EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Alles over nieuws dat niet over Jane Austen gaat.

Vrouwen kunnen beter multi-tasken ?

Ja
6
38%
Nee
2
13%
Soms wel, soms niet.
7
44%
Geen mening.
1
6%
By Henk
Geinspireerd door het debat tussen Maria en Jenkinson in een ander topic.
Een mooi topic voor in de na-zomer :)

Kunnen vrouwen beter multi-tasken ?
Vaak hoor je "Ja", dat zijn dan meestal de vrouwen.
En net zo vaak hoor je "Nee", dat zijn dan meestal de mannen.
Verhouding ongeveer 50 % dus, om logische redenen.
Wat denken jullie daarvan ?

Ik las pas ergens in het NRC, dat eigenlijk niemand meer dan twee taken tegelijk goed kan uitvoeren.
In feite, als iemand met meerdere dingen tegelijk bezig is, is er niet echt sprake van multi-tasking.
Taken worden opgesplitst in stukjes van enkele seconden, of fracties daarvan.
Ze worden liniar uitgevoerd, niet echt tegelijk op het zelfde moment.
Indien dit wel gebeurt is twee ongeveer het maximum.
Mijn observatie is, vanuit mijn werk in het publiek, dat dat waar is.

Het vervelendst zijn de mensen die denken dat ze erg goed zijn in multi-tasken, de snelle jongens en meisjes. Geslacht en leeftijd maakt dan niet uit.

Vertaald vanuit mijn werk: Ze komen binnenhollen met een mobieltje aan het oor, roepen hun pompnummer, voeren het gesprek, proberen te pinnen ondertussen, en vragen waar de WC is.
De waarnemer ziet dan iemand die het verkeerde pompnummer doorgeeft, de verkeerde pincode intoetst, ( "ik heb zoveel pasjes !") en meer dan twee keer zo lang werk heeft met taken uitvoeren als gemiddeld, omdat alles verkeerd gaat. Correcties van verkoper/waarnemer meegerekend.

Aan de andere kant heb ik wel het idee, dat als een vrouw in haar eigen territorium zit, op haar werk, vereniging, huishouden etc, een beter totaal-overzicht heeft over alles dan de man in dezelfde omgeving.

Mijn keuze is dus: Soms wel, soms niet.
Alynia schreef:Wat ik wel weet, is dat ik er zelf een totale ramp in ben. Maar dat komt omdat ik gestoord ben :P Ik kan gewoon geen overzicht houden!
*lauging out very loud !* :D
Ik ben ook meer een man wat betreft multi-tasken ;). Misschien ligt het aan mijn (afwezige) rij-ervaring, maar ik kan niet eens een gesprek voeren tijdens het autorijden. Tijdens mijn werk hou ik er wel van me niet een hele dag op één taak te concentreren, maar om het af te wisselen. Misschien komt dat ook doordat ik een concentratiestoornis heb ;), maar dat is ook geen multi-tasken in de letterlijke zin van het woord.

Wat ik wel merk bij zowel mijn vader als mijn vriend, als we in gesprek zijn en er gebeurt iets op de achtergrond wat de aandacht afleidt, kunnen ze zich gelijk niet meer op het gesprek concentreren en dit zie ik ook direct. Ik denk dat vrouwen daar beter in zijn of dit in elk geval onopvallender kunnen doen ;).
Ik ben beiden eigenlijk :?: . In sommige dingen ben ik net een vrouw en doe ik veel dingen tegelijk. Maar in andere dingen ben ik meer een man want dan heb ik m'n concentratie nodig bij één ding.
Meestal ben ik dan een man :P

Men zegt meestal: ''praten en breien'', maar als ik zaterdag bij de naaicursus zit en iemand praat tegen me....dan kan ik echt niet doorgaan met naaien en praten tegelijk :D

En als ik aan het schilderen ben, dan heb ik muziek op, zodat ik veel inspiratie krijg en lekker kan ontspannen enzo. Maar als ik aan het lezen ben, dan is muziek luisteren tegelijkertijd erg moeilijk. Het gaat alleen als het achtergrond muziek is. Dus geen zang, anders ga ik mee zingen of luisteren naar wat er gezongen wordt en heb ik binnen no time een bladzij gelezen zonder dat ik iets van opgepikt heb :lol: :D
Ik heb ingevuld : soms wel/soms niet.

Ik denk dat het niet alle vrouwen lukt.
Maar mij lukt het wel om meerdere dingen tegelijk te doen.
Ik kan bij wijze van spreken,breien-praten én lezen tegelijk.
Afbeelding

*M* kan het niet...ik kan het (heel) goed.

Alleen op momenten dat ik mezelf er van bewust wordt dan is het alsof ik blokkeer.
Dus ik moet er niet bij nadenken... :tmi: :tmi:
Ik heb soms ja en soms nee ingevuld. Ik kan wel lezen met muziek aan of tv aan, als het maar de BBC is, als het nederlands zou zijn zou ik geconcentreerd mee gaan luisteren.
Als ik echt moet studeren, moet ik geen tv of muziek aan hebben.

Op mijn werk was ik redelijk goed in multi-tasken (moet ook als secretaresse denk ik).
Mrs. Shakespeare schreef: Wat ik wel merk bij zowel mijn vader als mijn vriend, als we in gesprek zijn en er gebeurt iets op de achtergrond wat de aandacht afleidt, kunnen ze zich gelijk niet meer op het gesprek concentreren en dit zie ik ook direct. Ik denk dat vrouwen daar beter in zijn of dit in elk geval onopvallender kunnen doen ;).

Volgens mij kunnen dat vrouwen inderdaad beter dan mannen. Dan gaat het niet alleen om meerdere taken tegelijk, maar ook om de zaken die er omheen spelen. HIermee bedoel ik dat vrouwen een taak kunnen uitvoeren en toch in de gaten hebben wat er in hun omgeving gebeurt. Bijvoorbeeld als het om de kinderen gaat die ze tijdens een taak in de gaten houden. Mannen zijn wat dat betreft meer gericht op hun taak en zien niets wat er om hun heen gebeurt. Als er dan iets opvalt, zijn mannen afgeleid.
Laatst gewijzigd door Jenkinson op 18 aug 2010 20:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Daarnaast zijn vrouwen, naar mijn mening, vele malen beter in de non-verbale communicatie. Dus in een gesprek kunnen ze naast het gesprek veel beter de achterliggende gedachtes, non-verbale communicatie oppikken.
Terwijl ik na een vergadering met de conclusie kan komen dat er duidelijke afspraken zijn gemaakt, kan mijn vrouwelijke collega zeggen dat het gedoemd is te mislukken. Waarbij ze het heeft over de non-verbale reacties van de aanwezigen en ik die zaken totaal niet heb opgemerkt.

Niet genoeg op TV of Netflix om de Kerstmaand door[…]

Wij zijn bij episode 3 nu. Aangename , sfeervolle […]

Voor mij ook prima! Misschien ook leuk voor Mari[…]

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!