EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Mooie film gezien? Heerlijk boek gelezen? Naar een fantastisch concert geweest? Of nog plannen? Laat het hier weten!
Afbeelding
Geboren op Prince Edward Island, waar een van haar onsterfelijke creaties "Anne Shirley", beter bekend als "Anne of Green Gables", haar avonturen beleeft vanaf 1908.

Maar voor die tijd was ze al heel aktief op diverse gebieden.
Lokale kranten en tijdschriften, en wat later weekbladen die heel Canada en de Verenigde Staten bestreken werden bestookt met haar gedichten en korte verhalen.
Soms met een beetje succes, vaker kwamen haar inzendingen terug met een voorgedrukte weigering.

Tussendoor gaf ze jaren lang les aan verschillende leeftijdsgroepen op diverse scholen en colleges.
Daarbuiten was ze ook jaren werkzaam voor lokale kranten.
Op kantoor de bijschriften verzinnen bij foto's van belangrijke personen of families, waar verder geen tekst bijgegeven werd, maar ook door meters sneeuw naar afgelegen boerderijen, omdat daar heugelijke of tragische dingen gebeurd waren die de rest van de community moesten weten.

Hoewel Lucy Maud Momntgomery, ( Maud voor de mensen die dichtbij haar stonden), niet de perfekte schoonheid in zekere zin was, stond ze er om bekend dat ze zich altijd heel goed kleedde, en een elegante uitstraling had.
Aanbidders had ze genoeg, maar die kwamen niet ver meestal.

Ze werkte heel graag "in het klein". Ook later, toen ze beroemd was, deed ze graag mee met de dingen die rond de kerk in een kleine gemeenschap gebeuren: Cake bakken, borduurwerken aanleveren, bloemschikken, en de opmaak rond zo'n gebeurtenis mee helpen verzorgen.
Daar was ze "Maud" tussen de andere vrouwen, genietend van de roddels en de praatjes. Daar stond ze niet boven de groep.
Ze had een behoorlijke gift voor techniek, vooral fotografie.
Probeerde allerlei chemische middelen uit, en schreef er zelfs boeken over.
De nieuwe ontdekkingen in de wetenschap werden door haar nauwlettend gevolgd, en brachten haar gedachten en fantasie ver buiten de heersende strakke moraal van haar eigen omgeving.

"Over een aantal jaren is het normaal om geschreven tekst en foto's over de telefoon naar iemand te sturen". Ze voorzag internet in de tijd dat de boerderijen een telefoonaansluiting kregen: Als iemand een gesprek voerde kon iedereen die op dezelfde lijn zat meeluisteren. ( Erg leuk beschreven in een van de Anne-boeken )

Haar uitvoerige beschrijvingen van de schoonheid van de natuur, door de ogen van de hoofdpersonen, zijn nog steeds inspirerend genoeg om vele duizenden toeristen elk jaar naar Prince Edward Island te lokken.

Haar hele leven probeerde ze met haar schrijven en haar fantasie zo dicht mogelijk bij "het gordijn", te komen.
De dunne scheiding tussen de realiteit, en het gebied aan de andere kant, waar andere krachten werkzaam zijn.
Maar ze bleef in de realiteit. Haar beschrijvingen van Spiritisme-avonden , die ze een tijdje bezocht, zijn rondweg komisch.
"Iedereen blijkt opeens een band te hebben met Shakespeare, of andere grote geesten. Nooit komt er een onbekende bakker of slager even gezellig mee praten ".
Die scherpe komische toon komt vaak naar boven in haar boeken. Vaak rond de thee-tafel waar de personen over van alles en nog wat babbelen. Oeverloos lijkt het af en toe, maar er zit veel humor in.
De strakke benepen personen in haar leven, vooral degenen die "met het vingertje " anderen de les lazen, kregen er subtiel van langs.

