EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Geef hier je meningen over Jane Austens jeugdwerk en onvoltooide of ongepubliceerde verhalen
By Sebazzel
Ah, Sanditon. Een beetje een turning-point in Jane's literaire carrière. Weg van de country town met three or four families - dit is iets grootschaliger en ambitieuzer dan dat. Ook haar heroine was voor die paar hoofdstukken een delight. Sanditon geeft een duidelijk shift in de maatschappij weer. Jammer dat er slechts fragmenten van zijn :(
By rosa
Bedankt voor de tip Karin! Inmiddels heb ik Sandition in huis, gekocht van de dame in Veldhoven.

Ben nu bijna bij het deel waar Jane zelf is gestopt en tot nu toe is het vermakelijk en niet erg voorspelbaar. Het doet anders aan dan haar andere boeken. Niet alleen de heldin heeft de hoofdrol, ze moet die delen met de de badplaats Sandition. Sandition is uiteraard gevuld met lachwekkende uitvergrote types, en tot nu toe ben ik weinig "normale" personen tegengekomen.
Het heeft wel iets weg van Cranford.
Ik vermoed dat onze heldin uiteindelijk wel haar held tegen zal komen maar of hij zijn opwachting al heeft gemaakt? Ben nu op het punt dat de broer van haar gastheer het plaatsje bezoekt maar hij is nog niet uit zijn rijtuig gestapt dus kan nog weinig zinnigs over hem melden. Is hij de held? Hij doet me aan Frank Churchill denken.
Je kunt ook duidelijk merken dat dit boek iets later is geschreven dan haar andere, dat het inspeelt op de "fashion" van die tijd. Als ik in 1817 leefde was het waarschijnlijk nog grappiger om te lezen.
Ik heb ook het idee dat ze inspiratie heeft opgedaan in het medische circuit en goedbedoelde, onwelkome en ongezonde adviezen van buren etc.

Nou, volgens mij moeten we dt boek echt bespreken bij de boekenclub. Wil weten wat jullie er van vinden!
By rosa
SPOILER!!!
Ben benieuwd of onze meningen over dit boek een beetje overeen komen.

In het begin moest ik echt nog een beetje in het verhaal komen, ik werd niet meteen "gegrepen"door het verhaal zoals laatst toen ik de 1e paar pagina's vd Watsons las. Ben echt benieuwd of het verhaal lijkt op hou Jane het bedacht had. Dat Sidney de Hero moet zijn leek idd wel duidelijk. had ergens wel verwacht dat het verhaal meer over het stadje zelf zou moeten gaan omdat het boek er naar vernoemd is. Wat toch het idee geeft dat het iets anders zou moeten gaan lopen dan de andere boeken?

Grappige types in dit boek vond ik De misses Parker en Henry natuurlijk, de misses Beauforts en Sir Edward. Wil het binnenkort nog een keer lezen want in het begin had ik wel moeite om alle dames en heren uit elkaar te houden. Vind dat het boek heel knap is afgemaakt en vroeg me af wanneer hetgeen zou komen wat jullie niet Austen-achtig noemden, nou dat was wel duidelijk :D , Beetje bizar einde maar uiteindelijk als Sidney arriveert ook wel heel schattig. Hij is echt een leuke Hero.

Zal later nog wat schrijven maar moet eerst even wat anders doen.
By Karenlee
Je ziet al in de eerste hoofdstukken van Sanditon dat Jane Austen heel nieuwe invalswegen aan het uitproberen was. Het allerbeste omschrijving hiervan dat ik tot nu toe hebt gelezen zijn de laatste hoofdstukken van Jon Spence's book, 'Becoming Jane'. Hij merkt op hoe anders en meer gedetaileerd haar omschrijvingen waren over bepaalde dingen zijn waar ze daarvoor nooit aandacht heeft besteed - over blauwe schoenen die in winkels stonden, en lichamelijke klachten, en het concept van het uitbuiten van een badplaats. Zijn boek is de moeite waard al is het alleen vanwege dat laatste, zeer ontroerende hoofdstuk. Tot het eind van haar leven was Austen nieuwe ideeen aan het uitproberen.

Maar, we hebben het over het afmaken van Sanditon zelf, en ik vindt wat 'A Lady' heeft gedaan geweldig. Zij weet de karakter van Charlotte zo goed uit te breiden. Het scene in de curio shop in... Brinsworth (weet de naam niet zo goed meer) is meesterlijk gedaan! Vooral als de (zeer verstandige) Charlotte daarna probeert te redeneren hoe die ongrijpbare Sidney zo een plaats in haar hart heeft weten te veroveren. Het manier waarop 'A Lady' dat uitlegt is iets wat, IMO, Jane Austen zou goedkeuren.
By rosa
Ja, de gevoelens van Charlotte, hoe ze verliefd wordt, zichzelf betrapt, zijn heel mooi - en heel herkenbaar ook- beschreven. Vond de scene in de curiosa shop ook goed gedaan. Begon steeds meer mee te leven met Charlotte, maar was wel boos op haar dat ze niet naar Clara wilde luisteren in de koets. (alleen al omdat ik wilde weten wat Clar ate vertellen had ;-) ) Gelukkig had ze daar later zelf ook spijt van. Te decent kan dus ook.
Wat ik me wel afvroeg aan het end, hoe zit het nou met de geheime ontmoeting tussen Clara en sir Edward? of dacht Charlotte alleen dat hij het was? daarvoor moet ik het boek nog eens pakken.
Heel slim van Sidney en Charlotte om niet in Sandition te gaan wonen!
Ook wel leuk dat het met Henry helemaal goed is gekomen hoewel ik me afvroeg of Austen het zo gedaan zou hebben.
Lekker onlogisch hak op de tak verhaal ben ik aan ht schrijven trouwens...
Wat vind jij van Sidney? en dat hij meteen al begint zijn familie belachelijk te maken tegenover Charlotte?

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!