EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Alles over nieuws dat niet over Jane Austen gaat.
By Henk
Ik heb bovenstaande wens vanmiddag gepost, voordat ik even terug ging voor nog wat slaap in verband met de komende nachtdiensten.

Het zal vanochtend druk geweest zijn bij Stonehenge, waar traditioneel veel "zonaanbidders" bij elkaar komen om de zonsopgang op de langste dag te vieren.
Ook op minder bekende plekken, zoals Newgrange in Ierland.

Of Wairarapa-New Zealand, waar een moderne replica van Stonehenge staat, geopend in 2005.
Niet zozeer om religieuze redenen gebouwd, meer om de werking van ons zonnestelsel beter te laten begrijpen.
Maar ook daar zijn vandaag mensen bij elkaar gekomen, om Winter Solstice te vieren.

Nog steeds vinden mensen het vervelend om de stenen van Stonehenge niet aan te mogen raken.
In Margaret Tatcher's dagen werd hier strak de hand aan gehouden tijdens Solstice, wat op rellen uitliep.
Voor zover ik weet wordt daar nu makkelijker mee omgesprongen op deze dag.
Niet op andere dagen.
Persoonlijk vind ik het monument veel meer indruk maken als iedereen op afstand blijft op het pad.

Hoe zou dat gegaan zijn in Jane Austen's tijd ?

Onderstaand is puur eigen theorie, kan correctie nodig hebben indien iemand hier meer van weet !

Haar stand stond hier "boven", denk ik.
Te veel "pagan".

Maar in de kringen van de bedienden, koetsiers etc, die vaak uit de Keltische gebieden kwamen ?
Op z'n minst zal ook in die tijd een klein groepje ingewijden hier naar toe gekomen zijn, om het wonder te aanschouwen en te vieren.

De zomer....
Na een lente die niet veel was in ons land, maar elders veel te veel water bracht
De tijd waaring Freya het een beetje rustiger aan kan doen, en uiteindelijk van "The Fruit Of Her Works" kan gaan genieten.
De zomer belooft nu warmer te worden, maar de dagen worden zeker niet meer langer...

Bij mijzelf is de gewoonte al jaren ingeslopen, om op de kortste dag van het jaar een toast uit te brengen op het nieuwe jaar, en echt naar buiten te kijken de dagen erna om het langzaam weer vroeger licht te zien worden. Voor mij belangrijker dan de officiële feestdagen in zekere zin.

Maar zover is het nog lang niet.

Eerst : Zomer !
*Duikt even terug in haar geschiedenis vakken* Oké, wat ik er nog van kan herinneren dan. In de 18e en begin 19e eeuw was archeologie in feite alleen maar bedoeld voor de hogere stand/klassen. De lagere bevolking had er niks te zoeken. Men werkte met rariteitenkabinetten, waar gewoon alles wat gevonden was werd opgeslagen, zonder enig idee van de context van die voorwerpen. Archeologie was toendertijd een synoniem voor schatgraven; het ging ze alleen maar om dingen van hoge waarde. Potscherven waren dus niet belangrijk en werden over het hoofd gezien, evenals een restje van een muur, steentjes, e.d. Archeologie was een vrijetijdsbesteding; een uitje voor mensen van hoge stand. Helaas zijn er daardoor nogal wat archeologische monumenten vernield en verkeerd opgegraven, waardoor we nu informatie missen.

Neolithische monumenten hebben natuurlijk door de eeuwen heen altijd wel indruk gemaakt. Ze zijn vaak hergebruikt voor begravingen, of in de middeleeuwen bijvoorbeeld voor begravingen van misdadigers/ketters en werden in de middeleeuwen ook wel gezien als heidense plaatsen. Hierdoor zijn er behoorlijk wat legenden en sagen ontstaan rondom deze monumenten, wat je vooral in de Middeleeuwse Keltische literatuur erg veel terugvindt. Die enorme stenen maakten altijd al indruk en nog steeds. Wat een werk moet het zijn geweest om die enorme kilo's wegende stenen te verslepen en overeind te krijgen! In Bretagne zie je veel megalieten die zijn "verchristianiseerd" in de middeleeuwen. Ze hebben er een stenen kruis op geplant, want zo een steen was natuurlijk heidens en dat kon echt niet!

In het begin van de 19e eeuw overheerste het Christendom en dus konden die stenen natuurlijk nooit van duizenden jaren oud zijn, want volgens de bijbel bestaat onze aarde pas sinds 4004 voor Christus. De Neolithische monumenten bleven dus heidense plaatsen met legenden en sagen eromheen verteld.

Pas later ontstond de "Celtomania", waarbij er zogenaamde 'neokelten/druïden' waren die deze Neolithische monumenten bezochten om er rituelen uit te voeren. Toen is ook het hele moderne Keltische beeld ontstaan en ontwikkeld (aangewakkerd door een man van wie ik even de naam ben vergeten, excuses), zoals we dat nu kennen: alternatieve fantasie-achtige ideeën, wat in feite helemaal nergens op slaat en ook verder niks te maken heeft met Kelten of Neolithische monumenten. Maar het idee is wel grappig. Veel mensen genieten ervan.

Ik heb even geen exacte jaartallen, excuses. Deze vakken zijn alweer even geleden. :?:
By Henk
Miss Mary schreef: alternatieve fantasie-achtige ideeën, wat in feite helemaal nergens op slaat en ook verder niks te maken heeft met Kelten of Neolithische monumenten. Maar het idee is wel grappig. Veel mensen genieten ervan. :?:
Ik doe dit ook even uit mijn hoofd, hoewel de " oneindige wijsheid " van Google onder bereik ligt.
Er is verschrikkelijk veel te vinden over dit alles.
Ik ben al jaren geinteresseerd in alles "Celtica", maar wil ook met mijn beide benen op de grond blijven staan. Een beetje te kust en te keur af en toe.
Gezien jouw studie Middeleeuws Iers ben je waarschijnlijk een paar stappen verder dan mij.

Een beetje kritisch blijven kan geen kwaad in ieder geval.
Ik heb de beelden gezien van de Solstice vieringen in het verleden, en zie dan inderdaan Druides.
Of zie ik een mannetje in een witte pij met een mooi verhaal, die op die manier ook nog wat ( aantrekkelijke ! ) volgelingen weet in te palmen ?
Ik kan me interviews herinneren met mensen uit de Amerikaanse First Nation stammen ( "Indianen")die uitlegden hoe dit spel commercieel ragfijn gespeeld werd met bezoekers/bezoeksters die helemaal in de ban waren van de magie van de "oervolkeren".
Maar interessant blijft het natuurlijk.

Tijdens de wandeling rond de stenen van Stonehenge een paar jaar geleden, met zo'n hoofdtelefoontje op ons hoofd voor uitleg, werd benadrukt hoe belangrijk het gebied rond Stonehenge door de eeuwen geweest is.
Een recent National Geographic programma liet zien hoe ver het echte Stonehenge zich uitstrekt, richting de rivier Avon, en verder.

Niet genoeg op TV of Netflix om de Kerstmaand door[…]

Wij zijn bij episode 3 nu. Aangename , sfeervolle […]

Voor mij ook prima! Misschien ook leuk voor Mari[…]

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!