Veel van haar ontboezemingen heeft ze alleen gedaan in brieven aan twee mannen, een in Amerika en een in Schotland, tot aan het eind van haar leven. Wederzijdse gedachtenwisselingen waren dat, van "kindred spirits".
De mensen in haar echte leven, vooral de mannen, inclusief haar echtgenoot Ewan MacDonald, hebben totaal nooit willen of kunnen zien wat voor grote geest er in dat kleine persoontje huisde.
Ewan MacDonald kreeg vanaf het begin van hun huwelijk depressie-aanvallen en erge godsdienstwaanzin.
Samen met de vele lichamelijke klachten die hij had, heeft ze erg veel energie moeten steken in hem, totdat ze zelf min of meer gesloopt was. Dat werd pas duidelijk in haar laatste brieven in 1941.

Anne of Green Gables, 1908, was bedoeld voor een lokaal krantje, als opvulling.
Door een serie toevalligheden werd dat ontdekt door verschillende mensen op belangrijke plekken.
Binnen een paar maanden waren de boeken al in de winkels, in 1910 werden de eerste buitenlandse vertalingen uitgegeven. ( Zwitserland als eerste, Nederland als tweede )
Het succes van Anne heeft haar altijd verrast.
Vooral om dat veel volwassenen het lazen, mannen en vrouwen.

Vanuit de hele wereld bleven brieven binnen stromen.
Vanuit kloosters in Tibet, maar ook Italie, vanuit Jeruzalem, iedereen las er het hare, of het zijne in.
Door onervarenheid klopte het contract met de uitgever niet helemaal. Die heeft geprobeerd om haar helemaal financieel uit te buiten. Jarenlange rechtzaken met al hun financiële mogelijkheden konden haar niet klein krijgen.
"I am from a different breed of cats ! "
Ze haatte Anne zelfs op een gegeven moment, want het was de "jinn" uit de olielamp, die haar voor het karretje spande in plaats van het zelf te trekken.

"I will never be an Austen", heeft ze eens gezegd. Het absolute meesterwerk heeft ze nooit geschreven, dat wist ze zelf.
Maar toch heeft ze door het "gordijn" heen iets af weten te tappen van de kosmische energie ( haar termen !), waardoor Anne Shirley voor eeuwig jong blijft.

Ze heeft veel andere verhalen geschreven, waarvan de bekendste, na Anne Of Green Gables, de "Emily-trilogy" is.
Donkerder, magischer en dichter bij de schrijfster.

"LMM": Nog steeds gelezen, en nog steeds bewonderd in alle werelddelen !

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er is veel over Lucy Maud Montgomery te vinden op het net.

Deze site is al jarenlang in de lucht. Ziet er simpel uit, maar het heeft erg veel ingangen naar van alles.
Onmisbaar voor iedereen die LMM wil bestuderen : lmm-anne.net/archives
_______________________________________________________________________________________________
Laatst gewijzigd door Henk op 23 jan 2020 15:23, 5 keer totaal gewijzigd.
Even een aardigheidje.
Megan Follows is een gevierde Canadese actrice.
Ze speelt af en toe mee in Amerikaanse series.
Ze is een van die vakmensen met beide benen op de grond. en heeft een lange lijst van films op haar naam, maar Anne is haar meesterwerk.

Dit jaar is het 25 jaar geleden dat Anne verfilmd werd.
Er zijn op een speciale site bedankjes verzameld van fans over de hele wereld.
Plaatjes, creaties etc.
Deze worden aan haar aangeboden volgende maand , wanneer ze in een theaterstukspeelt in .
Toronto.

