EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Alles over de Regency-periode, tijd waarin Jane Austen leefde...
By Miss Beth
Afbeelding

To be fond of dancing was a certain step towards falling in love.

De Regency-era, tijd van Jane Austen, gentlemen, empire-jurken en balls.
Een bal was naast een avondje amusement natuurlijk een geweldige gelegenheid om jezelf te presenteren aan het andere geslacht. En dat vroeg om heel wat voorbereiding:
Het volgen van regels, de juiste kleding, het kennen van de danspassen, een gesprek op gang houden...

De oorspronkelijke reden dat ik dit topic opende, was omdat ik een geweldige site vond over de dansen uit de Emma-films. Maar aangezien er zoveel te bespreken valt over dit onderwerp, heb ik het uitgebreid naar het hele 'uitgaansleven' van Bennets en Darcy's in het algemeen. :)

De site in kwestie:
http://www.strangegirl.com/emma/3dance.php

En, wat weten jullie over de regels?
Ik vind het bijvoorbeeld geweldig dat een waaier zoveel meer was dan een voorwerp om je koelte toe te wuiven. Het was een soort geheimtaal tussen dames en heren. :P
By Sebazzel
Ik weet er eigenlijk verdraaid weinig over, moet me er nog eens in verdiepen! :wasntme:
By Lady C
Zonde dat hier niet meer op gereageerd is.
I loveeee to know more about this.
By Karenlee
Hmmm... had dit topic eigenlijk nog niet gezien. Dat krijg je op zo'n snel groeiende site! Ik weet hier wel een beetje van, maar het is nu een beetje laat en ik moet naar bed. Zal proberen snel hierop terug te komen.
By Miss Beth
Ik heb even rondgekeken, en uiteindelijk besloten dat ik dit het beste in dit topic vindt passen.

Een gedicht uit 1820: "School of Good Manners."

Intrude not where you're not desired,
Nor stay till every one is tired.
Writhe not your limbs in every shape
Of awkward gesture, like an ape,
Nor twirl your hands, nor hit your toes.
Nor hum a tune, nor pick your nose.

Nor keep in motion as you sit,
Nor on the floor or carpet spit,
But in the fire with prudent care.
Nor lean upon another's chair.
If you must cough, or sneeze,
be still In doing it, if possible.

If you must yawn, just turn aside,
And with your hand the motion hide.
And when you blow your nose, be brief,
And neatly use your handkerchief.
All whispering, giggling, squinting shun,
Don't turn your back on any one.

Nor bite your nails, nor Lolling stand,
Nor in your pockets keep your hand.
Do not allow yourself to look
In letters, papers, or a book,
'Till you have leave. If one is reading,
Don't overlook him; 'tis ill breeding.

Don't wear a frown upon your face;
Let Cheerfulness your aspect grace.
To your superiors always strive,
In walking, your right hand to give.
A proper distance keep in mind,
Crowd not too near, nor lag behind.

To equals let your conduct be
Marked with sweet affability.

Met andere woorden: vooral niet teveel bewegen. :lol:
Grappig dat de dansen die gebruikt worden in de meeste verfilmingen, eigenlijk niet bij die tijd behoren!

The movies have it all wrong. According to the author of this post on Capering and Kickery, “Real Regency Dancers Are Au Courant

"Along with the peculiar notion that dance figures from the 17th century are useful for the early 19th century comes the even more peculiar notion that entire dances of that era are appropriate. Regency-era dancers were not interested in doing the dances of their great-great-great-great-great-great-great grandparents, any more than today’s teenagers are. Dances like “Hole in the Wall” and “Mr. Beveridge’s Maggot” were written in the late 17th century. Their music is completely inappropriate for the Regency era. Their style is inappropriate. Their steps are inappropriate. There is no sense in which these dances belong in the Regency era. Loving obsessions with these dances make me want to cry at the sheer ignorance being promulgated by the people who keep putting these dances in movies.”
By Hetty
Laatst een heel gesprek gehad met mijn lerares Schots dansen... De dansen zijn in de loop van de tijd ontstaan, veranderd en aangepast aan de eisen van de mensen, en het milieu waar gedanst werd. Het was heel boeiend wat ze er over wist te vertellen.

Eigenlijk worden alle dansen overal gedanst. Maar in elke land gebruikt men de eigen instrumenten en de snelheden zijn ook anders. Zo kan een melodie in het ene land langzaam zijn, in het andere snel en in het derde land is het een liedje van troubadours! In het ene land wordt er op gedanst en het andere land niet!
Intussen heb ik van enkele dansen de muzieknotatie. Van Mr Beverigd Maggot heb ik 3 variaties. Het is leuk de verschillen te bekijken. Ook in films is de choreografie verschillend, net hoe het het beste uit komt natuurlijk. Maar dat kunnen we zelf ook doen als we die dansen in praktijk brengen.

De volksdansen zijn pas "Hofdansen" geworden nadat een koningin in Engeland (Victoria????) geïnteresseerd raakte en die dansen ook "aan het hof" wilde dansen.

Leuk ook om te weten dat Cecil Stark in de 20er jaren van de vorige eeuw in Engeland stad en land heeft afgereisd om alle volksmuziek op papier te zetten. Jammer dat niemand dat in Nederland heeft gedaan. Het is een stukje volkscultuur wat heel dicht bij de gewone mensen staat.

Dat is wat ik nog van ons gesprek weet ... daarna gingen we weer dansen, ik probeerde de passen te onthouden voor het bal van 25 maart, dus het kan zijn dat ik niet alles correct heb onthouden, maar dan zal er vast wel iemand zijn die het dan wel weet!

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!