EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Voor alle algemene discussies over de boeken van Jane Austen
By Karenlee
rosa schreef:Is het heel genant dat ik zo op de vroege ochtend even geen idee heb wir mrs. Clay is???
Mrs Clay is de dochter van Mr Shepherd, een vriend en de 'lawyer' van Sir Walter Elliot in Persuasion. De oudere zus van Anne is bevriend met Mrs Clay, en neemt haar mee naar Bath. Anne, en later haar neef Mr Elliot, vermoeden dat Mrs Clay bezig is om Sir Walter te proberen te strikken als echtgenoot.
By rosa
oh ja, die, merci!
By Linda Elizabeth
Even een topic omhoog halen...

Catherine, in NA, is ook niet overdondered mooi. She could manage 'almost pretty', zoals JA omschreef, maar verder moet ze het vooral van haar frisse, jonge uitstraling hebben. Isabella en Eleanor zijn knapper dan zij.
Ook Fanny uit MP is geloof ik niet erg knap. Beetje muizig, juist. En Emma lijkt me zo'n type dat weliswaar knap is maar door haar rijkdom en status nog knapper gevonden word: wie durft de leading lady van Highbury society af te kraken...

Hoewel... zoals gezegd is van beiden niet bekend hoe ze er nu PRECIES uitzien. Je maakt iets op uit de beschrijving van hun character en daar verbind je een uiterlijk aan. Fanny is qua persoonlijkheid muizig dus ze zal er ook wel muizig uitzien, maar word dat daadwerkelijk ooit echt gezegd?
Het gaat juist meer om hun innerlijke schoonheid. De dames krijgen de held niet omdat ze zo knap zijn maar omdat ze hem het meest verdienen. Isabella Thrope is misschien wel veel knapper dan Catherine, maar ze is van binnen een stuk lelijker en daarom krijgt ze niet de heer waar ze haar oog op had laten vallen.

Wat ik grappig vind is dat in verfilmingen de heldin juist vaak wel het knapst is. Zeker met P&P is dat apart, omdat Jane expliciet als mooiste van de zusjes genoemd word, terwijl Elizabeth dan juist weer vaker de mooiste of aantrekkelijkste actrice heeft - volgens onze maatstaven in elk geval. Maar goed, daar telt dan ook weer mee dat Lizzie van binnen het meest aantrekkelijk is, in tegenstelling tot die 'saaie' Jane, dus krijgt Lizzie de sprankelende, aantrekkelijke actrice terwijl Jane de wat 'saaiere', klassiek mooie actrice krijgt...

... is hier nog enige logica uit te halen? XD
By Karenlee
Natuurlijk is er wat logica uit te halen. Dat hedendaagse filmmakers nog steeds niet durven om iets over te laten aan de buitenkant. De heldin zal en moet gewoon de mooiste meid in de kamer zijn, als is ze niet zo beschreven :rofl: !!
Linda Elizabeth schreef:Fanny is qua persoonlijkheid muizig dus ze zal er ook wel muizig uitzien, maar word dat daadwerkelijk ooit echt gezegd?

Over Fanny wordt alleen gezegd als ze kind is, "though there might not be much in her first appearance to captivate, there was, at least, nothing to disgust her relations. Ze heeft geen "striking beauty", maar, "her voice was sweet, and when she spoke, her countenance was pretty". En als ze ouder is wordt via de reacties van Sir Thomas als hij terugkomt uit Antigua zijdelings verwezen naar het feit dat ze helemaal niet mis is om naar te kijken (“but upon her leaving the room…he spoke of her beauty with very decided praise). Ze mag weliswaar geen overweldigend schoonheid zijn, maar het is wel een aantrekkelijke vrouw. Dat balans wisten ze wel goed to bereiken, vond ik, in de Mansfield Park in de 80e jaren met Sylvestra le Touzel (die, heel toevallig, Mrs Allen speelde in de laatste Northanger Abbey).

En ik denk dat dit het geval is met alle heldinnen van Austen in meer of mindere maat. Zelfs Catherine, de enige die als “plain as any” in haar jeugd wordt omschreven. Want, “At fifteen, appearances were mending. Her complexion improved, her features were softened, her eyes gained more animation, and her figure more consequence.”

