EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Laat hier je reacties achter op het eerste boek uit de trilogie.
By Karin
Van alle bijfiguren die Pamela Aidan heeft beschreven, vind ik Fletcher de meest geniale. De subtiele hints die hij zijn baas geeft, de wijze waarop hij invloed uitoefent op het liefdesleven van Darcy... geweldig! De Roquet... :lol:
Net zoals andere tijdgenoten zullen voor Jane Austen bedienden mensen zijn geweest die er gewoon waren, die niet opvielen - geen wonder dat ze er nauwelijks over schrijft. Heel goed van Aidan dat ze dat gemis (wat ik nu als een gemis ervaar, in ieder geval), opvult met zo'n geweldig karakter.
By Karenlee
J-a-a-a-a! Ik ben ook een heel groot Fletcher fan. Bedienden waren toen inderdaad mensen die er gewoon waren - vermogende personen namen het gewoon voor lief dat er mensen waren om te 'fetch, carry, cook, clean and wash' for them. Die zorgde dat ze door een leven kon walsen die altijd in pico bello orde was. Maar of ze helemaal 'niet opvielen'... dat weet ik niet. Wellicht degene in heel grote huizen die altijd 'downstairs' bleef, maar je ziet ook in Downton Abbey dat bediende, hoewel altijd ondergeschikt aan hun werkgevers, ook een beetje als 'part of the family' beschouwd werd. Toen ze bezig waren naar Bath te verhuizen, schreef Austen aan Cassandra: "We plan on having a steady Cook, & a young giddy Housemaid, with a sedate, middle aged Man, who is to undertake the double office of Husband to the former & sweetheart to the latter." IMO getuigt dat van een soort bijbetrokkenheid of, in ieder geval, bewustzijn van het feit dat bediende ook mensen waren met hun eigen persoonlijke levens en kleine drama's.

Maar, inderdaad, ze schreef er nauwelijks over. Bedienden worden genoemd, en daar houdt het zo'n beetje op. Hoewel, deze zin uit Mansfield Park vond ik ook altijd leuk en interessant: "It is me, Baddeley, you mean; I am coming this moment. You mean me, Baddeley, I am sure; Sir Thomas wants me, not Miss Price.”

But Baddeley was stout. “No, ma’am, it is Miss Price; I am certain of its being Miss Price.” And there was a half–smile with the words, which meant, “I do not think you would answer the purpose at all.”

Die referentie naar een 'half smile' zegt veel. Baddeley is geen stom bediende. Hij weet donders goed wat er aan de gaande is in het huis, en hij laat zich zelfs even amuseren over het gedrag van Mrs Norris. Mrs Reynolds in P&P wordt niet alleen neergezet als een civil, capable en aardige vrouw; Austen geeft haar ook de tak om belangrijk - en beslissende - informatie te geven over de karakter van Mr Darcy. Mensen staan er niet bij stil als ze het hebben over hoe Austen wel of niet dacht over de lagere klassen, maar het is de mening van een bediende die Elizabeth op een heel andere manier over Darcy aan het denken zet. De volgende zinnen zijn ook erg belangrijk, want ze worden niet geschreven vanuit de gedachten van Elizabeth, maar in de 'third-person narrative voice' die Austen tot een kunst heeft verheven: "The commendation bestowed on him by Mrs Reynolds was of no trifling nature. What praise is more valuable than the praise of an intelligent servant?" Dat is een veelzeggende mening om te hebben, en het komt van de onzichtbaar, alles-wetend narrator van het verhaal = Austen.

Maar, ik geef toe, deze verwijzigingen naar bediende zijn zeer zeldzaam. En ik vind het ook leuk dat Aidan dat een beetje opvult. En niet alleen met Fletcher, maar ook met zijn butlers en housekeepers zowel in Londen als Pemberley, zijn coachmen, stable boys, personal secretary en meer. Hoe hij met ze omgaat (en hoe zij op hem reageren) zegt ook boekdelen over Darcy.
By Karin
Ik vind dat Aidan heel goed gebruik heeft gemaakt van hetgeen Austen al bij monde van Mrs Reynolds duidelijk heeft gemaakt: hoe iemand omgaat met zijn personeel laat zien wat voor mens het is. De relatie tussen Fletcher en Darcy is voor mijzelf lastig voor te stellen: iemand die altijd bij je is, die je op bepaalde vlakken intiem kent, maar bij wie je op het emotionele vlak toch een afstand moet bewaren. Ik vind dat Aidan dat spanningsveld heel erg goed heeft beschreven. Darcy die zelfs even overweegt om zijn hart te luchten bij de man die hem al zeven jaar op allerlei manieren bijstaat, maar dat toch niet doet omdat het natuurlijk not done is om op die manier met je valet om te gaan.
Ik moest weer even wennen aan de schrijfstijl van Aidan, maar ik ben opnieuw gegrepen door deze serie boeken. :clap: Ben zojuist in deel 2 begonnen. Ik voel een onderwerpje over Georgiana aankomen...
By Karenlee
Inderdaad - hoe je met je personeel omgaat is een zeer belangrijk graadmeter van karakter. General Tilney "bellows" at his. Ook heel interessant is jouw opmerking over het "spanningsveld" tussen een (gewaardeerde) servant en master. Vooral omdat het mij opvalt dat de aard daarvan net iets anders is bij andere bedienden. Degene die Darcy het best en langste kennen kunnen zich bepaalde dingen permitteren - maar wat dat is scheelt van persoon tot persoon. Aidan heeft dat niet alleen heel goed en knap geschreven ivm Fletcher, maar ook anderen.

