Dit forum gaat sluiten

Beste forumbezoekers, dit forum gaat sluiten. Lees er meer over in het Welkom-topic.

Wissel tips uit met andere forumleden over Regency-kleding en accessoires.
By Karenlee
Ben bezig met beslissen wat voor stof ik wil voor mijn nieuwe baljurk. Iets van zijde, natuurlijk, maar er zijn best veel verschillende types! Heb dus even gezeten, gegoogeld en een lijstje gemaakt om in ieder geval wat houvast te hebben in mijn zoektocht, en meer inzicht te hebben in de karakteristieken van de verschillende soorten. Denk dat anderen het ook wellicht handig zouden vinden, dus post ik het hier (in het Engels, hoop dat dit geen probleem is).

Moet zeggen dat ik in een paar gevallen op een website heb gelezen, "X zijde, ook bekend als Z zijde, heeft een..." - terwijl op een andere website de twee worden als twee verschillende types beschreven! Als dat het geval is, heb ik dat in het overzicht genoteerd. Wellicht kan iemand met meer stoffenkennis dan ik de verwarring opklaren.

Types of Silk Cloth

Brocade silk is thick and woven with metallic thread to give it a rich look and feel. It is also heavy and thick, making it suitable for skirts or jackets (and pelisses :) ).

Charmeuse silk is the common type of silk fabric that comes to mind when someone thinks of silk. Luxurious and shiny, charmeuse silk drapes well and has a smooth texture. It is difficult to sew because it is very slippery; it is used extensively in bridal dresses and upholstery.

Chiffon silk is lightweight and airy, lending an eloquent finish to any outfit. The fabric is sheer and needs lining to make garments and clothes out of it. This type of silk is well suited for scarves and stoles (and floaty overdresses :) ).

China silk is a lightweight, sheer, plain-weave fabric. It's sometimes referred to as habutai, or habotai, or pongee. It is one of the less expensive and more commonly available silk fabrics. China silk can often be found as light as 5mm and as heavy as 12mm. When purchasing for clothing construction, or purchasing ready-made clothing, this fabric is not recommended for fitted garment styles because the seams will tear from the stress.

Crepe (de Chine) silk is very lightweight, has an elegant sheen, and drapes and resists wrinkles very well. The fibers used to make crepe silk are twisted in a clockwise and anticlockwise direction to give it a distinct pebble-like look. This type of silk cloth is perfect to make dresses and skirts that look polished and sophisticated with perfect fitting.

Dupioni is a pure, lustrous 100% silk with a crisp drape, a nubby texture and is totally reversible. It is made from weaving rough, 100% raw silk fibers of irregular length and thickness, often of two different colors. Silk Dupioni has a has a stiff, tafetta-like appearance and lustrous sheen, and shimmers and changes colors wonderfully as the fabric moves and reflects light. Dupioni Silk is sometimes mistakenly referred to as shantung, which is lighter in weight and has a finer weave than Dupioni.

Jacquard silk is a thick, lustrous type of silk cloth that is woven with matte and shiny threads to produce light and dark patterns. This silk fabric is dense and usually comes in flowery or paisley patterns. Jacquard is used in bedding, scarves and upholstery.

Noil silk (“also known as raw silk?”) is made from the short fibers left after combing and carding so it doesn't shine like many other silk fabrics. Noil looks similar to cotton, but and though slightly rougher than regular silk, still has a silky feel against the skin. It also drapes better than cotton and resists wrinkling. It can be machine washed on gentle and dried on low, but this will cause a faded, "weathered" look. If you prefer bright colors, dry-clean or hand wash.
(Raw silk does not have sericin removed. Sericin is a gum that protect the natural silk fiber. It has a raw, stiff look and appears dull. Raw silk is used to make drapes and upholstery).

Shantung silk was once made from hand-reeled tussah silk, but today's shantung is usually made with cultivated silk warp yarns and heavier douppioni filling yarns. Depending on the filling yarn, shantung may be lustrous or dull. It has a firm, semi-crisp hand and tends to ravel, so avoid close-fitting styles.

Tussah or Tussar silk (“also known as shantung” silk?) is less lustrous than regular silk but has its own charm. The silk worms used to make it feed on oak trees and produce a different kind of fiber that gives tussah silk its golden hue. This type of silk cloth is preferred for upholstery or in garments where wrinkles are not needed, since tussah silk is wrinkle-free.

