EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Alles over nieuws dat niet over Jane Austen gaat.
Ik wilde dit eerst onderstoppen in het "I read the news today..."-topic.
Maar vanwege het ongewoon hoge aantal Anglofielen in dit topic, begin ik er toch maar een apart topic over :)

Ik had hier iets over gelezen een paar weken geleden.
Nu kwam ik het weer tegen, per toeval.

De Bijenkorf-groep is overgenomen door de Engelse warenhuis-groep Selfridges.
Dat is deze maand definitief geworden.
Alle partijen, inclusief vakbonden zijn hier erg positief over.
Selfridges is een degelijk familie-bedrijf, en is niet beurs-genoteerd.
Met deze stap willen ze een duidelijk eigen gezicht geven aan het voormalige Bijenkorf, zonder rekenschap te moeten geven aan aandeelhouders.

Dat mag best een Engels gezicht zijn wat ons betreft, met een beetje geluk des te meer reden om weer eens meer naar de hoofdstad te gaan voor ons .

Link hier
Sorry, maar ik krijg er een beetje huiverig gevoel bij als steeds meer nationaal bedrijven opgeslokt worden door groot globale concerns.
Ik hou helemaaaal niet van fusies! Fusies zijn nooit goed. En ik vind het erg dat onze Bijenkorf verdwijnt. Alleen al het 'windowshoppen' vond ik altijd leuk.

Ik denk trouwens dat dit topic in 'Effe lekker offtopic' hoort.
Ik denk dat het hard nodig is dat er een frisse wind door het concern heen gaat blazen.
Ik spreek nog wel eens een oud collega die nog steeds bij De Bijenkrf werkt.
Maar er zijn zoveel veranderingen al de laatste jaren geweest,die eigenlijk allemaal net niet werkte.
Misschien dat het nu ten goede gaat keren voor bezoekers máár zeker ook voor het personeel.
Nu alleen maar hopen dat de Britse formule in Nederland gaat werken.

Ik heb zelf van 1975 tot 1978 bij Sims gewerkt.
Een winkel waar men boeken,kantoorspullen,en grammofoonplaten verkocht.
Het was de Nederlandse versie van W.H.Smith in Engeland.
( Draai Sims om en je krijgt Smis/spreek dan uit als Smith)

Er was uiteraard een Nederlandse directeur,maar de aanpak en invulling kwam vanuit Engeland.
Na verloop van tijd bleek toch dat de Engelse aanpak niet werkte voor het Nederlandse publiek.
De werksfeer was super en ik heb daar ook geweldige 3 jaren gehad als afdelingshoofd grammofoonplaten gehad.Maar je liep vaak vast wanneer de toch zo andere Engelse aanpak naar boven kwam.
Ik hoop dat de Bijenkorf dat probleem niet gaat krijgen

Ik heb nog steeds een geweldig kostbaar "aandenken" aan die drie jaren dat ik bij Sims gewerkt heb.Namelijk *M*,ik heb hem daar in de winkel leren kennen.
Laatst gewijzigd door Maria op 18 feb 2011 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Miss Mary schreef:Ik denk trouwens dat dit topic in 'Effe lekker offtopic' hoort.
Blush...
Ik dacht dat ik het daar gepost had, sorry !

Bedankt voor de correctie, Karin ! :bow:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik weet niet dat de overname van de Bijenkorf zo jammer is.
De Bijenkorf van nu is allang niet meer de Bijenkorf van jaren geleden. In Amsterdam in ieder geval.
Veel design, verrukkelijk gebak,OK.
Maar die kledingafdeling waar jassen van 30000 gulden hingen ?
Echte juweliers-afdeling ?
Klokkenafdeling waar echt antieke klokken hingen ?

Selfridges is geen globaal onpersoonlijk concern.
Er zijn maar 4 vestigingen in de UK op toplokaties.
Harrods is wereldberoemd, maar wie zich de "kelderverdieping" herinnert,met die prachtige marmeren toonbanken in een weldadig antieke omgeving, waar slagers echt de meest exclusieve vleeswaren af stonden te snijden, schrikt een beetje bij het zien van de felle veelkleurige aankleding van nu die meer aan een kermis of Disneyland doet denken. ( Kan al weer anders zijn nu. Laatste keer voor ons is 4 jaar geleden. )
Op de speelgoed afdeling stonden jarenlang echte auto's en caravans op kinderformaat.
Schaal 1:4 ongeveer.
Ze kostten meer dan een gewone auto, en konden eigenlijk alleen op een landgoed gebruikt worden.
Ook Harrods heeft ingeleverd.

En Selfridges ?
Net even iets minder druk dan Harrods, omdat de buitenlandse toeristen daar als eerste naar toe hollen.
Net even wat overzichtelijker, en wat vrolijker.
Het was al een feest om door de wekker-afdeling te lopen, of de telefoons.
Ontwerpen die we nooit ergens anders gezien hebben.

Persoonlijk denk ik dat Selfridges er veel aan gelegen is om het unieke karakter van de Bijenkorf te bewaren.
En als dat typisch Britse ook nog een beetje merkbaar wordt is dat helemaal geen probleem denk ik.

Hoe kwam ik op dit bericht ?

