Dit forum gaat sluiten

Beste forumbezoekers, dit forum gaat sluiten. Lees er meer over in het Welkom-topic.

Wissel tips uit met andere forumleden over Regency-kleding en accessoires.
Geen Regency outfit is "af" zonder reticule, en de meeste mensen willen zelfs meerdere hebben om te kunnen variëren en combineren met verschillende jurken. Moeilijk om te maken zijn ze niet, maar helaas ga je zelf niet zo vaak zitten om dat te doen. Maar met een gezellige groep dan weer wel!
65ab9ec914d3a3fa76325c58c6d2c5f4--regency-reticule-fabric-purses.jpg
65ab9ec914d3a3fa76325c58c6d2c5f4--regency-reticule-fabric-purses.jpg (25.7 KiB) 805 keer bekeken
Daarom organiseren Diewertje en ik een Reticule workshop bij mij thuis (in Utrecht) op zaterdag, 7 oktober van 13:00-17:00. Tot nu toe hebben we 5 deelnemers (ik, Diewertje, Odette, Maria en Robert), maar we hebben plek voor nog 2-3 mensen. Iedereen is welkom om zich hier aan te melden. First come, first served!

Wat heb je nodig?
- Een patroon: De echte ervaren naaister maakt een reticule uiteraard uit de losse pols :lol: , maar voor wie wat richtlijnen wil, is er een makkelijk patroon aanwezig voor een basis 'pouch' reticule (zoals afgebeeld). Je kan het maken uit een of twee verschillende stoffen.
- Stof & fournituren: Voor wie wil kunnen we ook iets eerder afspreken bij de passimenterie *of stoffenmarkt om de hoek van de workshop locatie) voor lintjes, touwtjes, etc.
- Naaimachine: Kan handig zijn om bij de hand te hebben, maar vervoer is wellicht lastiger. Er zullen wel een paar naaimachines aanwezig zijn, en we kunnen misschien zonder te veel problemen omwisselen. Maar... en reticule is niet zo groot, en helemaal met de hand maken zou ook wel lukken!
- Een activiteit is nooit compleet zonder iets lekkers te eten en/of drinken :D . Ik doe in ieder geval een pan soep als basis. Degene die meedoen laat a.u.b. onder weten wat jij mee wilt nemen.
Ik verwacht hier zelf wel een paar uur zoet mee te zijn, dus dan lijkt het me zonde om daar de hele historische markt mee bezig te zijn.

Ook is de naam "workshop" misschien niet goed gekozen, want er is geen begeleiding - iedereen werkt aan zijn eigen reticule. Om dit op de markt aan te bieden, lijkt het me goed dat er iemand bij is die het begeleidt.
Hmmm... zoals ik schreef: "Moeilijk om te maken zijn ze niet, maar helaas ga je zelf niet zo vaak zitten om dat te doen. Maar met een gezellige groep dan weer wel!"

... het is dus - zoals Diewertje zegt - niet zo zeer een 'workshop' als een 'stok achter de deur' - het animo om dit te organiseren was eigenlijk om onszelf te dwingen om (eindelijk) ons stof en versier-restanten om te toveren in nuttige accessoires. Elkaar wel bijstaan met advies, mening en suggesties, maar niet om anderen te 'leren' hoe ze het moeten doen van begin tot eind.

Dat is niet om te zeggen dat zo'n (teaching) workshop niet georganiseerd zou kunnen worden op de markt. Maar dat zou een stuk groter aangepakt moeten worden, en vraagt iets meer organisatie - en promotie - dan we nu tijd voor hebben. Misschien volgende jaar - of bij een andere gelegenheid?
Het lijkt alsof er niet zo veel animo hiervoor is.... wellicht afzeggen tot er meer mensen geïnteresseerd zijn?
Niet alleen 'voldoende' - meer kan er, denk ik, eigenlijk niet, gezien de werkruimte ;) .
Veel plezier dames! Als ik had gekund had ik ook wel mee willen doen, maar ik heb die middag een historisch concert met het koor waar ik in meezing ter gelegenheid van de boekpresentatie van de biografie over Willem Kes. Misschien zie ik jullie de 14e nog wel in Rhenen.
Dit forum gaat sluiten

https://64.media.tumblr.com/24ef6e7ef9a1ec9bda822[…]

Artikel Sunday Times

Hahaha

Mrs Crocombe

Er staan mooi plaatjes in en in een aantal hoofdst[…]

Wij zijn bij episode 3 nu. Aangename , sfeervolle […]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!