Care of Silk
Since silk is not resistant to rough use, pollution in the air and excessive exposure to sun can fade and spoil the fabric. Water can also destroy the rich texture of silk. It is recommended that all kinds of silk cloth should be dry cleaned only. Harsh detergents or drying should not be used on casual silks.

Spot cleaning can be done on fresh stains only. To iron silk, use a low to medium setting and iron lightly. You can hang silk apparel on padded hangers and wrap them in a garment bag to preserve the life of the fabric. With extra care, silk can last for generations to come.
By Artemis
Zeker handig en interessant om te lezen wat voor verschillen er zijn en waarvoor het wel of niet gebruikt kan worden.
By Hetty
Sommige namen zijn niet duidelijk naar het Nederlands te vertalen ... Ik vond dit lijstje:

Satijnzijde
Satijnzijde (ook wel charmeuse zijde genoemd)is het meest bekende type zijde. Charmeuse drapeert prachtig, voelt zacht en is daarbij sterk en duurzaam. De gebruikte weeftechniek is satijnbinding . Met deze techniek kunnen garens heel dicht op elkaar geweven worden, waardoor het weefsel soepel en glad wordt. De onderkant is dof, maar de bovenkant is glanzend door de losliggende inslagdraden. Dit geeft het weefsel een luxe uitstraling. Het woord satijn komt van het Italiaanse woord voor zijde: seta. Satijn hoeft niet speciaal van zijde gemaakt worden, maar kan ook van bijvoorbeeld katoen en viscose gemaakt zijn.

Chiffon zijde
Chiffon zijde is de lichtste vorm van zijde. Chiffon (het Franse woord voor “doek”) is licht doorzichtig met een lichte stretch en crêpe-achtige textuur.

Habotai zijde
Habotai is de Japanse vertaling van “zacht als dons”. Het is een licht, dun, effen geweven materiaal.

Zijde “Crêpe de Chine”:
Een lichte maar sterke en duurzame vorm van zijde. Dit type zijde heeft een fijne glans en textuur.

Zijden jersey
Zijden jersey is een slanke, zachte, gebreide rekbare stof met een licht / medium gewicht dat over indrukwekkende flexibiliteit beschikt. Het materiaal is van de beste kwaliteit en heeft een mooie glans, superieure kracht, uitstekend absorptievermogen en voelt glad en soepel aan “als stromend water”.

Georgette zijde
Georgette is een half-transparante zijden voile (lichte geweven stof, doorzichtig, uit het frans: sluier)

Jacquard zijde
Jacquard (naar de uitvinder Joseph-Marie Jacquard) is de gebruikte weeftechniek van dit type zijde. Bij "jacquard" worden matte en reflecterende zijde draden gebruiken om patronen te creëren. Deze stof is gewoonlijk dichter en heeft een groter gewicht dan de meeste zijde stoffen. De patronen in het materiaal maken het perfect om te verven.

Bourette zijde
Bourette zijde wordt gemaakt van de korte zijden vezels die overblijven na het kammen en kaarden. Bourette heeft een typisch noppige structuur en glanst niet zoals de meeste zijden materialen. Bourette zijde lijkt heel erg op katoen, maar voelt wel zijdezacht aan.

Dupion zijde
soms gespeld als 'douppioni', ‘Dupioni’ of 'dupion'), is een glanzende zijde vaak geweven uit twee verschillende kleuren van de draden, zodat het licht glinstert of verandert van kleur in het licht. Dupion is gemaakt van een onregelmatige, ruwe zijde.

Tussah zijde / wilde zijde
De Tussah-mot (ook bekend als wilde zijde mot) biedt een grover goud-gele draad met een onregelmatige structuur. Tussah motten leven in het wild in veel delen van het Verre Oosten. Tussah is dikker, minder glanzend. De kleuren zijn gebroken.