Een Nederlands ontwerp Vogelstad hangt momenteel in de etalage van Selfridges in Oxfordstreet.
Ook heel erg belangrijk.
De uitstraling van het personeel.

Personeel moet er "toegankelijk" voor de klant uitzien.
En niet zo van...ik werk voor het merk...****** en daarom zit Ik in mijn dure ivoren toren.
En de klant mag blij zijn als ik vanuit die toren naar beneden kom.
Òf ik kom alleen uit die toren wanneer ik denk dat de klant iets te besteden heeft.
En wat dat betreft kan het Nederlandse personeel heel veel van het Engelse (warenhuis)winkelpersoneel leren..
Want zij zijn altijd benaderbaar en toegankelijk
Tenminste dat is wat mij altijd weer opnieuw opvalt wanneer ik in Engelse winkels ben.
En dan maakt het niet uit of je bij Harrods,Selfridges of een kleine winkel binnenstapt.

Want dat is iets waar ik mij steeds meer en meer aan erger.De ongeinteresseerdheid van het Nederlandse winkel personeel.Dat er om 09.00 uur al bijstaat in de winkel met een gezicht van;het zal mijn tijd wel duren.En alleen nog maar kan antwoorden met;als het er daar niet bijstaat is het er niet meer.Of met een vinger in de winkel wijzend en zeggend;dan moet u daar even kijken.

Winkelpersoneel in Nederland neem,al is het maar iets,van de Engelse hoffelijkheid van jullie Britse collega's over.Het kost niets,is minder vermoeiend dan je denkt en de dagen duren daardoor echt minder lang.
Op de beneden verdieping van de Bijenkorf in Amsterdam zijn een aantal dure afdelingen gekomen. Ik hoor juist in mijn omgeving zeggen wat heb je daar aan. Er komen eigenlijk aan toeristen. Ik vind het wel leuk om in Harrods te kijken naar de dure producten, maar hier in Nederland heb ik dat niet. Ik vind het juist fijn dat ik betere en betaalbare producten kan kopen, dus ik zou het jammer vinden als de Bijenkorf gaat veranderen in een soort Harrods. Ik vraag mij af of daar een Nederlandse markt voor is.
Odette schreef:Op de beneden verdieping van de Bijenkorf in Amsterdam zijn een aantal dure afdelingen gekomen. Ik hoor juist in mijn omgeving zeggen wat heb je daar aan. Er komen eigenlijk aan toeristen. Ik vind het wel leuk om in Harrods te kijken naar de dure producten, maar hier in Nederland heb ik dat niet. Ik vind het juist fijn dat ik betere en betaalbare producten kan kopen, dus ik zou het jammer vinden als de Bijenkorf gaat veranderen in een soort Harrods. Ik vraag mij af of daar een Nederlandse markt voor is.

Ik denk Odette daar de Nederlandse markt gewoon te klein voor is.Bijenkorf Amsterdam is het enige filiaal dat dit eventueel aan zou kunnen.Maar Bijenkorf Eindhoven daar "lopen"de echt dure pructen gewoon niet.Zelfs niet voor mensen die vanuit België en Duitsland naar Eindhoven toe komen.De Nederlandse consument wil winkels met betaalbare producten en een aangename winkelsfeer.En bij Harrods zijn afdelingen waar je bijna nooit een klant ziet.

Harrods is trouwens vorig jaar verkocht aan het investeringsfonds Qatar Holding
Maar het zuiden van Nederland, vanaf Den Bosch, sla ik wat het "genieten" betreft, hoger aan dan het noorden, vooral als het met eten en drinken betreft.

Als de Bijenkorf in Eindhoven een beetje van dat Duitse, Belgisch en Franse kan presenteren, kan dat een verrijking zijn.

Marks & Spencer moest zich een aantal jaren geleden terugtrekken van het Europese continent, omdat het bedrijf bijna failliet ging.

Bij al onze kennissen in Purmerend, die verder helemaal niets met Engeland hebben, was dat een naar bericht.
De superieure sandwiches, lekkere Engelse en Indiaase snacks en etenswaren waren razend populair, na een dagje winkelen.

( Het bedrijf Wagon Lits waar ik altijd voor gewerkt heb, had behalve het treingedeelte ook veel hotels in Nederland, zoals Etap, Pullman, etc. Ook HMS-Host, het bedrijf waarr alle catering in Schiphol onder valt, was WL. Dit is later verkocht, maar is nog steeds de paraplu die alle formules daar beheert. Wagon Lits heeft letterlijk gesmeekt bij Mark's en Spencer om die sandwiches onder eigen label te mogen verkopen. Dit hebben ze altijd geweigerd, en gelijk hadden ze wat mij betreft )

Wat winkelsfeer betreft, hebben we Selfridges altijd best wel prettig gevonden.
In een ander artikel las ik over de familie waar Selfridges van is.
Dit is een gedreven familie, die echt voor hun winkels gaan.

Tijd zal leren.

Niet genoeg op TV of Netflix om de Kerstmaand door[…]

Wij zijn bij episode 3 nu. Aangename , sfeervolle […]

Voor mij ook prima! Misschien ook leuk voor Mari[…]

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!