Het forum is hoognodig toe aan een grote technische update. Helaas is mijn 'mannetje' die dat altijd tegen een redelijke vergoeding deed ermee opgehouden. Omdat de huidige software voor mij te ingewikkeld is om te onderhouden en het te duur is om dat iedere keer door een professional te laten doen, ben ik gaan rondkijken naar andere mogelijkheden.
Wordpress (waar de gewone website mee gemaakt is), heeft ook forumsoftware die in gebruik (dus voor jullie) behoorlijk veel lijkt op die waarmee dit forum gemaakt is. Bovendien is het eenvoudig te onderhouden (jeuj!) en zijn er allerlei uitbreidingsmogelijkheden. Het mooie is dat het forum dan echt onderdeel wordt van de website, zodat we bijvoorbeeld nieuwsberichten automatisch in het forum kunnen zetten, dingen uit het forum op social media kunnen delen, het forum wat meer aanwezig kunnen laten zijn op de homepage, etc. en er misschien weer wat meer leven in kunnen blazen.
Maarrrrr ... het zal wel even wat werk zijn. Alle berichten (ruim 64.000) wil ik meenemen naar het nieuwe forum. Daar is handige software voor, maar er zijn een paar dingetjes die niet opgelost kunnen worden. Dat zijn:
1. Afbeeldingen worden niet meegenomen (maar: in het nieuwe forum wordt het super gemakkelijk om afbeeldingen, filmpjes e.d. te plaatsen, dus dat is dan wel weer meegenomen)
2. Privéberichten worden ook niet meegenomen (dus als je in je pb's belangrijke dingen hebt staan, haal ze er dan binnenkort uit of stuur ze door naar je mailadres)
3. Rangen worden ook niet meegenomen (zoals 'leesclublid', dus die gaan we dan weer handmatig instellen)
4. En handtekeningen e.d. ook niet.
Inlognaam en inlogwachtwoord blijven wel hetzelfde.
Ik ga de komende tijd een beetje oefenen met het nieuwe forum en dingen uitproberen en kijken of het een goede vervanger is voor deze software. Dus het zal niet van vandaag op morgen anders zijn. Maar dan zijn jullie alvast op de hoogte!