Fletcher voelt zich helemaal vrij om Darcy hints te geven, hem af en toe op bijna verontwaardigde toon te beantwoorden (vooral als het gaat over wat Darcy wel of niet aan moet trekken ;) :rofl: ), en zelfs op subtiele wijze invloed uitoefenen op z'n liefdesleven. Maar juist omdat hij zo dichtbij Darcy is en hem zo intiem kent, is het belangrijk dat hij zijn eerbiedige houding nooit helemaal verliest. Dat houdt het relatie 'veilig', en in balans.

Met Hinchliffe heeft Darcy een heel andere soort relatie: "Very good, Hinchcliffe". An almost imperceptible nod of the head was the sum of his secretary's response to his words. Its curt nature and Darcy's unconcern over such procacious behaviour in a servant would have surprised many of his acquaintances." ...He did not look for warmth from Hinchliffe, nor did he expect deference. It was enough for Darcy to be certain that he had merited the respect and loyalty of a man who had known all his concerns since boyhood." Dat "eerbiedig" hoeft hij niet van Hinchcliffe te hebben omdat hun relatie in alle andere opzichten zo ontzettend correct, zakelijk en formeel is. De kans dat Hinchcliffe op persoonlijk vlakte ‘liberties’ zou nemen is (anders dan Fletcher) nul.

En met Mrs Reynolds is het ook weer anders (spoilerized omdat dit scene pas voorkomt aan het begin van Duty & Desire. Moet je maar terugkomen als je voorbij hoofdstuk 2 bent ;) )

"Is Miss Darcy not here to greet me?" "
"Miss Darcy will receive you in the music room, sir, as is proper, she being no longer a moppet-miss, arunning down the stairs the moment you come home," Mrs Reynolds scolded him affectionately. "Now it is you who must run! Up to the music room with you, sir, to a sight that will gladden your heart, as it has gladdened this old soul's." She whisked a handkerchief from her pocket and wiped her eyes as she motioned with the other hand to the stairs. "Go on with you!"

“Go on with you”? Alsof hij een jongetje van 7 is?! Ik bedoel maar…!! Noch Fletcher noch Hinchcliffe zou het ooit in hun hoofd halen om zoiets tegen Darcy te zeggen (en gelukkig voor hun maar ook). Maar hoe reageert hij op dit bevel van Mrs Reynolds? “Yes, ma’am,” Darcy responded obediently, then qualified it with a sly smile. “If you will have dinner early this evening. The talents of the new cook at the Leicester Arms were somewhat questionable.”

Kortom – in het beschrijven van hoe Darcy omgaat met z’n personeel heeft Aidan een veel meer ingewikkelde en genuanceerd beeld geschetst dan op eerste gezicht lijkt. En het dient allemaal prachtig in het belang van het verhaal, omdat het belichaamt verschillende aspecten van hoe Darcy werkelijk is.
By rosa
Vind de scenes met Fletcher ook ontzettend leuk om te lezen.
Ook "Lord Dy" is heel verfrissend. Leuk dat Darcy gewoon eens Fitz wordt genoemd ;-)
By rosa
Wilde ik hier net schrijven hoe geweldig ik het stukje met Mrs, Reynolds vindt,
Go on with you :) :inlove:
Zie ik dat Karen dat al heeft gedaan onder de spoilertag :D
We zijn het wel eens he?

@Karen, waar moet deel 1 heen? of zal ik ze eerst allemaal uitlezen? (max. 2-3 weken schat ik zo)
By Karenlee
Hou ze allemaal maar tot je klaar bent. Mocht ik afkickverschijnselen tonen staan ze alledrie zowel op mijn iPhone als m'n iPad :devil: :D ...
By rosa
:D :D
By Marije
Fletcher is zooo leuk! Heb enorm moeten lachen om de trucs die hij uithaalt. Ik zie het beeld zo voor me dat Elizabeth en Darcy samen de trap af komen lopen in hun groene kledij :lol: De Roquet inderdaad als een soort van kleermakers hoogtepunt! Echt geniaal. Gelukkig kan Darcy het uiteindelijk ook waarderen.

Wat ik ook zo mooi vind aan deze serie -en dan in het bijzonder bij de dialogen tussen Darcy en Fletcher- is de invloed van Shakespeare. Er wordt uit allerlei sonnetten van 'the Bard' geciteerd. Het past gewoon erg goed in het verhaal. Gelukkig heb ik mijn iPad om alles na te zoeken bij de hand. Voor mij dus niet alleen erg vermakelijk maar ook nog eens zeer leerzaam :)
By rosa
ja, echt heel goed gedaan!

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!