EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Alles over de Regency-periode, tijd waarin Jane Austen leefde...
By Miss Mary
Dat bedoelde ik dus... Het was al in de eerdere periode, maar in de regency werd dat nog steeds gedaan, een po achter het gordijn (had ik eens in een tv-serie gezien over de regency tijd). :lol:
Laatst gewijzigd door Miss Mary op 04 nov 2010 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.
By Mrs. Murdock
Dus behoeftes deden ze echt overal!? JAK! Nou, zonder make-up zou ik wel kunnen leven, zonder fohn etc ook wel. Tandenborstel wordt al minder, maar toch denk ik dat het een hele boeiende tijd was! Alleen minder van de barbaarse manieren op hygiënegebied. Het lijkt de Middeleeuwen wel!
By Maria
Mrs. Murdock schreef:Dus behoeftes deden ze echt overal!? JAK! Nou, zonder make-up zou ik wel kunnen leven, zonder fohn etc ook wel. Tandenborstel wordt al minder, maar toch denk ik dat het een hele boeiende tijd was! Alleen minder van de barbaarse manieren op hygiënegebied. Het lijkt de Middeleeuwen wel!

Ik moet er ook niet aan denken... :puke:
Maar het is natuurlijk wel zo,de mensen wisten niet beter.
Nu vinden we het heel gewoon om iedere dag te douchen of in bad te gaan.
Maar wanneer ik terug denk aan mijn vroege kinderjaren.Toen ging je een keer per week in bad.
En dan was het bad niet het luxe ligbad zoals wij dat nu kennen.
Nee dat was een teil waar warm water in werd gedaan en zo werd je dan gewassen.
Nu had ik het geluk géén broers of zussen te hebben.
Maar ik weet van gezinnen waar meerdere kinderen waren.
Dat die kinderen één voor een in het zelfde badwater werden gezet.
En je had destijds ook niet allerlei heerlijke badproducten.
Geen lotionetjes en meer van dat soort van verwennerijen.
Met kleding moest je ook zuinig doe.Nu trekken we iets aan om vervolgens weer uit te doen
en in de was te gooien.De wasmachine draait toch wel 7 dagen per week als het moet.
En de wasdroger is ook niet meer weg te denken.In mijn vroegste kinderjaren,
deed mijn moeder zoals de meeste moeders de was met de hand.
Zondagsavond kwam er een grote wasketel te voorschijn.Daar werd water en de was in gedaan.
Vervolgens ging daar een wasmiddel bij.En dat werd op het fornuis gezet.Om vervolgens de hele nacht te "weken"zeg maar.Dan op maandag werd alles met de hand gewassen.Had je als huisvrouw geluk dan had je een "bok met een wringer"Zodat je in iedergeval niet de was met de hand moest wringen.Was het mooi weer dan had je weer geluk want dan kon de was buiten drogen.Maar in de winter hing alles op rekken voor de kachel.Je moet je voorstellen dat in die tijd er maar een ruimte verwarmd was.De woonkamer en daar stond dan de was te drogen.Dan was dinsdag voor de meeste vrouwen strijkdag.En nee,weer niet met lichtgewicht stoomstrijkijzers zoals nu.Maar met strijkijzers die je op het vuur moest warm maken.Ik weet ook dar er vrouwen waren die géén strijkplank hadden.Dus alles moest op de gewone tafel gestreken worden.Moltondeken eerst erop daarna een laken erover.En daar streek je dan op.En ook toen waren er heel veel mensen/kinderen die niet iedere dag schoon ondergoed aantrokken.Waarom niet?Om de eenvoudige reden ze hadden het niet.En met die grote gezinnen werd het dan helemaal een opgave om alles gewassen te krijgen.
Je kunt je ook wel voorstellen,of misschien ook niet,dat beddengoed ook niet iedere week verschoond werd.Want ,ook zeker weer de grote gezinnen,het wassen van al de lakens en slopen ook dat kostte heel veel tijd maar ook veel energie voor de vrouw.Ik heb min of meer de luxe gehad dat ik enigst kind ben.Dus mijn moeder hoefde relatief niet zoveel te wassen.En toch was zij al de hele maandag er mee bezig.Nee de vrouwen waren niet te benijden.En kun je nagaan ik ben 58 jaar en heb dit soort van dingen meegemaakt.Dus je hoeft geen honderden jaren terug te gaan in de tijd.

