EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Is Mansfield Park je favoriete Jane Austen-boek? Of juist niet? Laat hier weten waarom
By Sebazzel
Fanny Price, de heldin van Mansfield Park, hoeft in het boek niet van haar ervaringen te leren. In vele opzichten tonen de personen die in de rollen van de "bad guys" worden gecast, zoals bijvoorbeeld Mary en Henry Crawford, meer potentieel voor verbetering. In de andere romans van Austen is het vaak andersom.

Dit maakt het voor veel lezers lastig om Mansfield Park te begrijpen. In bijvoorbeeld P&P weten we dat Mrs Bennet een beetje onnozel en nerveus is, en dat Wickham gewoon slecht is. Maar Henry Crawford, is die door en door slecht? En Mary Crawford? En Sir Thomas - een goed mens, maar een minder goede vader?

Ik vind Mansfield Park een uniek werk: Waar P&P keurig is gecultiveerd en fenced is, heeft Mansfield Park een groter grijs gebied. Een mooi citaat over Mansfield Park vind ik dat het""a psychological study that uncovers the impurity of even the most admirable motives" is. En ergens is dat ook zo: Edmund, een uptight country clergyman, maakt ook de foute keuzes, en de haast saint-like Fanny Price wordt verteerd door jaloezie maar verbergt dit misschien onderbewust met haar strikte morele waarden.

Ik zou zeggen: discuss!
By Henk
Mansfield Park vind ik nog iets grijzer dan Persuasion. En daar door heel interessant.
Niemand is perfect, ook Fanny niet.
In ieder geval niet zo perfect zoals ze door haar bewonderaars beschreven wordt.
Inderdaad verandert ze niet zo sterk. Fanny is Fanny, als heldin niet de meest sprekende.
Maar levend in een cultuur waar de bandbreedte voor rare sprongen klein is, en de behoefte daaran door haar volgzame karakter ook niet groot is.

Zusje Susan doet niet onder voor Fanny met haar begrip en gevoel voor haar nieuwe situatie.
Maar ze heeft een wat avontuurlijker, nieuwsgieriger karakter.
En ze was voorbereid door de verhalen van Fanny, terwijl Fanny zelf in een keer uit haar oude leven in het nieuwe gezet werd.
Ik heb het altijd een beetje vreemd gevonden dat Fanny niks meer lijkt te hoeven leren. Op haar 18de lijkt ze al qua morele waarden en denkwijze op een bejaarde vrouw met de ervaringen van het hele leven! Ook haar passiviteit en standvastigheid lijken helemaal geen gedrag voor een 18-jarig meisje. Daar komt nog bij dat ze zo'n zwakke gezondheid heeft dat iedereen daar altijd moeilijk over loopt te doen! Ze kan haast geen stap verzetten of Edmund vraagt zich af of ze dat wel aan kan.. Ze lijkt echt al bejaard op de 18de!
Ieder ander meisje van 18 was toch heel hard gevallen voor Henry Crawford met zijn gladde praatjes en grote glimlach? Zelfs Elizabeth Bennett valt even voor Mr. Wickham, toch? In dat opzicht vind ik Henry geweldig. Jane Austen wist gewoon dat meisjes vielen voor een man zoals hij! Ikzelf zou ook stiekem kriebels van hem krijgen, haha!
Ik vind het eigenlijk heel erg vermoeiend dat Fanny zo perfect lijkt terwijl iedereen om haar heen moet leren van de lessen van het leven. Ik had het fijner gevonden als Fanny iets minder moreel was geweest.. Misschien is dat haar imperfectie: ze is té moreel! :?:
By Jane
A Novel's Tune schreef: Ieder ander meisje van 18 was toch heel hard gevallen voor Henry Crawford met zijn gladde praatjes en grote glimlach?
Omdat Fanny op Mansfield Park toch altijd een soort outsider is gebleven denk ik dat ze heel goed kon observeren juist omdat ze er altijd buiten stond. Ze had heel goed door dat Henry Crawford niet de meest ideale huwelijkspartner was omdat ze doorhad dat hij niet oprecht was.
By Jane
She is Fanny! :lol:

Je hebt gelijk dat meisjes van 18 verkeerde keuzes kunnen maken maar een automatisme is dit allerminst. Dat Fanny minder geneigd was om deze verkeerde keuze te maken komt volgens mij omdat ze niet alleen buiten de Mansfield Park familie stond, maar sociaal gezien ook nog uit een andere klasse kwam. Juist omdat ze er in dubbel opzicht buiten stond zag ze dit veel duidelijker.

