EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Alles over nieuws dat niet over Jane Austen gaat.
By Jane
Gisteren gelezen in MailOnline! Velen, kennelijk vooral mannen, deleten hun Facebook account en anderen proberen er af te komen. Maria, je staat dus niet alleenhierin!

Wat ik vooral interessant vond is hoe facebook dat vrijwel onmogelijk maakt en hoe dit fenomeen, eraf, erop, eraf, vergeleken wordt met een relatie die niet te verbreken valt, het gaat telkens weer aan!

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... fears.html

Tja, ik heb ook al eens geprobeerd eraf te komen maar ja, ik zit er nog steeds!
Laatst gewijzigd door Jane op 20 sep 2013 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb het 3 maanden volgehouden.

Met het bal in november wist ik me nog te bedwingen...maar na het bal in februari wilde ik ook nagenieten met de foto's!
Tja,.......... nu kan ik nog moeilijk zonder vanwege alle evenementen......en omdat ik ene kletskous ben :P
Ja, als je er verstandig mee omgaat dan is er niers mis mee. Alleen is het zo moeilijk om dat vol te houden! 8)
Op dit moment ben ik oppervlakkig aanwezig op 2 Azie/Korea georiënteerde forums.
1 in Nederlands, 1 internationaal.
Tamelijk zakelijk, maar allebei in dezelfde respectvolle sfeer zoals we dat hier gewend zijn.
In beide forums staat mijn teller ergens op 240 berichten, in 3 jaar tijd.
Meer lurken dan zelf posten.

En dan de 2 forums waar ik heel af en toe nog wat uitgebreidere berichten post: Het "Anne"-forum en dit forum.
Maar in zeer beperkte mate.
Van allebei heb ik een aantal mensen in mijn FB.

Ik heb ook mensen in mijn kleine FB-lijstje ( 53 op dit moment) ,uit mijn dagelijkse leven.
Maar die zie ik vaak, hoor hun dingen mondeling, en zie de foto's op hun smartphones.
Dat is genoeg. Meer dan 4 keer per dag, elke dag, over " de kindertjes" lezen is teveel.
Dus dagelijkse updates alleen "live".
Familie is een ander verhaal, maar een beller is sneller.
FB is een makkelijke manier om even PB's door te sturen.

Alle " likes" heb ik verwijderd al weer een tijd geleden.
Punt is dat ik alleen nog non-sense berichten wil posten op FB.

En het leuke is dat juist de mensen uit beide forums daar af en toe op reageren.
Geen toeval natuurlijk dat ik uit beide groepen berichten zie over Downton Abbey, Doctor Who, en ook Jane Austen.
Overlappende interesses maken het leuker.
Die interesses kom ik in de dagelijkse sfeer niet zo veel tegen.

Het Anne-forum is het oudste forum voor mij, vanaf 2002.
Hoewel ik daar toen ook al een van de ouderen was, heb ik veel geleerd betreffende privacy.
Daar zaten mensen die in 1994 al aktief waren in bulletin-boards via AOL.
Bijna niemand uit die oude groep is te stalken, iedereen heeft zich heel goed afgeschermd, en net nieuwtje is er ondertussen ook wel af.

En nu ?
Dezelfde mensen die mij een jaar of 4 geleden nog gek aankeken omdat ik op internet communiceerde in forums, lopen nu de hele dag appjes te plegen.
Van alles wordt op FB gegooid, de rem is er helemaal vanaf.
Trotse foto's van babies zijn leuk.
Opgroeiende kinderen ook, maar hebben ze nog enig recht op privacy ?
Moet echt elke hap pannenkoek op FB gegooid worden ?

Een vriendin van mijn vrouw is onderwijzeres, en heeft de schoolreisje in een paar jaar zien verworden. Nog 3 jaar geleden kwamen er uit de ouderraad verzoeken om het gebruik van mobieltjes te controleren, zeker in kleedkamer en zwembad-omgeving. Dat deden de leerkrachten uit zich zelf al.
Nu interesseert het niemand meer wat, zowel ouders als de jongere leerkrachten niet.

