EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Tot 31 januari 2010 kun je hier meepraten over Sense and Sensibility
Persoonlijk heb ik de voorkeur om het boek in een keer te lezen en te bespreken, maar als iedereen liever per gedeelte bespreekt is dat ook goed. Overigens wat betreft interssante passages: als iemand me er op wijst pak ik het boek er weer bij en zoek het op. Nou ja, ik hoor wel wat het wordt en ben ondertussen wel vast begonnen met lezen (vooralsnog in het Nederlands).
Aangezien iemand moet beginnen .... Ik heb de 1e twee hoofdstukken gelezen.

In hoofdstuk 1 wordt iedereen zo'n beetje voorgesteld en men maakt zich zorgen over geld! Nu heb ik eens op een site gezien dat de "10.000 à year" van Darcy, vertaald naar deze tijd 6.000.000 ( 6 miljoen) Pond zijn, dus een klein rekensommetje in S&S zorgde ervoor dat ik er achter kwam dat de dames 600.000 pond geërfd hebben. Een aardig bedrag.

Maar als je gewend bent om in een erg groot huis te wonen, en veel te kunnen besteden, dan kan het wel eens 'weinig' zijn!!!

Grappig te lezen hoe John Dashwood en zijn vrouw bespreken hoeveel hij nu aan zijn halfzusjes moet geven ... En uiteindelijk niets geeft! De krent! Het is kostelijk beschreven door Jane!

Op naar de volgende twee hoofdstukken ... Het vereist trouwens wel zelfdiscipline om maar 2 hoofdstukken per dag te lezen :lol:
Haha Hetty, wat grappig dat je dat omgerekend hebt! Ik denk dat de bedragen van toendertijd sowieso niet te vergelijken zijn met die van deze tijd. Daarnaast was er ook een ander uitgavenpatrooon, zo waren er toen bijvoorbeeld geen hoge verzekeringskosten, en werd er ook betaald in de vorm van voedsel etc.
Mijn tenen gaan ook krommen bij de beschrijving van het gesprek tussen Fanny en John. Hij laat zich helemaal ompraten door dat vreselijke mens. Kostelijk beschreven.
Hetty schreef:Op naar de volgende twee hoofdstukken ... Het vereist trouwens wel zelfdiscipline om maar 2 hoofdstukken per dag te lezen :lol:
Hihihi... als je op een bepaalde moment hoofdstuk 5 hebt gehad, kan je jouw S&S "fix" aanvullen met Robert Rodi en zijn geweldig grappig 'Bitch in a Bonnet' blog. Hij is alle boeken aan het bespreken (meestal in groepjes van 5 hoofdstukken), en hij is al klaar met S&S. De link neemt je naar de hoofdpagina waarop hij zijn project en de redenen daarachter beschrijft. Scroll iets naar beneden en kom je het archief links tegen aan de rechterkant van de pagina. S&S begint in augustus 2009.
Hoofdstuk 3 en 4 gelezen ...
Overduidelijk dat Mevr Dashwood en Marianne mensen zijn van Zwart/wit. En heel spontaan een conclusie trekken.
Duidelijk zijn nu ook de leeftijden, daar heb ik schijnbaar de 1e keer overheen gelezen: Elinor 19, Marianne 16 (nog geen 17) en Margareth 13.
Mooi zoals Elinor praat en denkt over Edward. Elinor is overduidelijk degene die haar hersens gebruikt.
Wetend hoe het afloopt snap ik Edwards gedrag. Maar toen ik het boek voor het eerst las had ik ook zoiets van ..:Kom op man ... zeg eens wat!!!!!
Ik heb even tussendoor een ander boek gelezen > van Sherlock Holmes!
Vandaag weer verder met S&S

In hoofdstuk 5 wordt de beslissing om te vertrekken doorgegeven aan John en Fanny Dashwood ... John vindt het wel ver weg, Nu kan hij niet helpen met verhuizen ... Schijnheilige vent! heeft ook meer geld nodig voor zichzelf dus zijn stiefmoeder die nog wat verwachtte heeft uiteindelijk de moed opgegeven. Marianne heeft moeite afscheid te nemen. Ze is erg gehecht aan het huis en de omgeving. Dat vind ik mooi beschreven door Jane.
Hoofdstuk 6 > de reis naar hun nieuwe huis. Mooie beschrijving van de ligging van het huis. Wij gaan dit jaar o.a. op vakantie naar Devonshire, dus dat heb ik belangstellend gelezen. Leuk zoals de karakters van John Middleton en zijn vrouw beschreven zijn.

Ben ik de enige die het boek leest????
Ik haal het boek ook wel weer uit de kast! Zijn we er allebei uit :rofl:
Mijn 1000ste postje :lol:

De reden om me bij dit forum aan te sluiten is Jane Austen ...
Dus ... ga ik het 1000ste postje gebruiken om hier verder te gaan.

Intussen heb ik hoofdstuk 7 en 8 gelezen. Ik lees nu zowel Engels als Nederland... Leuk om te vergelijken en Bas ... Ook bij dit boek heb je gelijk: In de Engelse versie staan net even subtielere stukjes dan in het Nederlands.

In hoofdstuk 7 gaat het over de eerste keer dat de fam. Dashwood op bezoek gaat bij John Middleton op Barton Park. Jane maakt wel karikaturen van de personages in dit hoofdstuk!
Hoofdstuk 8 is dan weer een uitgebreide omschrijving hoe er over Col Brandon wordt gedacht door de diverse personen. Mij komt Col. Brandon trouwens over als een aardige en normale man.
Ik was al begonnen in het boek, en verder gaat het boek morgen mee in de trein naar dansles. Ik lees momenteel de vertaling van Elke Meiborg, en misschien later ook nog de Engelse versie. Ik mag dan nog niet heel ver zijn in het boek, maar ik heb nu al een hekel aan Fanny Dashwood. Wat dat betreft is de verfilming van 2008 trouwer aan het boek dan die van 1995 (hoewel die van 1995 wel mijn favoriet blijft).
Hoofdstuk 9
Willoughby erbij! Zijn eerste optreden vind ik super! Blijkt hij later wel snel te zijn met zijn oordeel over anderen > valt me weer tegen van hem. Marianne en haar moeder > zoals te verwachten, zijn gecharmeerd!

Hoofdstuk 10
Leuke beschrijving van Elinor en Marianne. Ik heb altijd de dames in gedachten van de films, maar Marianne zier er anders uit: donkere ogen en bruine huid!
Marianne en Willoughby denken niet zo fraai over kol Brandon! Aantekening van mij (met potlood): 'Zielige Brandon', en verderop 'Arme Brandon'.

Zo dat waren mijn 1e 10 hoofdstukken in 1 week tijd.

En jullie???????

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!