EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Mooie film gezien? Heerlijk boek gelezen? Naar een fantastisch concert geweest? Of nog plannen? Laat het hier weten!
By Henk
Koreaanse films.

Indien er geen bezwaar tegen is, wil ik graag dit topic hier beginnen.
Niet om deze films op te dringen, maar juist om ze apart van de gewone film-topics te behandelen.
Voor degenen die geen interesse hier in hebben is het makkelijker om ze te negeren.
Maar indien dit topic te "off-topicerig" is, kan het wat mij betreft weer weg, sans rancune !

Er is geen ander Nederlands forum waar deze films besproken worden, en waarschijnlijk zou ik dat ook niet willen. Twee "home-forums" is genoeg :)
Aan de film-sites die ik gebruik zijn mooie forums verbonden, maar die zijn erg groot.
Iets te groot voorlopig.

Zoals wel bekend nu denk ik, ben ik behoorlijk verslaafd geraakt aan Korea.
Niet alleen aan de films, maar aan de oeroude cultuur in het algemeen.
Voor dit topic zal ik het bij films houden.

Mijn bedoeling is om hier ook wat films in over te hevelen die ik al in de andere topics berproken heb.
Maar eerst wil ik weten of er bezwaar tegen dit topic is.
Bij deze dus :)
Laatst gewijzigd door Henk op 28 nov 2013 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
By Henk
kamsa hamnida :)
--------------------
Dit idee broeide al langer,
De druppel was deze week een stukje in de Veronica-gids.
OK, het is de Veronica-gids maar, maar toch...

Over Bin-Jip van Kim Ki-duk, die 10 october 22.55-0.25 geprogrameerd staat bij Canvas.
Ik ken deze film niet, wel een paar andere films van deze regisseur.
Zijn films zijn niet de makkelijkste, maar zeer de moeite waard.

Het stukje in de Veronica-gids:
"Voor Westerlingen is het vaak moeilijk de emoties van Aziaten te lezen. Hun films worden daardoor nogal eens als onderkoeld en afstandelijk ervaren ".
Worden dus landen als Korea, China, Japan, India, Taiwan en Korea even op een hoop gegooid.

Alsof je Zweedse films in het zelfde emmertje kunt gooien als Italiaanse bijvoorbeeld.
Daarom beperk ik me voorlopig tot Korea, maar de interesse voor de andere landen is er natuurlijk ook. Dus misschien ooit nog een topic "Taiwanese films" bijvoorbeeld.

Ik maak het mezelf niet te moeilijk.
Op Dramacrazy staan op dit moment 1284 films en series.
Ik ben bij de hoogste rankings begonnen, en kies daar een film of serie uit.
Op Mysoju wordt gewerkt met sterretjes, van 1 tot en met 5.

De films staan niet op deze sites zelf, ze linken meestal weer door naar een of meerdere video-hosts waar ze ondergebracht zijn.
Een serie kan ondergerbracht zijn op verschillende hosts.
Een paar episodes hier, een paar ergens anders, of op meerdere hosts tegelijk.
Voordeel is, dat als een host niet goed doorkomt vanwege drukte, een andere wel goed doorkomt.
Vooral tussen 8 en 10 's avonds loopt het weleens stroef, maar dat kan ook andere lokale oorzaken hebben.

Ik laat mijn keuzes niet helemaal door die rankings bepalen.
Een film als "Too Beautiful To Lie" had vorig jaar maar 2 sterretjes.
Het is een heerlijke film die steeds leuker wordt als je hem opnieuw kijkt.
Inmiddels heeft die film 4 sterretjes.
De kwaliteit van het beeld is van sommige oudere films niet altijd even goed.
Maar de films die er dit jaar bijgekomen zijn staan er allemaal goed op.
Er worden ook films opnieuw op de sites gezet af en toe, in betere kwaliteit.

Er is veel bijgekomen dit jaar.
Sommige series staan er pas een paar weken op, of lopen nog zelfs.

De Koreaanse overheid heeft behoorlijk bijgedragen aan de opkomst van de filmindustrie.
De bioscopen hebben de verplichting om een bepaald aantal Koreaanse films per jaar te vertonen.
Niet de ideale manier misschien, maar goed.

Het is ook aan Korea te danken, dat de universiteit van Leiden sinds 2008 de grootste bibliotheek van Koreaanse films heeft ter wereld, buiten Korea zelf.artikel

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aanleiding voor dit topic was dus het artikel in de Veronica-gids over emoties.
Ik zal daarom dit topic beginnen met
"Cinderella's Sister".
( 20 episodes)
Zonder al te veel spoilers weg te geven.

Het verhaal speelt zich hoofdzakelijk af in een distilleerderij van Soju, een Koreaanse sterke drank.
Het bedrijf wil op puur natuurlijke wijze werken, en moet opboksen tegen een paar giganten.
Als door omstandigheden een straatarm meisje met haar moeder-met-een-geschiedenis samen moet gaan leven met een steenrijk, verwend meisje en haar vader beginnen de ontwikkelingen.
Je kiest als kijker meer partij voor de een dan de ander.
Maar al gaandeweg wordt het steeds minder duidelijk wie de sympatie verdient.
Onvermijdelijk moeten de hoofdpersonen hun eigen geweten in, stuk voor stuk.
Deze serie doet erg aan Emma denken, of eigenlijk 2 Emma's.