Ik heb niets te verbergen, en het aantal plaatsen waar je gegevens verzameld worden is enorm.
Maar soms registeer je jezelf nog wel eens ergens om dingen via internet te kunnen doen.
Ik loop om een grote boog om FB-registratie heen, en kies altijd een directe manier om te registreren.
Veel zal het niet helpen, maar toch.
Samenvatting: FB is af en toe handig, maar de irritatie wordt steeds groter.
Ik erger me eigenlijk vooral aan alle onzin die op facebook wordt geplaatst (DAT kost pas tijd!!!). Oké, af en toe is het leuk en zelf doe ik het soms ook. Maar ik moet vaak ellenlang scrollen door alle onzinplaatjes, politieke kreten, mishandelde dierenplaatjes om te choqueren, etc, totdat ik eindelijk een interessante update over iemand vind.
Daarnaast sluipt het er gewoon in dat je mensen tot je lijst accepteert, terwijl je eigenlijk die mensen nauwelijks kent. Op zich is dat soms leuk, maar als die persoon dan vervolgens nooit op je berichten reageert of nooit iets van jou liket (hoe schrijf je dat? :P ), dan heb ik het gevoel dat die mensen je alleen maar toevoegen om meer 'vrienden' in hun lijst te hebben. Ik vind het ook wel wat zeggen als iemand 1000 "vrienden" in zijn lijst heeft. Dan vraag ik mij af hoe belangrijk ik voor die persoon dan nog ben.

Dus ik heb gister weer eens de bezem door Facebook gehaald. Ik ben nog niet klaar, want twijfel nu nog over bepaalde personen in mijn lijst, maar over het algemeen hanteer ik de regel: reageer je nooit op mijn facebook, en heb ik geen contact met je buiten Facebook om, dan ga je eruit.

Ja, Facebook is verslavend. Ik probeer het wel te beperken, en minder vaak te kijken. Komende week ga ik op vakantie naar Frankrijk en daar zal ik maar heel beperkt internet hebben. Maar dan kan ik me er ook goed voor afsluiten. Even niks, heerlijk. Maar als je werkloos bent, heb je gewoon meer de neiging om erin te blijven hangen. Maar stoppen met Facebook zal ik niet doen. Het is mijn manier om in leuk contact te blijven met al mijn vrienden in het buitenland (en dat zijn er toch heel wat). :)
Vanaf het begin dat ik op mijn eerste forum zat in 2002, (AoGG), tot nu toe gebeurt het zo''n drie keer per jaar dat ik met iemand, een zogeheten forumbuddy, precies op hetzelfde moment op precies dezelfde gedachte kom, en daar over communiceer. Tegelijk een topic willen starten.
Het forum en wij zelf zijn het ondertussen gewend, er zit verder niets achter, het is nou eenmaal zo.

( We hebben diegene die "erg ver weg woont" een aantal malen in het echt ontmoet, er is ook een heel goede klik met mijn vrouw )
Deze keer duurde het bijna een jaar na forum- en FB -stilte, het forum zelf lag al veel langer op apegapen.
Heel erg off-topic altijd, deze keer betrof het gefermenteerd voedsel, zoals kimchi en zuurkool.

Een tweede ding die we ook allebei hadden was de Facebook-irritatie.
Handig om interesses te volgen, maar voor privé-gebruik heeft het afgedaan.
Vooral mensen die je elke dag ziet,die je alles al vertellen , en verwachten dat je ook alle updates ziet.
"Jantje zit weer zo lief helemaal onder de soep/vla/ijs/chocolade/" of "Nieuwe vriendje stond zo leuk te dansen in de voetbalkantine !"
Zelf heb ik al lang geleden alle privé-dingen weggehaald, en het voelt zelfs als indringer om anderman's/andervrouw's privé-leven wel te kunnen zien.

"Forumbuddy"heeft radicaal het FB-account beëindigd, zelf houd ik het wel aan om dat het toch net die dunne lijn nog is met sommige familieleden en activiteiten ivm interesses.
Eén kattebelletje op FB was genoeg om zo'n 12 oude forumleden terug te doen keren naar dat forum, dat nu opeens weer springlevend is.

Om een lang verhaal kort te maken, Facebook wordt geen "2015" :)

Niet genoeg op TV of Netflix om de Kerstmaand door[…]

Wij zijn bij episode 3 nu. Aangename , sfeervolle […]

Voor mij ook prima! Misschien ook leuk voor Mari[…]

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!