywood.
Heel weinig volgens deze reportage.
Dezelfde films worden telkens opnieuw gemaakt met een ander jasje.
Hoeft niet vervelend te zijn,
Verrassend was het om te zien, hoe bepaalde scenes in films als Ben Hur, Stargate, Cleopatra, Star Wars en Star Trek bijna identiek werden gefilmd. Met dezelfde verhaallijnen en gelijksoortige helden en heldinnen. Films waar 40 jaar tussen zit.
Je wordt meegesleept door het verhaal, de beelden, de personages, etc.
Wat voor films geldt, geldt waarschijnlijk ook voor veel boeken.

Er is meer geschreven over de gedachte, dat veel verhalen dezelfde oorsprong hebben.
Oeroude mythes, legendes, sprookjes, etc.
Het "The Beauty and the Beast"-verhaal schijnt het oudste bekende verhaal ter wereld te zijn.
Ongeveer 5000 jaar oud, op kleitabletten gevonden in Syrie.

Ik ken het originele verhaal (nog) niet, maar de grondgedachte is de kwetsbare vrouw die de "menselijke man" in het oppermachtige beest naar boven kan halen.
Al vaak verteld vanaf die tijd, het blijft een mooie gedachte.
Het blijft ook een mooie wens, die misschien niet altijd in 1 leven vervuld kan worden.
Maar er blijft altijd hoop.
By Henk
Boys Before Flowers 25 episodes.

Gemengde gevoelens over deze serie, maar toch genoten.
Dramacrazy verklapt niet hoe de ranking plaats vindt.
Deze staat op 5 van 1296 series uit Japan, Taiwan en Korea.

Het is een remake van een Japanse serie.
Korea en Japan wisselen veel films en shows uit voor remake.
Volgens een van de commentaren ergens is deze serie gebaseerd op een Japanse manga.
Dat zou best kunnen.

Arm meisje Jan Di, gespeeld door Koo Hye Sun, komt een pakketje brengen op een super-elitaire highschool.
Deze school is van de Shingwa-groep. Een conglomeratie gerund door een familie, die staatshoofden kan maken en breken. ( Beetje LG, Samsung ? )
Ze redt daar het leven van een jongen die het dak af wilt springen.
Als dank mag ze op deze school komen studeren.

Ik had even m'n twijfels over deze actrice, ik vond haar even een lichtgewicht.

Duurt niet lang.
Ze moet opboksen als outcast tussen steenrijke meisje, krijgt ruzie met de jongensbende F4.
De leider van deze bende , gespeeld door Lee Min Ho kan zeker als Mr. Darcy spelen, mocht de "echte P&P" in het Koreaans gemaakt mogen worden.
De cast is ijzersterk.
De wanhoop van "Jan Di" op bepaalde momenten is hartverscheurend.

De moeder van de bendeleider,Lee Hye Yeong,( gespeeld door Kang Hee Soo )
is President van Shingwah.
Het wordt Jan Di''s ergste vijand.
Vermenigvuldig Lady Catherine De Bourgh met Cruella, tel daar een Boze Heks bij op, dan heb je een beetje het idee.
Maar hoe prachtig !
Haar ogen branden het scherm uit.

Er zit veel lucht in de serie, veel promo-scenes.
Voor wie houdt van man-made wereldjes zoals Macau is dit een must.
Anders niet.
Het zwiebert een beetje, maar op een gegeven moment komt de vaart er toch goed in.
Genoeg te lachen ook.

Op het moment van dit schrijven is deze serie alleen te zien via de Megavideo-link, de andere links werken niet meer.
Hier moet de Veoh-player voor geinstalleerd worden.
Is geen probleem.
Geen "bijverschijnselen".
Via de Veoh-website zijn ontzettend veel films te bekijken, ook oude Engelse en Amerikaanse.
Laatst gewijzigd door Henk op 18 okt 2010 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
By Henk
Een beetje bumpen deze week, dan ben ik helemaal bij. Sorry !
-------------------------------------------------------------------------

He Who Can't Marry
16 episodes.

Mooie, gevoelige serie, dat een probleem raakt waar veel succesvolle mensen in de hele wereld mee kampen.
Rijkdom en succes, alleen met wie deel je het ?

Hij: Gelouwerde architect, die z'n prive-leven perfect heeft ingericht, zonder storingen van buitenstaanders.

Zij: Arts, die niets te klagen heeft in haar werk en prive-leven, Vrienden genoeg...

Het "noodlot" laat de wegen van deze twee kruisen, tot ongenoegen van beide.

Geen doorsnee film.
Genoeg komische momenten, met origineel einde.
By Henk
LizzyBennet schreef:Ik ben een tijd helemaal verslaafd geweest aan Dal Ja's Spring!! Een soort Koreaanse Bridget Jones... Echt té hilarisch voor woorden.

Afbeelding

De afleveringen zijn overigens hier te bekijken:
http://www.mysoju.com/dal-jas-spring/

Ik was heftig verslaafd hieraan en zat tot diep in de nacht de serie te kijken. Een vriendin had me al gewaarschuwd en mailde mij:
"Neeee! niet op twee klikken!! want dan wil j ook drie, en vier..... en vijf.... en de rest. je slaapt niet meer, het huishouden wordt een hel! Stop nu je nog kan!!!!!!"
;)
Ik ben begonnen, LizzyBennet :)

Het omaatje gelijk in het begin is ook een zeer gezaghebbend omaatje in Boys Before Flowers.
By Henk
Bedankt, LizzyBennet, voor Dal Ja's Spring :)

Ik ben nu bij episode 16, de clue kan ik dus niet verklappen.
Maar er zit misschien wel een spoiler in dit stukje !

Inderdaad, wat een grandioze serie.

