EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Geef hier je meningen over Jane Austens jeugdwerk en onvoltooide of ongepubliceerde verhalen
By Sebazzel
The Watsons is an incomplete novel by Jane Austen. She began writing it circa 1803 and probably abandoned it after her father's death in January 1805. It has five chapters, and is less than 18,000 words long.
Ook in The Watsons vinden we weer ouders met tekortkomingen, snobs, ietwat aparte zusjes, en andere soorten personages die typerend zijn voor Jane. Ik vond The Watsons erg leuk om te lezen, maar vind het erg jammer dat ze hem nooit heeft afgemaakt. Dit komt waarschijnlijk (volgens enkele biografen) dat haar eigen vader stierf terwijl ze eigenlijk van plan was de vader van haar hoofdpersonage te laten sterven. This hit home, en ze zou er toen mee zijn gekapt.

Op een gegeven moment zegt de zus van Emma Watson (het hoofdpersonage, niet de actrice :lol:), Elizabeth, "I could do very well single for my own part; a little company, and a pleasant ball now and then, would be enough for me, if one could be young forever; but my father cannot provide for us, and it is very bad to grow old and be poor and laughed at. I have lost Purvis, it is true; but very few people marry their first love".

Dit is een beetje een echo van wat Emma Woodhouse zegt in Emma: "It is poverty only which makes celibacy contemptible". Het is altijd wel leuk om de meningen van bepaalde personages weer bij andere personages terug te vinden. :)

Wat vinden jullie van The Watsons?
By Sebazzel
Ik heb onlangs The Watsons nog eens gelezen en zou heel graag een goed einde gezien hebben... Kent iemand hier toevallig een leuke sequel van die een beetje klopt met Austen? Karen, jij misschien?
By rosa
Die wil ik ook nog lezen maar eerst nog zien er aan te komen.......
Sandition heb ik inmiddels
By rosa
The Watsons is echt heerlijk om te lezen. Weet iemand welke van de 3 afgemaakte versies de beste is?
Moet weten hoe het afloopt/zou kunnen lopen!
By rosa
Via deze link

http://www.amazon.com/Watsons-Austens-f ... ewpoints=1

lees je reviews over de versie van John Coates. Pos. recensies maar hij schijnt het deel van Austen wat te hebben aangepast.

Iemand al een continuation van het boek gelezen, iemand die een bepaalde versie aan of af kan raden? Wil er graag 1 lezen maar dan wel een goeie!
By Karenlee
De afgemaakte versies van The Watsons zijn mij helaas helemaal onbekend.
By rosa
ben je wel nieuwsgierig/van plan het eens te gaan lezen?
By Karenlee
Misschien wel. Maar ik heb zelf een beetje gemengde gevoelens over The Watsons. Ik heb natuurlijk het begin dat Austen heeft gemaakt gelezen, en ook verschillende theorieen waarom ze op een bepaalde moment ophield. Ik sluit me aan bij degene die menen dat het te dicht in de buurt kwam van haar eigen perikel situatie. Het heeft een soort 'zwaarheid' dat niet voorkomt in haar andere boeken. Zelfs niet Mansfield Park. Ik word er triest van. En nog triester sinds ik in Bath ben geweest en de Austen toer heb genomen. Je ziet hoe zij met haar vader, moeder en zus begon in een leuk, nette huis in een goede buurt, en dan hoe de dames na de dood van Mr Austen telkens moest verkassen naar steeds goedkopere woningen totdat ze terecht kwam in wat was toen een heel discutabele buurt met maar twee kamers voor hun een een bediende. Dat was iets waar ik helemaal niet bewust van was. Het is bijna onmogelijk om voor te stellen hoe pijnelijk en deprimerende zij dat heeft gevonden. Van alles wat ik over haar levensloop heb gelezen zou he mij niet verbazen of dat echt het laagste punt in haar leven was, en dat sijpelt IMO echt door in het fragment van The Watsons die we hebben.

Het was, denk ik, voor haar iets te autobiografische. Ze had gewoon de moed niet om verder te gaan. Of... moed? Bij Austen ging het om de fantasie. Ze wilde leuk, interessante en onderhoudend verhalen creeeren. Niet weergeven wat in haar eigen leven gebeurde. Dat begon - denk ik - in te kruipen in The Watsons. En daarmee is ze opgehouden.

Maar ik moet wel zeggen dat die fragment een van mijn aller-favoriete Austen scenes heeft uit alle boeken. Dat kleine jongetje die naar de bal is gekomen (handschoentjes ook meegenomen :inlove: ) vol verwachting en opwinding dat hij ook voor het eerste keer mee mag doen. Het arme kind word teleurgesteld door de stomme bitch die hem de dansen had beloofd maar toch een 'betere' partner had gevonden, maar Emma springt - op een super graziuse manier - in de bres. :clap: :clap: :clap:
By rosa
ja, lief he, vond dat ook een leuk stuk
By rosa
Heb dat van die zwaarheid niet zo opgevat maar de volgende keer als ik het lees zal ik deze opmerking van jou wel in m'n achterhoofd hebben. Het is ook gewoon zo dat je weer dat het uiteindelijk goed was gekomen natuurlijk :)

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!