EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Laat hier je reacties achter op het eerste boek uit de trilogie.
By MissCDM1979
Hallo,

Net de eerste 3 hoofdstukken uit. Darcy komt hier wel heel hautain en negatief over in zijn gedrag. Afkeuring op alle mogelijke vlakken, van kledij tot gepast of ongepast schouderophalen. Je kan je echter niet ongemakkelijk voelen aangezien het gewoon van het blad druipt hoe intelligent, fijngevoelig, verantwoordelijk en oplettend hij wel niet is. Ik was vooral verbaasd te lezen hoe gegrepen hij was door zijn zus' brief. Zij is nu eenmaal een karakter dat zowel in het boek als in de vele verfilmingen weinig uitgewerkt is.
Daarnaast is zijn ijdelheid (voor de spiegel zijn das nog even goed leggen),zijn kwaadheid over onrecht (wickham en een intense nood om te schermen) en zijn paranoia (teveel lachen = verbergen van gebrek aan intelligentie of slecht karakter) ook mooi vertaald in een aantal fragmenten.

Caroline
By Marije
Wat mij opvalt is hoe Darcy vanaf de eerste keer dat hij Elizabeth ziet al 'intrigued' is. Mevrouw Aidan geeft ons de indruk dat hij vanaf het bal in Meryton direct al zwaar onder de indruk is van Elizabeth, hoewel ik dat idee niet echt heb bij het lezen van P&P. Darcy beledigt Elizabeth direct al op de ons bekende wijze (she's tolerable...) en die woorden passen naar mijn mening niet helemaal goed bij de lezing die mevrouw Aidan ons in het begin geeft van de (heftige) gevoelens van Darcy. Wat vinden jullie hiervan?

Maar ooh ooh wat fijn om zo in Darcy's hoofd te zitten!

Trouwens, bij het lezen 'hoor' ik de hele tijd de stem van Colin Firth in mijn hoofd :rofl: hihi en ik 'zie' hem de hele tijd voor me bij het lezen :$
By Karenlee
Nou, "zwaar onder de indruk" van haar zou ik het niet noemen. En "intrigued" is iets anders dan "attracted". Ze brengt hem gewoon van z'n leg af omdat hoe ze op hem (en mensen zoals Caroline Bingley) reageert is zo totaal anders dan wat hij ooit heeft meegemaakt. Ze trekt zijn aandacht omdat ze buiten zijn belevingswereld valt - omdat ze anders is - maar het is meer het interesse van iemand die probeert een puzzel op te lossen of - zoals Aidan het ook omschrijft - de motieven/krachten van een fencing partner te meten. De eerste gevoelens van attractie/fascinatie komen pas tijdens het diner bij Squire Justin's, als hij opeens merkt (tot zijn schrik) dat hij bijna ademloos en gehypnotiseerd naar haar zit te kijken.
By rosa
Naarnmate deel 1 vordert wordt het steeds leuker. Vond de scene in de kerk en op de trap erg leuk.

Moet ook erg lachen om z'n opmerking tegen Nelson: reminding his companion that in the world of horse flesh he was just as well connected as Darcy. Oh-ho, so that is how it is! so puffed up in your own conceit that you disdain to practice the manners of a gentleman.
:D
Nelson ja, ahem :D :D
By Karenlee
Hahahah... inderdaad! Dat vond ik ook geweldig :rofl: :rofl: :rofl: !!!
By rosa
I know. Zocht het stukje terug om te citeren en zag dat je er een potloodstreepje bij had gezet.

Ook leuk wat meer over de mannendingen te lezen. z'n fascinatie voor boeken, de oorlogshelden, de namen Nelson an Trafalqar.
Toch erg dat je bijna denkt: leuk om te lezen hoe Darcy echt was/is :tmi: :$ :D

nog even en we zijn allemaal brainwashed :o
By Marije
Om nog even terug te komen op de reactie van Karenlee: De fascinatie wordt al snel heftiger en heftiger, maar op pagina 6 (in mijn uitgave) staat 'intrigued'. Vervolgens lezen we woorden als 'the disturbing female', 'tingling jolt', 'the young woman with the enigmatic smile who had so discomposed him earlier' etc. Het wordt nog mooier als we lezen: "The simplicity of her joy caught him (...) Darcy found that he could not take his eyes from her. With an inexplicable fascination, he watched her until a turn in the street took her from his view". En dan zijn we nog maar bij pagina 8!

Het verbaasde me gewoon dat hij al zo snel zo onder de indruk is van E...
By Karin
Eigenlijk is het gewoon liefde op het eerste gezicht, alleen weet Darcy het zelf nog niet... :lol: Dat maakt het juist leuk, om te lezen hoe hij zich langzaamaan realiseert dat hij niet alleen 'intrigued' is, maar nog veel meer dan dat.
By Marije
Ik denk dat je gelijk hebt Karin. Darcy valt eigenlijk als een blok voor E maar hij wordt zich daar pas geleidelijk bewust van. Wij 'zien' het direct al gebeuren. Mooi!
By rosa
Het eind van deel 1 komt in zicht, de heren zijn aangekomen in Londen.

Had verwacht dat Darcy veel meer bezig zou zijn met alle nadelen van de Bennet familie en meer het absurde van Mrs. Bennet zou overpeinzen, het er meer over zou hebben met Bingley om hem te waarschuwen.

Niet genoeg op TV of Netflix om de Kerstmaand door[…]

Wij zijn bij episode 3 nu. Aangename , sfeervolle […]

Voor mij ook prima! Misschien ook leuk voor Mari[…]

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!