Alle acteurs en actrices leveren een topprestatie.
Moon Geun Young en Seo Woo die de 2 meisjes in het verhaal spelen, zijn indrukwekkend.
Emoties ?
Zo'n beetje alle registers worden opengetrokken, maar nooit overdone.
By Henk
The First Shop Of Coffee Prince 17 episodes.

Een warme serie, met een hoop humor en emotie.
Ik zit niet gauw te schateren van het lachen, maar bij deze wel.

Citaat ( Zie link boven ) : "The life of Go Eun Chan (Yoon Eun Hye) is not easy; she works many jobs to pay off debts and even gave up her feminine image".

Go Eun Chan leeft het leven zoals dat helaas werkelijkheid is voor veel meisjes in Korea : "Parent of the family" . Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat hollen en vliegen, omdat ze de enige zijn die nog iets kan doen in een verder bijna disfunctional gezin. Vader niet aanwezig, jongere sibblings die nog niet kunnen werken, etc.
Go Eun Chan heeft geen tijd om aan haar uiterlijk te werken, ze lijkt een jongen.
( De actrice/zangeres besteed veel tijd en geld aan charity-stichtingen, die deze meisjes een uitweg proberen te bieden via onderwijs etc )

De motoriek en uitstraling van Go Eun Chan is hilarisch.
Ik kan nooit meer een vloer dweilen zonder aan haar te denken.
De actrice die de rol speelt had geen acteer-ervaring, maar was wel bekend vanwege de meiden-band waarin ze zong.
Ook sommige andere acteurs uit deze serie hadden banden met de showbizz, maar geen acteer-ervaring.

De regisseuze liet ruimte voor aanpassingen en ideeen tijdens het filmen.
Hoewel het een luchtige film is, worden er tere punten geraakt, en mooi uitgediept.
Wat gebeurt er met een playboy, die voelt dat hij verliefd begint te worden op een "jongen" ?

Deze serie heeft een stempel gezet op het Koreaanse modebeeld na 2007, vooral bij de studenten.
Iedereen weet nog steeds wat met "Coffee Prince" style bedoeld wordt.
By LizzyBennet
Ik ben een tijd helemaal verslaafd geweest aan Dal Ja's Spring!! Een soort Koreaanse Bridget Jones... Echt té hilarisch voor woorden.

Afbeelding

De afleveringen zijn overigens hier te bekijken:
http://www.mysoju.com/dal-jas-spring/

Ik was heftig verslaafd hieraan en zat tot diep in de nacht de serie te kijken. Een vriendin had me al gewaarschuwd en mailde mij:
"Neeee! niet op twee klikken!! want dan wil j ook drie, en vier..... en vijf.... en de rest. je slaapt niet meer, het huishouden wordt een hel! Stop nu je nog kan!!!!!!"
;)
Laatst gewijzigd door LizzyBennet op 13 okt 2010 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
By Sebazzel
Lieve, lieve LizzyBennet, snap dat ik je nu moet komen opzoeken in Vlaardingen en met taarten naar je hoofd zal gooien.. Ik heb morgen een toets maar heb bijzonder veel zin die Bridget Jones-esque serie te kijken waar je het eerder ook al eens over had (toen in Rotterdam :P)
By LizzyBennet
Sebazzel schreef:Lieve, lieve LizzyBennet, snap dat ik je nu moet komen opzoeken in Vlaardingen en met taarten naar je hoofd zal gooien.. Ik heb morgen een toets maar heb bijzonder veel zin die Bridget Jones-esque serie te kijken waar je het eerder ook al eens over had (toen in Rotterdam :P)
Lieve lieve lieve Basje... je begrijpt dat je dan een hele taartenwinkel mee moet nemen om die 40 uur aan afleveringen door te komen? ;)

Lee Min Ki is overigens een geweldige reden om aan deze series te beginnen... :clap:
Afbeelding
By Henk
Bedankt, Lizzy !
Ik had de afgelopen weken wat meer vrije tijd, vanwege een verstuikte enkel en nog een hele week vrij, vorige week. De serie die je hier boven vermeldt is toegevoegd aan mijn wachtrij. :)
Hoezo verslaving ?

Ik ben ongeveer een spons geworden voor alles Korea.
Wat een droge humor, en origineel vaak !
Ik heb twee series achter elkaar gezien die sterk op elkaar lijken, wat verhaal betreft.
Maar op een compleet andere manier verteld.
Veel verhalen zijn eigenlijk oude verhalen in een nieuw jasje.

Het thema "Meisje van lage komaf, met gouden hart, weet het hart van man uit de hoge klasse te veroveren ".
Dat blijft het goed doen.

De wens van elke vrouw om zo'n man te redden, of de wens van elke man om door zo'n meisje gered te worden ?

