EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Alles over de Regency-periode, tijd waarin Jane Austen leefde...
By Mrs. Murdock
Ik zat me af te vragen hoe ze aan de hygiëne werkten.

Darcy gaat volgens 1995 verfilming in bad.. was dat voor hen belangrijk?
Deo hadden ze niet, gebruikten ze parfum net als in de Franse tijd?
Tanden poetsen, ging dat met kalk en stukjes hout, zoals gezegd wordt in Lost in Austen?
Haar knippen en wassen, hoe vaak deden ze dat?

Ik zat me het af te vragen, weet iemand van jullie dat misschien?

En nog een vraagje.. weet iemand misschien een titel van een uitgebreid boek over the Regency Period?
By Miss Mary
Eerlijk gezegd wil ik het niet eens weten. :tmi: :lol: Wat ik weet is dat ze po's gebruikten als toilet binnenshuis. Gewoon in de eetruimte. Ze stonden achter het gordijn en als een vrouw haar behoefte moest doen, dan ging ze even achter het gordijn staan en tilde haar rok op. :wasntme:
By Lavendula
@Marije: Dat was toch niet in de 18e eeuw? :^) Dat was toch uit de tijd van Marie Antoinette?

Ik weet het ook niet precies. Maar ik weet wel dat ze niet bepaald hygiënisch waren inderdaad.
Ze poetsten vroeger hun tanden met zoethout stokjes geloof ik, but other than that, I dunno :?:
Ik ga eens even op onderzoek uit.

Edit: Grappig artikeltje :) http://janeaustensworld.wordpress.com/2 ... cy-period/
And this one
http://historyundressed.blogspot.com/20 ... teeth.html
By Mrs. Murdock
Die po's en achter het gordijn zijn inderdaad Franse Tijd, niet Regency. Lijkt me. Ik neem aan dat Darcy niet achter het gordijn ging staan :D Hahahah dan vind ik hem een stuk minder leuk ;)

Maar inderdaad wel grappige stukjes, Dannkjee!
By Karin
Royal Cresent No.1 in Bath is een Georgian (dus 18/19e eeuwse) townhouse en daar stond in de eetzaal gewoon achter een scherm nog steeds een po. De gids vertelde dat pas in Victoriaanse tijd het idee ontstond dat dat niet gepast was. Dus Mr. Darcy taking a dump during dinner... zou best kunnen!
By Alynia
Karin schreef:Royal Cresent No.1 in Bath is een Georgian (dus 18/19e eeuwse) townhouse en daar stond in de eetzaal gewoon achter een scherm nog steeds een po. De gids vertelde dat pas in Victoriaanse tijd het idee ontstond dat dat niet gepast was. Dus Mr. Darcy taking a dump during dinner... zou best kunnen!
Ach, sommige mensen doen dat nog steeds :P
*edit*
Laatst gewijzigd door Alynia op 04 nov 2010 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.
By Francine
Karin schreef:Royal Cresent No.1 in Bath is een Georgian (dus 18/19e eeuwse) townhouse en daar stond in de eetzaal gewoon achter een scherm nog steeds een po. De gids vertelde dat pas in Victoriaanse tijd het idee ontstond dat dat niet gepast was. Dus Mr. Darcy taking a dump during dinner... zou best kunnen!
Het romantische van Darcy is er nu wel af...... :doh:
By Mrs. Murdock
Nou, lekker is dat :^) Arme wij.
By by a lady
In bad gaan was in ieder geval voor de meeste mensen ook geen dagelijkse bezigheid. Ik denk dat de regisseur het wel spannend vond als Colin Firth dat bad zo uit zou komen. Wassen werd meestal niet dagelijks gedaan. Behoeftes werden idd op plekken gedaan waar dat nu alleen nog mag als je een kleine baby met luier om bent. Wat betreft hygiëne ben ik zo blij dat ik niet in een eerder tijdperk leefde. bahbah, geen lekker zacht wc papier, geen tandpasta en tandenborstel, geen deo, geen shampoo. En dat zijn dan wat mij betreft nog de basis dingen. Dan heb ik het nog niet eens gehad over make up (was er wel maar niet zo handig uit een potje zoals nu.....niet dat ik veel gebruik maar toch), en allerlei andere dingen zoals dagcrème, facewash, mousse, föhn. Wat ben ik toch een verschrikkelijk luxepaard als je dat zo allemaal naast elkaar neer zet :lol: .

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!