EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Wil je reageren op de trilogie in zijn geheel? Dat kan hier!
By MissCDM1979
Ik ben nu net begonnen aan deel 3. Het enige waar mijn haar van overeind gaat staan, is het betuttelende gedrag van mannen tov vrouwen en de zwijmelende mooi-maar-zwijg-of-ga-liever-pianospelen vrouwen... Ik kan er mij nog in vinden dat vandaag de dag er nog traditionale man-vrouw patronen overblijven, maar wat is het patroon van een vrouw binnen een relatie in regency? Echte meerwaarde had ze niet behalve kinderen baren, zingen, muziek, lezen en de mannen op hol brengen met een look-but-don't-touch blik.. Wat voor dull leven moeten die vrouwen gehad hebben?? Enkel mooi en bevallig dienen te zijn voor het manvolk?? Grrr ik word er nijdig van hoe vrouwen, in om het even welke tijd, zo betuteld worden!! Sorry, tmoest even van mijn hart! :devil:
By Sebazzel
De positie van de vrouw was in die tijd inderdaad erg beperkt - Mary Wollstonecraft heeft daar heel veel over geschreven, heb je haar werken ooit gelezen? Gelukkig was Jane Austen zelf NIET betuttelend over vrouwen en had ze ook kritiek op de gang van zaken.

Jane Austen's Letters:
"Poor animal, she will be worn out by the time she is thirty"
(over een nichtje van haar dat alweer op het punt stond te bevallen)

[On Mrs. Deede's giving birth to another child:]
"I would recommend to her and Mr. D. the simple regimen of separate rooms."
Northanger Abbey:
"Yes, I am fond of history."

"I wish I were too. I read it a little as a duty, but it tells me nothing that does not either vex or weary me. The quarrels of popes and kings, with wars or pestilences, in every page; the men all so good for nothing, and hardly any women at all
Persuasion:
If I had such a memory as Benwick, I could bring you fifty quotations in a moment on my side the argument, and I do not think I ever opened a book in my life which had not something to say upon woman's inconstancy. Songs and proverbs, all talk of woman's fickleness. But perhaps you will say, these were all written by men."

"Perhaps I shall. Yes, yes, if you please, no reference to examples in books. Men have had every advantage of us in telling their own story. Education has been theirs in so much higher a degree; the pen has been in their hands. I will not allow books to prove anything."
"But I hate to hear you talking so like a fine gentleman, and as if women were all fine ladies, instead of rational creatures. We none of us expect to be in smooth water all our days."
Ook weigert Elizabeth Bennet twee huwelijksaanzoeken - ook Fanny Price weigert er eentje in Mansfield Park, hoewel beide dames aanzienlijk meer geld en status genoten zouden hebben als ze deze zouden hebben aangenomen.
By Jane
Ja, en Elizabeth uiteindelijk het 3e aanzoek van de 2nd suitor niet omdat ze niet anders kan maar omdat ze het zelf wil. Dat maakt ook nog wel wat uit.
By Maria
Het lijkt nu allemaal zo heel normaal de vrijheid de vrouwen nu hebben.
Maar daar is hard voor gevochten om die te veroveren.Alleen de vrijheid zoals wij die kennen is nog steeds niet denkbaar en haalbaar voor alle vrouwen op de wereld.Daarom is het ook zo belangrijk dat je als vrouw alle verworven vrijheden benut op welk vlak dan ook.En blijft "strijden"dat ook de minder bedeelde vrouwen dezelfde rechten kunnen krijgen als wij nu hebben.

Ikzelf ben 10 jaar vrijwilgster geweest in een "Vrouwen Trefcentrum" en wij deden daar heel veel voor en met vrouwen.Het is nu zo'n 17 jaar geleden dat we moesten stoppen omdat we geen subsidie meer kregen van de gemeente om ons werk voort te zetten.Echt heel erg jammer.Maar wat mij nu wel opvalt dat er toch nog veel vrouwen zitten op een punt van zeker zo'n 25 jaar geleden.En dat kan ik niet begrijpen...Ik zou ze soms wel door elkaar willen schudden en zeggen ;grijp en benut toch al die kansen die je hebt.Voed je dochters toch niet zo op als of we nog begin 1900 leven...Maar goed.
By Karenlee
MissCDM1979 schreef:Ik kan er mij nog in vinden dat vandaag de dag er nog traditionale man-vrouw patronen overblijven, maar wat is het patroon van een vrouw binnen een relatie in regency? Echte meerwaarde had ze niet behalve kinderen baren, zingen, muziek, lezen en de mannen op hol brengen met een look-but-don't-touch blik.. Wat voor dull leven moeten die vrouwen gehad hebben??
Nou, dat valt wel mee, denk ik. Ja, vrouwen waren in de tijd behoorlijk beperkt in hun doen en laten vergeleken met nu, maar dat 'passiviteit' die jij beschrijft was meer beperkt tot ongehuwde vrouwen. Als je eenmaal mistress van een huishoud was, werd jij de alomvattende manager daarvan. Jij nam aan en ontsloeg personneel (HR), dirigeerde wat ze deden (projectleider), bepaalde de dagelijkse menu en organiseerde avonden wanneer er gasten kwamen (event coordinator), en hield de huishoudelijk uitgaven bij (accountant). Als het een minder rijk huishoud was, zou je ook tuinder kunnen worden (groente zaaien en oogsten), of zuivelboer (koeien melken, boter maken e.d.). Het boek '"The Gentleman's Daughter" geeft je hier goede inzicht in.

En er konden ook nog wat andere verantwoordelijkheden en interesses bijkomen die heel goed beschreven staan in het boek "Jane Austen & Marriage". Zoals het auteur het zo goed omvaat: "Als een vrouw toen een man koos, was ze ook voor een bepaalde 'carriere' aan het kiezen" - een die te maken had met wat hij deed. De vrouw van een clergyman, bijvoorbeeld, had ook ruimte om nieuwe dingen te bedenken en bewerkstelligen voor de parishoners. In het huren van Kellynch Hall, was het Mrs Croft die de lakens uitdeelde, en later in Bath, als Anne Elliott haar van een afstand ziet, ziet ze middenin de interessante gesprekken die gevoerd wordt op straat tussen Admiral Croft en zijn buddies, "looking as alert and intelligent as any of them". Zij kan immers ook verhalen uitwisselen van hoe het was in de Indies!

Nee... dat 'poppetjes achter glas' was alleen voor jong, ongehuwde vrouwen. Ze snakte juist naar het huwelijk omdat ze dan eindelijk een veel grotere graad van vrijheid zouden krijgen. En als getrouwde vrouw had je opeens zo veel respectabiliteit en ontzag dat je kon fungeren als metgezel/chaperone voor een ongetrouwde vrouw (zonder man daarbij). Waardoor de meiden eindelijk samen - en alleen - op stap konden gaan :rock: :rock: :rock: !!!

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!