Ik heb geen problemen met Fanny's moraliteit. Van mij mag ze oprecht zijn en houden van eerlijkheid en daarom niet kiezen voor een huwelijkspartner die in moreel opzicht zo verschillend is dat ze hem gewoon niet wil of kan kiezen. Ik vind dat niet eens saai, ik vind het uiterst modern dat ze dieper en verder kijkt dan de buitenkant en een bankrekening. Dan zij het haar bij voorbaat gegeven dat ze niet doet wat er van een meisje verwacht wordt en trouw blijft aan haar eigen hart en geweten. :D
By Henk
Ik ben nu een minder bekende serie van LLM aan het lezen, de "Emily"-boeken.
Is ook verfilmd, maar dat heb ik nog niet gezien.

Ik ben pas op de helft van het eerste boek, maar ik moest wel aan Fanny denken.
Emily is een meisje, die haar vader verliest, en weeskind wordt op 8 jarige leeftijd
Ze wordt opgenomen in het huishouden van een zeer kille tante, Elizabeth Murray.
Op school krijgt ze een onderwijzeres met net zo'n karakter.
LMM is erg goed in het zich verplaatsen in de gedachtenwereld van een kind, met alle dromen en fantasieen die er bij horen.
Aan de buitenkant het kind dat in veler ogen flegmatiek is, en zich naar de nukken van de ouderen boven haar voegt.
Die constante druk van bovenaf, a la Mrs. Norris, wordt erg goed beschreven.
Al gaande weg verliest Emily echter dat flegmatieke, en staat steeds meer haar mannetje in het verdedigen van haar eigen territorium.

De Murray-familie heeft een rijke Engelse achtergrond, er worden verhalen verteld over hun aankomst in the New World in 1790. Hun strakke normen en waarden uit de Georgian/Regency worden meegenomen en gehandhaafd in Canada, terwijl de wereld om hun heen sterk vernieuwd.
Honderd jaar later wordt daar aan getornd door Emily, maar in hun eerste jaren in Canada was daar niet mee te spotten.

Als iemand weer een keer iets zou willen doen met Jane Austen, zou dat voor mij iemand mogen zijn die de binnenkant van Fanny's gedachten wat meer zichtbaar maakt.
A la Emma.
In haar tijd hadden opstandige of rebelse meisjes van een lagere stand niet zo veel speling denk ik.

Fanny komt ook niet in London. Als ze daar wel terechtgekomen was, is het de vraag hoe sterk ze daar geweest zou zijn, met alle verleidingen van de grote stad.

( Dit gegeven wordt zeer goed verteld in het boek dat ik van Eliza Haywood gelezen heb )
Ik heb het boek nog niet uit, maar ik ben het geheel eens met Bas.

Het is een razend interessant boek en ik zal het nog een aantal keer moeten lezen om het te begrijpen. Vooral de karakters zijn erg intrigerend en ik vind het erg moeilijk om ze te doorgronden. Want ze zijn inderdaad niet zwart of wit, maar grijs en daardoor des te interessanter.

Daarnaast erger ik me net als Lenneke aan het feit dat ze met Fanny omspringen alsof ze van porselein is, of ze wel genoeg beweging krijg, niet te lang in de zon zit, etc. Op zich gebeurt dat in alle JA-boeken, maar hier wordt het wel erg overdreven.
Het punt met Fanny is dat ze inderdaad ook maar één stapje verwijderd is van het zijn van een porseleinen beeldje :lol: - ze is enorm kwetsbaar en zwak. Als Mary Crawford bijvoorbeeld veel gebruik maakt van Fanny's paard, gaat haar gezondheid zienderogen achteruit (omdat Fanny hierdoor te weinig beweging krijgt).

Ik denk dat Jane Austen Fanny zo'n zwak gestel heeft gegeven om haar ijzersterke persoonlijkheid (de morele waarden, etc.) te onderstrepen en te benadrukken. But that's just my two cents.. Leuk dat de discussie weer opleeft!

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!