EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Geef hier je meningen over Jane Austens jeugdwerk en onvoltooide of ongepubliceerde verhalen
By Karenlee
When Jane Austen died, she left 11 1/2 chapters of what was to be her next book: Sanditon. A number of people have tried their hand at completing it, but none so brilliantly and entertainingly as 'Another Lady' (although she is not identified, she is apparently a published author in her own right). You really can't even tell where Austen's own words stop and the 'Lady's' begins. Although there are one or two things in the plot which are not that Austen-like, the language is spot on and the characters are utterly delightful. A brief precis:

"When Charlotte Heywood accepts an invitation to visit the newly fashionable seaside resort of Sanditon, she is introduced to a full range of polite society, from the reigning local dowager Lady Denham to her impoverished ward Clara, and from the handsome, feckless Sidney Parker to his amusing, if hypochandriacal sisters. A heroine whose clear-sighted common sense is often at war with romance, Charlotte cannot help observing around her both folly and passion in many guises. But can the level-headed Charlotte herself resist the attractions of the heart?"

As I've mentioned in another post, I'm quite critical of Austen spin-offs and am not that easily satisfied. This, however, is absolutely delightful and well worth the attention of any and all Austen fans.
By Karin
Ik heb Sanditon nog steeds liggen (niet het verhaal dat is afgemaakt door 'Another Lady', maar in een verzamelbundel met juvenilia) en het feit dat het niet af is, weerhoudt me er steeds van om het te lezen. Ik vond het vreselijk om na een paar honderd pagina's Wives and Daughters van Elizabeth Gaskell erachter te komen dat ze het boek nooit heeft kunnen voltooien. Maar ik begrijp dat dit dan misschien wel een goed alternatief is. Hoewel het altijd gekunsteld blijft, geeft het iets meer voldoening dan geen einde aan een boek. Zo las ik Emma Brown, het boek waarvan de eerste hoofdstukken door Charlotte Brontë zijn geschreven. Het was geen Brontë-boek, verre van dat zelfs, maar desondanks vermakelijk.
Aangezien je me Fitzwilliam Darcy, Gentleman hebt aangeraden en ik daar zeeeeer over te spreken ben, durf ik dit ook wel aan ;)
By Karenlee
Je zal er geen spijt van hebben, Karin. Er zijn een paar dingen in het verhaal waarvan ik vind dat ze niet helemaal 'Jane-achtig' zijn, maar ze storen niet erg. Het schrijfster geeft ook heel leuk uitleg aan het eind over bepaalde 'clues' die ze in de eerste 16 hoofdstukken vond die aanwees wie de 'hero' uiteindelijke zou zijn, e.d.
By Karin
En wat ik in een schattig boekenwinkeltje in Williamsburg tegenkwam, op één van de twee planken vol met Austen: Sanditon by Jane Austen and another Lady. Die gaat dus mee naar NL. Ben benieuwd! Oh en heb ook Evelina van Fanny Burney daar gekocht. geen idee of ik dat leuk ga vinden, maar de moeite van het proberen waard.
By celiacardun
Ik heb Sanditon - by JA and a Lady ook gelezen en ik vond 'm erg goed! Ik zat later zelfs echt te zoeken waar Jane nu is opgehouden en zij is doorgegaan, en kon het eigenlijk niet vinden - moest het onafgemaakte verhaal erbij pakken! Ik vind het heel geloofwaardig, goed geschreven en echt een mooi verhaal geworden ook. Die moet ik dus nog een keertje kopen (vreemd genoeg vond ik 'm hier in de bieb in Nijmegen, in het magazijn).

En Karin, ik heb laatst ook Evelina gekocht en gelezen: heel leuk en nog best gemakkelijk om te lezen vond ik! Er gebeurt in elk geval genoeg. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt! En nu heb ik net the Mysteries of Udolpho gekocht... De dikte van het boek alleen al jaagt me wel wat angst aan :)
By rosa
Wil sandition ook erg graag lezen. Ga proberen er aan te komen. Misschien iets voor de leesclub?
By Karenlee
Karin schreef:En wat ik in een schattig boekenwinkeltje in Williamsburg tegenkwam, op één van de twee planken vol met Austen: Sanditon by Jane Austen and another Lady. Die gaat dus mee naar NL. Ben benieuwd!
Karin - je heb nooit meer iets over gepost! Heb je het gelezen? Wat vondt je ervan? Ik zou het ook iets heel leuks vinden voor de leesclub Rosa. Als we klaar zijn met de grote 6, dan doen we nog dat laatste werk van haar bij die ze niet heeft kunnen afmaken.
By Karin
Hij ligt nog op mijn stapel... vannacht een Georgette Heyer uitgelezen (was even toe aan iets ongecompliceerds ;-)) en eigenlijk wil ik ook nog wel even meepraten over Northanger Abbey, maar heb net van mijn vriend de nieuwe van Audrey Niffenegger gekregen... oh wat kan het leven soms zwaar zijn.. keuzes!! :D
By Karin
Heb het boek inmiddels gelezen: was leuk, onderhoudend, maar toch zeker geen Jane Austen. Vond het meer Georgette Heyer (wat helemaal geen straf is om te lezen!), maar miste de scherpte van JA. Iemand in Veldhoven biedt dit boek trouwens te koop aan voor 4 euro, je kunt het hier bestellen: http://www.marktplaza.nl/JANE-AUSTEN-Sa ... 399121.php

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!