EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Voor alle algemene discussies over de boeken van Jane Austen
By Karin
Em'ly schreef: Nou zeg maar, Dat Tilney tegen Mrs Allen aanbots en dat die spelden in haar huid prikken waardoor Catherina haar moet helpen, (in elke verfilming en boeken staat het zo, maar hier worden ze meteen door Mr King voorgesteld)
Het kan zijn, Em'ly, dat je misschien een verkorte Engelse versie hebt gelezen? Ik weet dat ze voor scholieren vaak klassiekers inkorten en eenvoudiger opschrijven, om het zogenaamd aantrekkelijker te maken, een 'abridged version'. Zo heb ik zonder dat ik dat weet heel wat klassiekers zonder enige plezier gelezen, tot ik er achter kwam dat ik bij het verkeerde deel in de bibliotheek boeken meenam...
By Em'ly
Karin schreef:
Em'ly schreef: Nou zeg maar, Dat Tilney tegen Mrs Allen aanbots en dat die spelden in haar huid prikken waardoor Catherina haar moet helpen, (in elke verfilming en boeken staat het zo, maar hier worden ze meteen door Mr King voorgesteld)
Het kan zijn, Em'ly, dat je misschien een verkorte Engelse versie hebt gelezen? Ik weet dat ze voor scholieren vaak klassiekers inkorten en eenvoudiger opschrijven, om het zogenaamd aantrekkelijker te maken, een 'abridged version'. Zo heb ik zonder dat ik dat weet heel wat klassiekers zonder enige plezier gelezen, tot ik er achter kwam dat ik bij het verkeerde deel in de bibliotheek boeken meenam...
Er staat heel groot op
complete and Unabridged
maar dat maakt niet heel erg veel, jammer dat het niet helemaal goed is maar dat houd je gewoon als het boek zo oud is
By Karenlee
Em'ly schreef:Nou zeg maar, Dat Tilney tegen Mrs Allen aanbots en dat die spelden in haar huid prikken waardoor Catherina haar moet helpen, (in elke verfilming en boeken staat het zo, maar hier worden ze meteen door Mr King voorgesteld)
Ja, dat ze elkaar ontmoeten door het feit dat Mrs Allen een speld in haar jurk heeft staat in de laatste verfilming van Northanger Abbey - maar ook in de anderen? Heb zelf geen andere verfilming gezien. En je hebt het ook over "elke verfilming en boeken". Er is er maar een Northanger Abbey geschreven door Jane Austen. En in dat boek, ontmoet Catherine Henry Tilney voor het eerst wanneer de Master of Ceremonies hun aan elkaar introduceren. Pas later komt het gedoe met de speld en het gesprek over muslin.
Met mijn Nederlandse uitgaven zijn op zich niets mis, maar soms wordt er echt op zo'n oerhollandse - waar ik natuurlijk niets negatiefs mee bedoel ;) - vertaald, waardoor de charme van het klassieke boek wel een beetje wegvalt.
Ik heb wel iets vreemds aan de hand bij mijn uitgave van Emma. Het komt niet op elke pagina zo voor, maar toch nog redelijk veel: ipv heer wordt er beer geschreven! Ik was eventjes verward toen ik de beer Knightley las ;) en ook heb ik ergens Ernma opgemerkt ipv Emma. Ik vraag me echt af hoe de vertaler en/of uitgever hierover kan lezen!
By Sebazzel
Hahah. De Beer Knightley! Was de titel ook Emma the Circus Artist of wat? :P
By rosa
S+S ?
Ik lees het liefst de engelse versies, vind dat er naar mijn idee te veel verloren gaat bij de vertaling naar het nederlands.
Zo kwam ik totaal niet door de Harry Potter NL uitgave, vond ze te 'braaf' terwijl ik de 7 delen in het engels binnen een aantal weken uit had. Veel spannender :D

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!