Meer dan 145 mensen hebben wat opgestuurd, ook mensen uit Nederland.
Gewoon, een bedankje :)
Dan zou ik dat zeker snel gaan lezen ja!
Mijn moeder heeft mijn boeken ook nog steeds op haar 'nog te lezen' stapel liggen. Heb net 'Knielen op een Bed Violen', 'De Vliegeraar' en 'Onder Duizend Schitterende Zonnen' terug gekregen, en dat is al heel wat - nu mijn andere boeken nog die zij ooit van mij lezen moet :P
Misschien dat ik ze ooit in het Engels ga zoeken, want ik heb ze nu nog alleen in het Nederlands. Als kind (dag-)droomde ik altijd dat ik ook in Avonlea woonde en dat Anne en ik verwante zielen waren ;)
Er is in het Anne forum een discussie geweest een tijd geleden, in hoeverre LMM Jane Austen gekend heeft.
LMM was een zeer belezen vrouw, met een persoonlijkheid die iets groter en vrijdenkender was dan de omgeving waar ze opgroeide.
De eerste scene in de film, (niet in de boeken), waar Anne uit Tennyson loopt te lezen, geeft al een idee.
In de boeken komt die lees- en weetdrang iets meer tot uiting.
Ze moet Jane Austen gekend hebben, maar voor wat ik via wikipedia te weten gekomen ben, is Jane's werk pas vanaf ongeveer 1910 of 1911 gepubliceerd gaan worden voor het grote publiek.
Raadsel nog steeds.

Nog een paar Anne-wetenswaardigheden : Direkt na de capitulatie van Japan in WW2 ging generaal MacArthur aan de gang met de weder-opbouw van het land.
Anne of Green Gables-Japanse vertaling werd massaal verspreid naar de scholen, als eerste lesmateriaal. Via Japan heeft Anne zich verder verspreid over Azie.
Dit verklaard de cultstatus van Anne in Japan.
Prince Edward Island wordt zo wie zo veel bezocht door toeristen, ook Japanse, maar er vloeit sponsor-geld direct vanuit Japan naar diverse Anne-projecten.
De cult-status is dan wel voornamelijk voor de vrouwen, vanwege Anne's vrije denken.

Oprah Winfrey: Oprah sponsort een meisjes-school in Zuid-Afrika.
Een vriendin van haar houdt zich daar ter plekke mee bezig.
Die stond er op dat er in ieder geval een serie boeken aanwezig moest zijn: Inderdaad, Anne :)
Henk schreef:Er is in het Anne forum een discussie geweest een tijd geleden, in hoeverre LMM Jane Austen gekend heeft.
LMM was een zeer belezen vrouw, met een persoonlijkheid die iets groter en vrijdenkender was dan de omgeving waar ze opgroeide.
De eerste scene in de film, (niet in de boeken), waar Anne uit Tennyson loopt te lezen, geeft al een idee.
In de boeken komt die lees- en weetdrang iets meer tot uiting.
Ze moet Jane Austen gekend hebben, maar voor wat ik via wikipedia te weten gekomen ben, is Jane's werk pas vanaf ongeveer 1910 of 1911 gepubliceerd gaan worden voor het grote publiek.
Raadsel nog steeds.
Dat is geen raadsel, hoor. De boeken van Jane Austen zijn rond 1840 wel weer in beperkte mate herdrukt. Ze waren dus verkrijgbaar en werden gelezen, want Charlotte Brontë heeft zich er zelfs aan gewaagd en vond Jane Austens werk maar niks. Maar het was geen massaproductie. Vergelijk het met Simon Vestdijk. Je kunt de boeken van Vestdijk nog steeds kopen, maar wie heeft er een in zijn kast staan? (Ik, trouwens, wel ;-))Rond 1890 begon Austen wel weer in groten getale gedrukt en gelezen te worden, mede dankzij de biografie die haar neef James Edward Austen-Leigh over haar leven had geschreven. Dus LMM kan heel goed op de hoogte geweest zijn van Jane Austens werk en leven.
Ik heb al veel goede dingen gehoord over deze reeks en ik zou de boeken zelf graag eens lezen.

Als ik het goed begrijp zijn er 3 series gemaakt nl Anne of Green Gables, Road to Avonlea en Anne of Avonlea. Maar wat is precies het verschil tussen deze? De laatste heb ik op DVD, zat bij een verzamelbox die ik gekregen heb met Kerstmis.
Lizzie schreef:Ik heb al veel goede dingen gehoord over deze reeks en ik zou de boeken zelf graag eens lezen.

