EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Wil je reageren op de trilogie in zijn geheel? Dat kan hier!
By Karenlee
Tijdens mijn 4e (of was het 5e :P) lezing van dit deel van de trilogie meende ik te merken dat Aidan haar chronologie van de loop van gebeurtenissen op twee momenten in TTR niet helemaal goed heeft.

In Chapter 4 (A Hell of a Time) is een scene waarin de Bingley’s net terug zijn uit Yorkshire voor het begin van 'the Season' in Londen. Bingley zegt dat ze zich verheugen op het openbare 'unveiling' van het portret van Georgiana die de volgende week plaats gaat vinden. Darcy vertelt dat hij heeft ingestemd met de wensen van zijn zus. Dat het geen publiek tentoonstelling zal zijn, maar alleen toegankelijk voor familie en vrienden.

Daarna komt het desastreuze party bij Sylvanie’s, het (geweldige) scene in de Fox and Drake :rofl: , Darcy’s inkeer, alles aan Georgiana vertellen, en de eerste groot verandering in z’n gedrag als hij instemt dat de zus van Manning (die altijd vijandig tegen hem heeft gedaan) aan Georgiana voorgesteld mag worden.

Dan opeens in hoofdstuk 6 (Under Transgression Bowed), is er een scene die begint met Caroline Bingley: "I cannot tell you what a relief it is to be back in London", en op de pagina daarna: "I am so distressed that we returned too late to see it (the unveiling)". En Darcy begint te vragen wat Charles z'n plannen zijn nu dat ze terug zijn in het stad voor het seizoen.

De Bingley's arriveren dus 2x in Londen!! Een keer voor en een keer na het presentatie van het portret! Volgens mij is dat een groot overzicht van Aidan EN haar redacteur!

Iets daarna (nog steeds in Under Transgression Bowed) is er ook nog iets die, volgens mijn, niet helemaal klopt, maar het is iets minder storend. Het is net na Darcy zijn resolutie heeft genomen om “unseen and unremarked”, zijn leven te leiden en met mensen om te gaan op een manier die de goedkeuring van Elizabeth Bennet zou krijgen. Het wordt duidelijk vermeld dat dit “nearly a month after Hunsford” was.

En paar dagen nadat hij dit resolutie heeft genomen, krijgt hij bezoek van z’n neef Colonel Fitwilliam die hem verteld dat hij Elizabeth heeft gezien in de theater met de Gardiners, Jane en Maria Lucas. Dit is dus kennelijk het moment in P&P dat Elizabeth en Maria onderweg zijn van Rosings naar huis. Ze zijn even in London om Jane op te pikken (die vanaf de Kerst bij de Gardiners heeft gelogeerd) en zijn kennelijk allemaal een avond naar de theater geweest tijdens hun verblijf.

Maar in P&P, geen twee dagen na de afgewezen aanzoek, worden de Collins’ en hun gasten uitgenodigd bij Lady Catherine omdat zij zich zo ‘dull’ voelt na het vertrek van haar neven. In die scene wordt heel duidelijk gemaakt dat Elizabeth en Marije heel snel vertrekken. Lady Catherine vindt dat ze nog langer moeten blijven en lokt hun met het aanbod om met haar mee te kunnen rijden naar Londen in haar barouche als ze “another month complete” blijven, maar Elizabeth zegt, “I must be in town (Londen) next Saturday”.

Of… (ik moet zeggen dat ik nu al schrijvend mijn ideeen en mening aan het bijstellen ben)… het is natuurlijk ook zo dat reizen en mensen ‘bezoeken’ in de 18e eeuw op een heel andere ritme en snelheid ging dan nu. Mijn eerste (21e eeuw) kijk op de situatie was: OK, ze zijn in Londen de zaterdag daarop, waar ze Jane gaan oppikken na haar lange bezoek aan de Gardiners en samen terugrijden naar Longbourne. Hoe kan Colonel Fitzwilliam hun daar minstens drie weken later in de theater zien?

Vandaag de dag – in de tijd van planes, trains and automobiles – is ‘even’ bij mensen langsgaan/verblijven een kwestie van een paar dagen hooguit. Toen zou dat heel anders zijn. Als Lizzie en Maria terugkwam uit Hunsford en in Londen stopte om Jane op te pikken, zou een tussentijdse verblijf bij haar oom en tante van 2-3 weken waarschijnlijk helemaal niet eens als ‘lang’ beschouwd worden.

En al heeft Aidan het een beetje ver/lang uitgerekt, denk ik aan wat Joan Austen-Leigh heeft geschreven in het voorwoord van “A Visit To Highbury” (Emma verteld vanuit een heel andere standpunt – ook IMO een van de toppers in Austen para-literatuur):

“In dating the letters between Mrs Goddard and her sister, I have adhered strictly to the chronology of Emma as traced by R.W. Chapman and Jo Modert – though, like Frank Churchill arranging to sit next to Emma at the Cole’s dinner, it has been ‘not without some contrivance’ on my part.”

Een klein beetje ‘contrivance’ in zo’n geweldige series kan ik best over het hoofd zien, hoor. Maar Aidan is volgens mij wel toch in de fout gegaan met het eerste voorbeeld die ik gaf.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!