Afbeelding
Dit is een model wat mijn moeder ook heeft gehad.

Afbeelding
Dit ziet er wel heel relaxed allemaal uit.Maar dat was het dus niet
Laatst gewijzigd door Maria op 04 nov 2010 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
By Alynia
Miss Mary schreef:Dat bedoelde ik dus... Het was al in de eerdere periode, maar in de regency werd dat nog steeds gedaan, een po achter het gordijn (had ik eens in een tv-serie gezien over de regency tijd). :lol:

Jantine, ik wil me echt nergens mee bemoeien... Maar toch vraag ik me af.. Vindt hij het wel zo geslaagd dat je deze informatie over hem op een openbaar forum zet? :?: Ik wil geen betweter ofzo zijn, maar zelf zou ik zoiets niet fijn vinden als iemand zulke informatie over mij online zet. Dus ik zeg dit puur vanuit mijn eigen gevoel.
:$ Je hebt gelijk. Ik heb het weg gehaald. (Zou jij dat evt. ook willen doen met je quote? ;) )
By Maria
Jantine... :wink: well done ;)
By Mrs. Murdock
@Maria: Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik zag pas een programma op TV, BBC1 or 2, dat ben ik even vergeten, maar dat ging over het boerenleven in de Victoriaanse tijd. En dat was ook geen pretje, want vrouwen bakten zelf brood, waar veel spierkracht voor nodig is, kinderen moesten van alles doen, mannen werkten hele dagen.
In boeken lijkt het allemaal makkelijk en romantisch, want mannen zijn heren enzo, maar als je niet rijk was, was het leven hard. Vandaar is Darcy dus helemaal geweldig, want die zorgt goed voor z'n pachters. :inlove: Dus dat moest ook wel, anders rooiden ze het niet! Nee, het was een harde tijd. Tenzij je geld had, dan was het wel fijn geloof ik. Maar om nu hele dagen in bed te liggen lijkt me ook niets. (Las ik ergens, weet even niet meer waar. :P)
By Maria
En ik vraag mijzelf af waren de rijken wel zo hygiënisch allemaal. :tmi:
En in de tijd dat er pruiken werden gedragen...ik durf er bijna niet aan te denken hoe het er onder die pruik uitzag...of nog erger de geur die in en onder de pruik zat 8) Je zou er jeuk van krijgen en je neus dicht doen :lol: :rofl:
By Lavendula
Qua hygiëne was het inderdaad best wel smerig allemaal. Lekker dan.....zit je op de po achter het gordijn tijdens een bal. En iedereen kan je horen laat staan ruiken :P :shake:

Maar niettemin waren er wel veel goeie oplossingen. Vroeger had je geen shampoo, maar in de middeleeuwen waste men je haar met iets veel beters dan die chemische troep. Bier en eieren. Ontzettend goed voor je haar. Wordt je haar heel zacht van en het gaat ook lekker ruiken.
Of bijvoorbeeld peterselie, mint en andere kruiden mixen voor een soort tandpasta.
In de Regency periode bestond er ook al henna. Dus je kon zelfs je haren verven als je dat wilde.

Natuurlijk zijn we allemaal ontzettend schoon vergeleken met vroeger (want dat is tegenwoordig ook een MUST van de mens, je wordt namelijk raar aangekeken als je niet schoon bent), maar ik ben er heilig van overtuigd dat de mens heel veel baat heeft gehad bij al die natuurlijke middelen die ze voor hun verzorging gebruikte. Je kan net zo goed je haar wassen met bier en eieren als met chemische andrèlon of Herbal essence. My point is: Er was best veel mogelijk. Het enige verschil is dat vroeger alles op natuurlijke basis was.......en als je naar die po's achter de gordijnen kijkt, ook effe vrijer :lol:
By LieutenantGrant
Zoek op YouTube eens Regency House Party op, veel details ;-)

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!