Als ik het goed begrijp zijn er 3 series gemaakt nl Anne of Green Gables, Road to Avonlea en Anne of Avonlea. Maar wat is precies het verschil tussen deze? De laatste heb ik op DVD, zat bij een verzamelbox die ik gekregen heb met Kerstmis.
Anne of Avonlea weet ik even niet.

Road to Avonlea is een spin-off.
Niet door LMM geschreven maar door Sullivan Ent. zelf bedacht.
Link Sullivan's site hier

Wel gebaseerd op Avonlea, maar dan zonder Anne.
Marilla doet nog even mee in het begin, Rachel Lynde doet langer mee.
De serie is hier nooit uitgezonden, maar wel in diverse andere landen.
Road to Avonlea is totaal een set van 7 boxes van 3 of 4 DVD's.
De serie heeft totaal 7 seizoenen gelopen.
Wij hebben tot nu toe alleen de eerste box in handen.
Deze serie is net zo populair als Anne.

Vorig jaar is de laatste AvCon georganiseerd.
Een RTA en Anne-fan-bijeenkomst in Toronto, die gehouden is door fans vanaf 2004, waar mensen vanuit Amerika en Canada bij elkaar kwamen, maar ook uit Finland, Duitsland en Hongarije.
In Hongarije zit een fanatieke groep RTA-fans.
Het leuke van deze bijeenkomsten was, dat ook diverse mensen van de filmmaatschappij aanwezig waren. Ook zorgde de filmmaatschappij voor een oude schoolbus, om diverse locaties rond Toronto te kunnen bekijken. Inclusief uitleg van de medewerkers die er bij waren.
Canadese actrice Meg Ruffman speelde in Anne en RTA belangrijke rollen.
Zij is erg bekend al jaren met diverse komische doe-het-zelf programmas in Amerika en Canada.
Een zeer sympathieke, goedlachse dame,
Zij kwam speciaal voor deze week over uit LA om erbij te zijn en een babbeltje met haar fans te kunnen maken.

AvCon werd georganiseerd door de fans echter, en de harde kern daarvan heeft harde klappen van de crisis gekregen. Geen AvCon meer...

=========================
"Anne, a new beginning" is een prequel. Twee jaar geleden uitgebracht.
Die behandelt de periode voordat Anne naar het weeshuis gaat. Niet door LLM geschreven.
De eerste casting hiervoor werd via Youtube gedaan, ieder jong meisje dat wilde kon een clip opsturen.
Via diverse sites, en het forum, konden mensen hun stem uitbrengen.
Twee jonge meisjes hebben de kans gekregen, om een keer met grote mensen te kunnen spelen.
Waaronder Shirley MacLaine.
Helaas, de film wordt aan alle kanten afgekraakt.
Sullivan slaat af en toe de plank mis, want ook de derde Anne film, "The Continuing Story" heeft niets met de boeken te maken, en slaat eigenlijk nergens op.
Laatst gewijzigd door Henk op 03 feb 2010 02:35, 1 keer totaal gewijzigd.
'Road to Avonlea' is hier in Nederland wel degelijk uitgezonden geweest. Daar ken ik het namelijk nog van! Ik vermoed dat het ruim 15 of 20 jaar geleden was. Ze hebben toen heel veel of zelfs alle afleveringen uitgezonden in Nederland. Vanaf dat die kinderen in de serie nog heel klein waren (een jaar of zeven / acht) tot aan het huwelijk van Felicity met Gus en volgens mij zijn de afleveringen daarna ook nog uitgezonden. Als kinderen vonden we het altijd een leuke serie om te kijken.

Rai Uno (Italie) heeft er de laatste jaren regelmatig afleveringen van uitgezonden. Zag de serie al zappend wel eens langskomen. Vaak in het weekend 's ochtends. Dat verbaasde mij wel eens, dat ze daar de serie telkens weer herhaalden. Blijkbaar waren de kijkcijfers dan goed genoeg. Op dit ogenblik zenden ze het naar mijn weten niet uit. Is op Rai Uno overigens wel een nagesynchroniseerde versie, dus je moet wel Italiaans kunnen!

De andere genoemde DVD's ken ik niet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!