Korea is een rangen-en standen cultuur, een en ander wordt scherp uitgevochten in de films.
Mijn Anne-forum buddie noemde dit ook een nadeel in die cultuur.
Iemand met een beetje hogere rang behandelt een "lagere" vaak erg grof.
De vergelijking met de Britse cultuur in de Regency-tijd dringt zich zeker op, en verheldert aan beide kanten het beeld.
Maar alles in gradaties.

Ik heb nu in verschillende series elementen gezien die aan Jane Austen of Anne of Green Gables doen denken.

Af en toe lees ik de commentaren op de film-sites.
Buiten India, met z'n eigen Bollywood-aanhang, voeren Japan en Korea de lijst aan met beste films.
In Koreaanse films kunnen meisjes vaak hun lippen afkeurend optrekken, als ze het ergens niet mee eens zijn.
Even een verwend gezicht trekken. Dat zie je in Japanse films nooit volgens diverse bijdragen.

Volgens die bijdragen leven de Koreaanse vrouwen toch in veel grotere vrijheid dan in Japan.
Meer vrijgevochten, hoewel ook in Korea de emancipatie nog wel verder kan.

In de Koreaanse films zie je vaak dat de mannetjes echte haantjes zijn, met een grote mond.
Maar de meisjes zijn degenen met verstand, en moeten uiteindelijk de boel redden.
Wishfull thinking ? :)

Ik vermijd de echte harde crimis en gangsterfilms, misschien krijg je daar weer een ander beeld.
By Henk
Moon Geun Young

Afbeelding

Dacht ik eerst nog "een leuk koppie" te zien in de eerste films met Moon Geun Young die ik zag, inmiddels is zij voor mij een van de beste actrices ter wereld geworden.
Vandaar dit aparte stukje over haar.

Wat een ragfijn spel, en wat een emoties kan zij oproepen met alleen maar haar ogen en wenkbrauwen !
Zoals Jennifer Ehle, die ook in dat rijtje thuis hoort.
Er zijn geen schandalen rond haar bekend.

Een film met Moon Geun Young trekt volle zalen in heel Azie.
Ze is pas 23 jaar,maar aangezien ze al vanaf haar 12'e optreedt is ze een oude rot in het vak.
Ze staat ook in het echte theater.
Pas weer begonnen met filmen omdat ze haar carriere 4 jaar onderbroken had voor de studie Koreaanse Literatuur.

Haar films:
My Little Bride
Tamelijk luchthartige, warme film.
Twee jonge mensen die door hun grootvaders aan elkaar beloofd zijn.
Tegen hun zin.

Innocent Steps
Er zitten wat harde kantjes aan deze film, maar is uiteindelijk ontroerend.
Chinese topdanseres wordt Korea binnengehaald via een nephuwelijk, om mee te doen met wedstrijden.
Alleen, niet de danseres komt, maar haar zusje, die geen stap kan dansen...

Cinderella's Sister
Zie boven.
Voor iemand die Emma's gevecht met haar geweten kan volgen, is dit een must.
Topper.

Last but not least:
Painter Of The Wind

Dit is voor mij de meest intense serie/film die ik in 10 jaar gezien heb.
Prachtig kostuumdrama in het Korea rond 1750.

Gebaseerd op de Koreaanse schilder Shin Yoon Bok.
Een van de belangrijkste schilders in de Koreaanse geschiedenis.
Over zijn leven is niets bekend. De serie is gemaakt met het idee: " Stel dat Shin Yoon Bok een meisje was".
Moon Geun Young is de meeste tijd als eigenwijs jongetje te zien, dat wel erg goed kan schilderen.

Deze serie heeft letterlijk alles in zich. Heel droge humor, suspense, spanning, "who-dunnits", met een aantal rode draden.
Een van die draden is zijn/haar relatie met een "gisaeng", ( Koreaanse versie van een geisha ).
De muziek van haar gayageum speelt een belangrijke rol in de serie.

------------------------------------------------------------------------------
Pas vorig jaar versprak iemand zich, en werd bekend dat Moon Geun Young meer dan een milioen in US$ aan charity uitgegeven heeft de laatste jaren.
Ze was bedroefd dat dat uitlekte.
Complete biblioteken met Koreaanse literatuur zijn neergezet in gebieden in de US, Canada en andere gebieden waar veel (arme ) Koreaanse studenten wonen.

Ook in Korea zelf. Een kinderdagverblijf/opvang in de slums van Seoul moest eigenlijk sluiten.
Alles was kapot, lekte en was oud. Bijna geen leermiddelen meer.
Op een dag kregen de vrijwillligers en beroepskrachten bezoek van een eenvoudig bejaard echtpaar.
Zomaar...
Een paar dagen later kwam de boodschap: Er kwam geld voor een nieuw gebouw, leermiddelen, computers etc.
Dat bejaarde echtpaar zijn haar grootouders, die meer van die geheime missies gedaan hebben.
Heeft niets met acteren te maken, maar draagt wel bij aan het beeld.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!