EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Mooie film gezien? Heerlijk boek gelezen? Naar een fantastisch concert geweest? Of nog plannen? Laat het hier weten!
Het is heerlijk om dingen uit te zoeken, die niemand wil weten, niet belangrijk zijn en waar je verder niets aan hebt.
"I just want to know"...

Ik heb nog twee dagen vrij, en werd vanochtend wakker met de gedachte, of Theo Thyssen misschien ook geinspireerd is door LMM.
Over Theo Thyssen is genoeg te vinden op het net, het is een van de belanrijkste inspirators voor het onderwijs geweest in de eerste helft van de 20'e eeuw.
Een verlichte man, die van z'n leerlingen hield.
De Jordaan in Amsterdam beschreven door de ogen van een opgroeiend jongetje, de zon lijkt altijd te schijnen.
Ik ben nu "Emily of New Moon" van LMM aan het lezen, en het doet me erg denken aan "Kees de Jongen" , hoewel "Emily" een stuk donkerder is.

Wie onderwijzeres Mrs. Stacey kent uit de Anne-verhalen, denkt direct aan Theo Thijssen.
Zeer verlichte en vrije geesten, die hun leerlingen konden inspireren als geen ander.
Theo was zelf zo, en ik denk dat hij zeker de Anne-verhalen gelezen heeft.
Anne stond in 1910 al in de boekwinkels in Nederland.
Ik ben bijna aan het einde van het tweede boek in de "Emily" -trilogie.

Zou ik dit boek jaren gelezen hebben, zonder iets van Anne of LMM te weten, dan had ik het waarschijnlijk opzij gelegd. Behoorlijk "zweverig", lang uitgesponnen lyrische stukken over de Natuur en het landschap op Prince Edward Island.

Maar inmiddels weten we meer van Anne en LMM.
De betovering van Anne had al bepaalde vensters op een kier gezet.
Met Emily gaat LMM de diepte in, en voegt ze een hoop toe aan het begrip van haar persoonlijkheid.
Zoals Jane Austen zelf af en toe zichtbaar wordt in haar verhalen, wordt LMM dat ook.

LMM was populair genoeg bij de mannen om haar heen, maar maakte de fout om met dominee Ewan MacDonald te trouwen. Diens geloof grensde aan godsdienstwaanzin, en was manisch depressief.
En net zoals de andere mannen voor hem, had hij totaal geen begrip voor LMM's dromen, en was jalours op haar wereldwijde succes.

LMM behoorde tot de upper-class, zeker na haar succes met Anne, en had behoefte aan "keeping up appearances".
Maar onder de oppervlakte broeide het voortdurend, en vooral Emily geeft daar meer inzicht in.
In feite was LMM meer "wicca".
In Anne lijken de dryads en fairies nog een grap, in Emily zijn ze er echt op LMM's manier: Nooit expliciet.

Er komen behoorlijk wat stokoude mensen in de Emily-verhalen voor, waarvan sommigen vertellen over hun vertrek uit de Old World.
Voornamelijk Schotland.
Oude vrouwtjes met een Highland Scotchwoman accent, die onmiddelijk zien of iemand "the second sight" heeft.
Hoewel Emily veel donkerder van sfeer is dan Anne, is er ook veel brilliante humor.
Als iemand na een actie van Emily tegen haar zegt "They will be turning in their graves !" antwoordt Emily :"That will be good excersize for them!".

De gelukkige jaren zoals Jane Austen die in Chawton had, waren LMM niet gegund na haar huwelijk.
Ze stierf in 1942, 68 jaar oud,zeer ongelukkig. Na jaren meegetrokken te zijn in Ewans depressies en andere problemen.
Ook de frictie tussen haar gevoel voor de Magische Natuur en de strakke Presbytarians om haar heen zorgde voor spanningen.

Ik waag me niet aan een vergelijking tussen Jane Austen en LMM.

