EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Alles over nieuws dat niet over Jane Austen gaat.
By Henk
Misschien net iets te vroeg nog.
Maar alles is vroeg dit jaar , onze tuin hangt vol spinnewebben en de weersverwachtingen wijzen ook al meer op herfst.
Wij wonen in een mooi stukje Nederland met veel eindeloze weilanden, en veel water.
Maar wat er aan bomen groeit zijn hoofdzakelijk populieren.
Een windvlaag en ze zijn kaal, geen langzaam verkleurende bladeren die de herfst tot een feest kunnen maken.
Sommige forumers hier wonen in gebieden waar dat wel zo is.
In ieder geval Maria geloof ik ?

Wij hebben 2 keer het begin van de Indian Summer mee mogen maken in Ontario, Canada.
De laatste keer is 3 jaar geleden.
Prachtige ritten door de bosgebieden boven Toronto, ( Algonquin National Park), waar de Maple Leaf bomen alle tinten tussen vuurrood en roodgeel tentoon spreiden.
Duurt maar een week, daarna worden ze kaal, maar wat een pracht !
( Benieuwd naar Karen's Indian Summers in de VS )
Daarna kan het nog een keer lekker helder fris weer worden, de periode waarin de First Nations , ( "Indianen" ) nog een keer op jacht gaan om voedsel voor de winter te hebben.Vandaar de naam Indian Summer.
Veel stammen in de Noordelijke gebieden van Canada doen dat nog steeds.

Onderstaand stuk is een artikel van John T. McCutcheon uit de Chicago Tribune van September 30, 1907.
Het duikt nog steeds op af en toe in Amerikaanse kranten heb ik begrepen. tegen deze tijd.
Een mooi stukje fonetisch Amerikaans dialect, erg sfeervol.
Afbeelding is het origineel bij het artikel.

Afbeelding

`Injun Summer ´

Yep, sonny this is sure enough Injun summer. Don't know what that is, I reckon, do you? Well, that's when all the homesick Injuns come back to play; You know, a long time ago, long afore yer granddaddy was born even, there used to be heaps of Injuns around here—thousands—millions, I reckon, far as that's concerned. Reg'lar sure 'nough Injuns—none o' yer cigar store Injuns, not much. They wuz all around here—right here where you're standin'.

Don't be skeered—hain't none around here now, leastways no live ones. They been gone this many a year.

They all went away and died, so they ain't no more left.

But every year, 'long about now, they all come back, leastways their sperrits do. They're here now. You can see 'em off across the fields. Look real hard. See that kind o' hazy misty look out yonder? Well, them's Injuns—Injun sperrits marchin' along an' dancin' in the sunlight. That's what makes that kind o' haze that's everywhere—it's jest the sperrits of the Injuns all come back. They're all around us now.

See off yonder; see them tepees? They kind o' look like corn shocks from here, but them's Injun tents, sure as you're a foot high. See 'em now? Sure, I knowed you could. Smell that smoky sort o' smell in the air? That's the campfires a-burnin' and their pipes a-goin'.

Lots o' people say it's just leaves burnin', but it ain't. It's the campfires, an' th' Injuns are hoppin' 'round 'em t'beat the old Harry.

You jest come out here tonight when the moon is hangin' over the hill off yonder an' the harvest fields is all swimmin' in the moonlight, an' you can see the Injuns and the tepees jest as plain as kin be. You can, eh? I knowed you would after a little while.

Jever notice how the leaves turn red 'bout this time o' year? That's jest another sign o' redskins. That's when an old Injun sperrit gits tired dancin' an' goes up an' squats on a leaf t'rest. Why I kin hear 'em rustlin' an' whisper in' an' creepin' 'round among the leaves all the time; an' ever' once'n a while a leaf gives way under some fat old Injun ghost and comes floatin' down to the ground. See—here's one now. See how red it is? That's the war paint rubbed off'n an Injun ghost, sure's you're born.

Purty soon all the Injuns'll go marchin' away agin, back to the happy huntin' ground, but next year you'll see 'em troopin' back—th' sky jest hazy with 'em and their campfires smolderin' away jest like they are now.
By Karenlee
Mijn Indian Summers in de VS stelde helaas weinig voor, gezien ik uit zuid Florida kom. Daar hebben ze maar drie seizoenen: heet, bloody heet, en minder heet :lol: Maar ik ben een keer in New England geweest in de herfst en, man, wat was dat prachtig! Niet alleen van fel geel tot diep, vurig rood - er zat echt electric pink tussen! Dat wil ik echt weer een keer meemaken.
123_2377.JPG
123_2377.JPG (2.01 MiB) 305 keer bekeken
Autumn in Vermont
124_2408.JPG
124_2408.JPG (2.57 MiB) 305 keer bekeken
Gorgeous scenery
124_2454.JPG
124_2454.JPG (829.44 KiB) 305 keer bekeken
You know who.... ;)

Niet genoeg op TV of Netflix om de Kerstmaand door[…]

Wij zijn bij episode 3 nu. Aangename , sfeervolle […]

Voor mij ook prima! Misschien ook leuk voor Mari[…]

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!