EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Alles over nieuws dat niet over Jane Austen gaat.
November is National Novel Writing Month oftewel "NaNoWriMo" afgekort door de meeste deelnemers.

In mijn andere forum zijn een aantal leden al jaren aktief in dit project.
Het loopt wereldwijd, honderdduizenden proberen tussen 1 en 30 November een verhaal te schrijven van 50000 woorden.

Het doel: Precies dat: 50000 woorden of meer binnen die maand.
Niemand zal het ooit lezen waarschijnlijk, buiten jezelf.

50000 is veel.
Ik heb mijn woorden in mijn langere berichten hier en in het andere forum geteld, en rond de 1000 schijnt een beetje mijn limiet te zijn, niet genoeg.

Het feit dat niemand waarschijnlijk je stukken leest is niet zo inspirerend natuurlijk.
Maar als ik de discussies zie tussen de deelnemers in het Anne-forum kom je wel allemaal dezelfde dingen tegen.

" I wrote 18 pages and still don't know who my main character is "
Writing for the sake of writing is het dus.

Ik weet niet of ik de volgende ronde mee ga doen, maar het trekt wel.

Maar November is nog ver weg. Eerst een mooie lente en zomer.
Hoop ik.
Ik heb de vorige editie meegedaan en het was ontzettend leuk. 50 000 woorden is ongelooflijk veel, maar wel haalbaar. Doorzettingsvermogen is de sleutel, en mensen hebben waarmee je er kan over praten. Ik kende het ook vanop een ander forum (een Harry Potter forum) en daar waren er ook een hoop mensen die meededen, en verder heb ik ook mensen leren kennen via de site van NaNoWriMo, die ik ook in real life ontmoet heb en waarmee ik write-ins gehouden heb. Het is zo grappig om de gezichten van mensen te zien als je met een stuk of zes mensen op café gaat zitten, allemaal een laptop bovenhaalt en begint te schrijven. En dan de opmerkingen van je medeschrijvers... Iemand schreef een verhaal over een ridder die een draak gaat verslaan. Plots zegt die: "Oh, verdorie, ik heb mijn prinses vermoord." Het is echt een geweldige ervaring om je een maand lang onder te dompelen in je eigen fantasie, samen met mensen die met helzelfde bezig zijn, die het niet vreemd vinden als je vertelt over je personages alsof het echte mensen zijn en van die dingen. Ik ben er trouwens van overtuigd dat NaNoWriMo mij net dat tikkeltje zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen heeft gegeven om te slagen voor mijn examens in januari. Langs de ene kant omdat ik wist dat ik mij schuldig ging voelen als ik er niet door was omdat ik in november veel te weinig voor school had gedaan, maar ook omdat ik kon zeggen: 'Ik heb in november een boek geschreven van meer dan 50 000 pagina's. Hoe moeilijk kunnen examens zijn?'

Op dit moment ben ik trouwens met Script Frenzy bezig, een ander initiatief van de organisatoren van NaNoWriMo. Doel is om op een maand tijd (april) een script te schrijven van minstens 100 pagina's. Het is de eerste keer dat ik een script schrijf, maar het schiet goed op. Helft van de maand is om en ik zit aan 68 pagina's. Ik denk dat het verhaal jullie wel zou aanspreken. Marte is 20 jaar oud, afkomstig uit Vlaanderen, deze tijd, en is met een paar vrienden op reis in Engeland. In het station van Manchester stapt ze door een soort van Tijdspoort. Ze komt terecht in het Manchester van 1951, Victoriaanse tijd, industriële revolutie. En natuurlijk is de Tijdspoort dan gesloten, waardoor ze niet meer terug kan. Oh, en uiteraard is er de knappe fabrieksbaas, die voor de gelegenheid Mr. Hawthorne heet, waarmee ze het al snel aan de stok krijgt. Moet ik nog meer zeggen? Beetje North & South meets Lost in Austen, met dat verschil dat Marte niet in het boek, maar in de 'echte wereld' terechtkomt.
Merdyff schreef: 'Ik heb in november een boek geschreven van meer dan 50 000 pagina's
50000 paginas ? Laten we zeggen 500 paginas per gemiddeld gewoon boek, dat is 100 boeken per maand !
Sommigen doen daar een heel leven over, of langer ! :D

-----------------------------------------
Ik werk in een ritme waarin ik twee weken goed kan lezen, en twee weken niet.
Ik ben vorig jaar fanatiek bezig geweest met een fanfic, maar als ik terug kijk kwam ik toch niet hoger dan ongeveer 500 woorden per dag.
Maar November is zo'n donkere maand, misschien een ideale uitdaging om juist die maand door te komen.
Sorry, 50 000 woorden. In de war met Script Frenzy, waar het doel wel in pagina's wordt uitgedrukt. 50 000 pagina's zou inderdaad een beetje veel zijn. XD
Ik heb me ingeschreven voor het NaNoWriMo project! Het is de eerste keer voor mij. Mijn plot heb ik al, maar ik kan me op dit ogenblik niet voorstellen hoeveel 50 000 woorden wel zijn. Ik kijk er wel naar uit, het is alvast een grote uitdaging voor me. Nog iemand hier die van plan is mee te doen?
Oeh, ik ga er gewoon voor. Het is al veel te lang geleden dat ik nog verhalen geschreven heb en ik mis het enorm. :( 50.000 woorden... Nou, dat moet lukken. :lol:
(Ik ga voor een Lost-in-Austen-achtig verhaal. Heb ik altijd al willen doen. :lol: )
Vorig jaar heb ik ook meegedaan, maar toen is het faliekant mislukt. Dat kwam vooral omdat m'n computer het de eerste week van november niet deed, dus toen liep ik dermate achter dat het me toch nooit meer zou lukken.
Dit jaar ga ik het wel gewoon weer proberen... :)

Niet genoeg op TV of Netflix om de Kerstmaand door[…]

Wij zijn bij episode 3 nu. Aangename , sfeervolle […]

Voor mij ook prima! Misschien ook leuk voor Mari[…]

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!