En nog wat ... e.e.a. overlapt elkaar

Gekamde zijde is gemaakt van korte vezels welke overblijven na kammen. Gekamd zijde glanst veel minder en lijkt op katoen.
Ruwe zijde is niet gekookt en bevat nog de natuurlijke gom (sericine) die zijdevezels beschermt. Het weefsel van ruwe zijde is grover en stijver.
Satijn is een term voor een bepaalde weeftechniek, het kan gemaakt zijn van zijde, maar ook van katoen of viscose. Satijn weefsel is soepel en aan één zijde glanzend.
Crêpe satin wordt gekenmerkt door een hoogglanzende satijnkant en een mattere kant. Soepel vallende stof welke geschikt is voor kleding.
Charmeuse lijkt veel op crêpe satijn en wordt vaak gebruikt voor onderkleding.
Pongé is moerbeizijde met een soepele, gladde en glanzende structuur. Pongé weefsel is verkrijgbaar in verschillende dikten van 5 tot 60 gram, nummer 3 t/m 9. Het is heel geschikt voor beschildering, mede vanwege de goede vloei eigenschap. Pongé wordt gebruikt voor sjaals en kleding.
Organza is een stijvere moerbeizijde. Vaak een fijn en transparant weefsel.
Crêpe de Chine is een zachte en soepele stof met een wat ruwer oppervlakte. Crêpe de Chine is gemaakt van moerbeizijde en geweven met gedraaide vezels. Het is verkrijgbaar in dun (n.8) tot zware kwaliteit (> n.16) en geschikt voor onder meer kleding.
Crêpe Georgette is een teer en transparant weefsel met matte glans gemaakt van moerbeizijde.
Chiffon is een zeer fijn en transparant luchtig weefsel van moerbeizijde. Veelal wordt chiffon gebruikt in combinatie met andere stoffen.
Doupion is gemaakt van wilde zijde met een dubbele cocondraad. Het is een onregelmatig weefsel. Doupion wordt onder andere gebruikt voor bekleding van stoelen en kussens.
Bourette zijde is een mengweefsel van haspelzijde (glans) en bourette zijde (mat). De stof is zwaarder en heeft een grovere weefstructuur.
Twill is geweven met een diagonale structuur. Twill is gemaakt van moerbeizijde en verkrijgbaar in verschillende dikten. De zwaardere kwaliteit twill is geschikt voor kleding als broeken en mantels.
Habutai lijkt op Pongé, maar is iets lichter en afkomstig uit Japan. Habutai is een dun geweven zijde welke minder geschikt is voor kleding.
Tussah voile is gemaakt van wilde zijde met een fijne en transparante structuur.
Honan is gemaakt van wilde zijde en afkomstig uit China.
Jacquard is zijde met ingeweven patronen.
By rosa
Bedankt Karen en Hetty!!
By Femke
zo ben weer terug ( even weg geweest )

maar ik zoek iets en ik weet dat mijn vast prik de stoffen winkel het niet heeft ,denk wel dat de vraag eerder is gevraagd maar mousseline weten jullie een webschop die dat verkoopt, heb al even rond gekeken maar niet ecth iets gevonden wat ik nodig heb.

mijn bal jurk is af iihihih en hou ik als verrassing natuurlijk ;-) en ik hoop als nog dat ik kan.. er zit iets prive's in de weg :devil: waardoor ik misschien net niet kan ( medice molen ) zo niet heb ik al iemand die mijn kaartjes kan over nemen ( gelukkig zo zonde anders )

ik ben onder tussen bezig met een schots middeleeuws kostuum voor een fair maar er voor de stevig heid mousseline in inplaats van facing schijnbaar krijg je daardoor stevige corsetjes van , dus als jullie nog wat weten hoor ik het graag

en andersssssss tot de bal dan :-) hopen hopen duim duim :-( man wat zal ik balen als ik niet kan grrrrrrrrrrrrrrrr

xx
By Karenlee
Hier een kort maar nuttig blog over historisch correct stoffen en (vooral) patronen. Diewertje - de streepjes op jouw nieuwe dagjurk stof zijn helemaal goedgekeurd ;) !
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Dit forum gaat sluiten

https://64.media.tumblr.com/24ef6e7ef9a1ec9bda822[…]

Artikel Sunday Times

Hahaha

Mrs Crocombe

Er staan mooi plaatjes in en in een aantal hoofdst[…]

Wij zijn bij episode 3 nu. Aangename , sfeervolle […]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!