Ze hebben allebei van de "Fountain of Youth" gedronken, en leven voor altijd voort.
Henk schreef:"They will be turning in their graves !" antwoordt Emily :"That will be good excersize for them!".
:D :D :D
Dat is inderdaad erg grappig.
Henk schreef:De gelukkige jaren zoals Jane Austen die in Chawton had, waren LMM niet gegund na haar huwelijk. Ze stierf in 1942, 68 jaar oud, zeer ongelukkig. Na jaren meegetrokken te zijn in Ewans depressies en andere problemen. Ook de frictie tussen haar gevoel voor de Magische Natuur en de strakke Presbytarians om haar heen zorgde voor spanningen.
:( :( :( Maar dat niet. Ik ben nog niet echt actief geweest in dit forum, maar ik heb Anne of Green Gables ontdekt een jaar of vijf geleden, en heb alle boeken in zowat een week tijd - op internet notabene - verslonden. Ik vond ze erg vermakkelijk! Maar naderhand gezien, juist omdat ik ze allemaal zo snel doorgewerkte, is het verhaal nu gewoon een soort 'roes' in mijn hoofd. Dat had ik ook toen ik de eerste 3 Harry Potters in een ruk achter elkaar heb gelezen. De grote lijnen weet ik nog, maar veel details niet. Ik denk dat het wellicht een idee is om nog een keer kennis met Anne to maken - maar dit keer op een iets rustiger tempo, en met echt 'papier' in mijn hand. Ik weet ook niets van het leven van LMM behalve wat jij in dit onderwerp heb vermeld Henk, maar ik vind het echt sneu om te horen dat haar leven zo'n wendingen heeft genomen. Zo'n vrouw - met haar talenten en sensibility - had met zo'n man nooit moeten trouwen. Zij had zelfs waarschijnlijk niet eens door hoe ver voor haar tijd ze was.
Henk schreef:Ze hebben allebei van de "Fountain of Youth" gedronken, en leven voor altijd voort.
:inlove: :clap: :inlove:
Henk - dat opmerking doet me denken dat JIJ precies de soort man bent met wie LMM had moeten trouwen. Maar ja, dat had Mrs Henk waarschijnlijk niet zo leuk gevonden :lol:.
juist omdat ik ze allemaal zo snel doorgewerkte, is het verhaal nu gewoon een soort 'roes' in mijn hoofd.
Dat gebeurt me nu met Jane Austen's boeken !
Behalve P&P dan.

Ik weet al niet meer hoe de karakters uit Northanger Abbey en Lady Susan precies heten. :(

Zit maar een ding op: Opnieuw lezen :)
Henk schreef:Zit maar een ding op: Opnieuw lezen :)
Pre-CIES ;)
Moet me misschien toch eens wagen aan deze reeks..
Bas, ik zou je het echt aanraden. Het is heel anders dan Austen maar, net zoals Austen, een prachtige 'moment opname' van bepaalde mensen die leefde in een bepaalde periode en plaats. En - het allerbelangrijkste - beschreven door iemand die echt een 'geboren' schrijfster was. Ik denk dat vooral iemand zoals jij Anne zou weten te waarderen. Zo jong, maar ook zo vurig - bijna tot het belachelijks toe - over bepaalde dingen. Maar haar hart zit altijd op de juiste plek. Probeer het maar, zou ik zeggen.
Aangezien ik 10 dagen rust moet houden, ga ik nu weer met Anne beginnen, in plaats van in de herfst.
Maar ik zal niet elke keer dit topic weer bumpen. Het meeste is wel gezegd, en anders ga ik te veel vertellen voor degenen die het nog willen lezen.

De verfilmingen van 1985/1987 blijven dicht bij het boek, alleen de volgorde van gebeurtenissen is een beetje anders, maar niet storend.
Bij sommige Blokkers ligt de DVD-box . 3 DVD's voor 18 euro.
7.5 uur kostelijke film !
'
By Henk
Karin schreef:Ik heb er ook van genoten. Zeker aan te raden, Bas.
Toch nog een vraag: Heb je de hele serie gelezen, Karin ?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!