Op een uitzondering na kunnen alle series die ik hierboven vermeld heb volgend jaar in de herhaling, wat mij betreft.
Deze zeker .

Chae Rim als Dal Ja, de 33 jarige succesvolle vrouw, zo groen als een blaadje.
Zeer komische uitstraling, met dat verontschuldigende giecheltje, meestal precies verkeerd, ( dus perfect), getimed.
Heel mooi hoe het komische geleidelijk naar diepe ontroering gaat, en weer terug.
De verhaallijnen die door elkaar geweven zijn op een fijne manier, en niet voorspelbaar zijn meestal.

Er zitten veel verborgen grapjes in deze serie, een reden om hem nog een keer te gaan kijken.
Veel muziek uit oude Hollywood-films op de spannende momenten, dat extra bijdraagt aan het effect.
( Voorbeeld: Opzwepende muziek, intense spanning op het moment dat "Oma" een kastje open doet in de badkamer van haar vrijgezelle, maagdelijke kleindochter van 33 jaar, waarvan de kijker al weet wat er in ligt: Een scheermes en een deodorant voor mannen ! )

Bridget Jones is Bridget Jones en Dal Ja is Dal Ja. Maar wie van Bridget houdt houdt ook van Dal Ja.

( Nog een citaat: " Op het moment dat de Supermannen hun Supermannen-pakje aan de kapstok hangen blijken er opeens veel super-vrouwen te zijn ")
By Henk
LizzyBennet schreef:Ik was heftig verslaafd hieraan en zat tot diep in de nacht de serie te kijken. Een vriendin had me al gewaarschuwd en mailde mij:
"Neeee! niet op twee klikken!! want dan wil j ook drie, en vier..... en vijf.... en de rest. je slaapt niet meer, het huishouden wordt een hel! Stop nu je nog kan!!!!!!"
Ik heb de laatste aflevering van "Dal Ja's Spring " gekeken vanavond.
Voorbij de "comedy" worden gevoelige punten geraakt, die nog na blijven sluimeren voorlopig.
Ongetwijfeld weet jij wat ik bedoel, verder zeg ik lekker niets :)

Ik ben nu in de herhaling gegaan met The First Shop Of Coffee Prince.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=eHBleTSYnyw[/youtube]

Omdat die te goed en te leuk is.
Het eerste stuk ziet er nog een beetje shabby uit.
De begin-situaties worden duidelijk gemaakt in korte krachtige scenes.
Hier kun je nog ontsnappen.
Tot ongeveer de helft van de eerste episode.
Wil je nog wat anders daarna, dan moet je daar stoppen, niet verder kijken.
Want...( Zie citaat :))

( De serie staat op verschillende sites, via Dramacrazy aan te klikken.( Zie de link boven de clip )

De Franse WAT-links werken het best . Zonder vertraging, alleen bij de eerste clip een beetje reclame )
By Henk
Dit zal voorlopig mijn laatste bericht zijn in dit topic.
Tenzij er een direkte link met Jane Austen is.
Op de achtergrond lijken haar verhalen af en toe te sluimeren.
Of als reactie op een eventueel bericht van iemand anders hier.

Ik dacht in de loop van dit jaar verder te gaan met films uit andere Aziatische landen, maar daar zal voorlopig niets van komen.
Ik ken sommige stukken uit Seoul uit m'n hoofd nu, en ben pas tevreden als ik een complete familie in Hanbok ( traditonele Koreaanse kleding ) zie gaan naar een of andere plechtigheid in de film.
Een beetje rondkijkend kwam ik deze week op een Nederlandse site terecht, waar discussies op stonden over Koreaanse films vanaf 2003. Ik doe daar niet aan mee, maar toch leuk om te zien.

Mijn moeder was Duitse, en moest zelf altijd lachen om Duitse films. Want er wordt altijd in gegeten.
Dat geldt voor Koreaanse films nog meer.
Eten speelt een belangrijke rol.

Nagooglend schijnt het inderdaad normaal te zijn om zo'n 14 schaaltjes op tafel te hebben staan.
( Op onze tussenstop vorig jaar in Kuala Lumpur heb ik in m'n eentje een Koreaans diner gegeten, vlak naast het hotel. Ik heb de schaaltjes niet geteld, maar het waren er veel, en alles was erg lekker. Ook de kimchi. Mijn vrouw kon niet tegen de hitte, zoals ik eerder al gepost heb )

De films zijn net zo gevarieerd als het eten.
En je moet er van houden. Niet iedereen houdt van Aziatisch eten.

Over al de films die ik boven heb besproken was ik erg positief.
Omdat dat de films waren waar ik erg van genoten heb.
Ik ben geen criticus, ik heb geen zin om films te bespreken die ik niet leuk vond, want die zijn er ook.
Op een gegeven moment had ik 44 films ( niet series) op de harde schijf staan.
Daar heb ik een flink aantal van weggegooid, omdat ik ze geen tweede keer hoef te zien.
Sommige heb ik zelfs niet afgekeken.
Als ik op de helft nog niet gepakt ben door de film houd ik er mee op.
( Voor Westerse films films is m'n geduld nog veel korter. Hooguit 10 minuten )
De "ranking" op de sites loopt niet gelijk met m'n eigen voorkeur. Hoeft ook niet.
Er is nog veel te ontdekken in ieder geval.

Op dit moment weer in de herhaling met Full House

Begint als een luchtig niemandalletje. Daaronder ontwikkeld zich een tergend drama, waar je echt door meegesleept wordt.
Maar veel hilarische momenten tot het eind.

( De scene waarin de hoofdpersoon de kwade oma van haar fake-echtgenoot, flauwgevallen van woede, het huis in probeert te dragen is een stukje slapstick van de bovenste plank )

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!