EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Laat hier je reacties achter op het eerste boek uit de trilogie.
By Jane
Zal ik dan maar beginnen? Ik ben nog niet zover - ik heb nu drie hoofdstukken uit en heb natuurlijk al verder gebladerd!

Ik heb me altijd zitten afvragen hoe Darcy in vredesnaam bevriend kon raken met Bingley, iemand die jonger is dan hij, qua positie in society lager dan hij maar vooral die zo ongelofelijk anders van karakter is dan hij. Daarom vind ik het heel plausibel zoals Aidan daar background aan geeft.

'It was just this exuberance of character that had made Charles the object of several cruel jokes among the more sophisticated young gentlemen in Town and had been the means of bringing him to Darcy's notice. Unwillingly privy to the planning of one such humiliation conducted during a game of cards at his club, he had heard enough to disgust him and form the resolve to seek out the unfortunate youth and warn him away from those he had thought his friends. To Darcy's surprise, what had started as Christian duty became a satisfying friendship."

Soms vind ik haar tekening van Bingley als de opgewekte goedmoedige sukkel wel wat te ver doorslaan maar ik kan zo gauw even voorbeeld vinden. Is jullie dat ook opgevallen?

Je krijgt wel meer inzicht in hoe Charles en Darcy met elkaar omgaan en op elkaar ingespeeld zijn; het is leuk om het eens uit een male pov te bekijken. :)
By Karenlee
Ben het helemaal met je eens, Jeannette. Dat had ik me ook altijd een beetje afgevraagd, en vind dat Aidan dat op een heel plausibel manier verklaart. En - nog belangrijker - op een manier dat ons ook essentiele dingen vertelt over het karakter van Darcy. Al is hij trots, hij heeft keigoed normen en waarden.

Over dat tekening van 'opgewekte goedmoedige sukkel' te ver door laten slaan - dat heb Ik nooit gevoeld. Wellicht komt dat (voor jou) door hoe onzeker en wanhoopig hij klinkt over wat hij met Netherfield moet doen. Maar, wat verwacht je? Zijn voorouders hebben het zo goed gedaan dat hij nu in staat is om de groot sociale stap te maken van 'sucesvolle trade' naar 'landed gentry'. Qua school, heeft hij vast de opleiding van een gentleman gekregen, maar hij heeft niet - zoals Darcy dat wel heeft gedaan van zijn vader - kunnen leren wat het runnen en managen van een estate allemaal inhoudt. Het is echt een sprong in het diepe voor hem, en ik kan me voorstellen dat hij het bijna in z'n broek doet, en gretig het advies van Darcy wilt hebben.
By rosa
Wat nu zo anders is in de leesclub, alle eerder gelezen boeken kende ik al. Maar deze nog niet en het 2e deel vd reactie van Karen durf ik niet eens te lezen uit angst voor spoilers.....

Ben het helemaal met je eens Jane. Het te sukkelig voorstellen van Bingley vond ik eigenlijk alleen op de 1e pagina, later niet meer maar ja, ben nog maar bij hoofdstuk 4.

Ben zo blij dat ik deze leuke boeken heb om me door al die OV uren door te helpen deze week!
By Karin
Ik ben ook begonnen! Heerlijk weer, er is toch al veel weer uit mijn geheugen verdwenen over deze trilogie.
Wat ik me afvraag is wat de aantrekkingskracht van Bingley is voor Darcy. Darcy kijkt eigenlijk een beetje neer op de goedmoedigheid van Bingley, stelt zich voortdurend op als de 'leidende', maar wat haalt hij zelf uit de vriendschap?
By Jane
Dat is wel een goed punt. Ik denk zelf altijd dat Darcy wordt aangetrokken door Bingley's sociale intelligentie, om het zo maar eens te noemen. Hij kan met iedereen opschieten, hij verkeert graag in gezelschap en praat makkelijk. Dat zijn drie eigenschappen die Darcy niet bezit. 'Opposites attract...' zeggen ze wel eens. ;)
Laatst gewijzigd door Jane op 13 jan 2011 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
By rosa
ergens rond pagina 90 dankt hij God voor zo'n fijne vriend als Bingley
By Karenlee
Bingley is vriendelijk, openhartig, eerljijk en oprecht. Hoewel hij en Darcy de eerste twee eigenschappen niet in gemeen hebben, delen ze de laatste twee wel. En alle vier zijn dingen die Darcy heel goed zou weten te waarderen.
By Marije
Naarmate de trilogie (en P&P) vordert wordt de vriendschap steeds hechter. Dit heeft vooral te maken met de verandering die Darcy als mens doormaakt. Bingley is een amicaal en vriendelijk iemand en ik denk dat Darcy hem daarom ook benijdt. Darcy groeit steeds meer naar hem toe. Ik denk dat de vriendschap met Bingley een van de eerste tekenen is in de verandering van Darcy als mens. Als je het zo bekijkt dan zie je dat Darcy veel van Bingley kan leren, net zoals hij later ontzettend veel kan leren van Elizabeth.

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!