Ik heb het ook vaker eens meegemaakt hoe jonge meiden die weinig hebben van wat je ‘schoonheid’ zou noemen – die een en al ellebogen en knokkende knieën zijn, en met vrij scherpe gelaatstrekken – doorgroeien na de puberteit tot heel aardig uitziende jonge dames.

Dus geen van de heldinnen zijn wat je ‘plain’ zou noemen. En ik vraag me af of, voor Austen, ‘plain’ hetzelfde is als wat wij ‘lelijk’ zou noemen. Want er is wel IMO een verschil. In mijn definitie, ‘plain’ is dat er niets moois is dat uitspringt. ‘Lelijk’ is dat er – helaas – afstotende dingen die juist uitspringen. Charlotte Lucas is plain, maar is ze echt ‘ugly’? Ik denk het niet.

Maar wat de fijne van is, is er een ding zeker. Austen was super goed bewust van het feit dat de persoonlijkheid van een persoon net zo veel impact kan hebben als hoe ze daaruit zien. Henry Crawford is niet knap, maar hij heeft zo’n charmant vitaliteit en levenslust dat dames als een blok voor hem vallen. Mrs Clay heeft ook wat nadelen wat uiterlijk betreft, maar ze weet anderen zo goed te vleien dat Sir Elliott op een bepaalde moment haar sproetjes niet eens meer ziet, and weet zij Mr Elliott als ‘beschermheer’ te strikken. Daartegenovergesteld, Lady Middlefield and Lady Bertram – die allebei absoluut niet lelijk zijn – zijn bijna zwarte gaten van vrouwen in het verhaal omdat ze allebei zo weinig leven in zich hebben.

Leuk dat er weer nieuwe leven in dit discussie geblazen is!
By Sebazzel
Lady Middlefield
Who the heck is Lady Middlefield?! :tmi:

*edit* Oh, goedemorgen. Lady Middleton.
By Linda Elizabeth
Dus geen van de heldinnen zijn wat je ‘plain’ zou noemen. En ik vraag me af of, voor Austen, ‘plain’ hetzelfde is als wat wij ‘lelijk’ zou noemen. Want er is wel IMO een verschil. In mijn definitie, ‘plain’ is dat er niets moois is dat uitspringt. ‘Lelijk’ is dat er – helaas – afstotende dingen die juist uitspringen. Charlotte Lucas is plain, maar is ze echt ‘ugly’? Ik denk het niet.
Goed punt! Plain is imo zeker niet hetzelfde als lelijk. Je kan heel goed plain vrouwen hebben die bij nader inzien veel fascinerender of aantrekkelijker zijn dan zogenaamd knappe vrouwen. Een heel goed voorbeeld vind ik de actrice die Jane Eyre speelt in de miniserie uit 2006, Ruth Wilson. Ze is in eerste instantie niet knap te noemen; heeft een raar eendebekkie, wenkbrauwen die haar een zeer serieuze, om niet te zeggen chagrijnige, uitdrukking geven, en dan helpt de outfit en het kapsel van Jane Eyre helemaal niet. Ik moet toegeven dat ik me bij de eerste aflevering even over haar uiterlijk moest heenzetten omdat ze niet traditioneel knap was zoals de gewoonlijke heldinnen van een kostuumdrama. :p
Maar oh, wat een innerlijke kracht kwam er uit dat mens! Ze straalde intelligentie uit, ruggegraat. Dit was duidelijk iemand die wist wat ze wilde en zich niet de kaas van het brood liet eten. Aan het eind van de serie is ze écht mooi, omdat haar persoonlijkheid doorstraalt. Niks plain Jane. :p

Ik denk dat Jane Austen zoiets ook zeer gewaardeerd zou hebben. Er zitten diverse personages in haar boeken die in eerste instantie genegeerd worden of afgeschoven als niet belangrijk, maar later ontdekt men hoe waardevol en liefde-waardig die persoon is. Eentje is zelfs een heldin geworden - Fanny Price. :)
By Sebazzel
Daar heb je een goed punt! Anne Elliot heeft in het begin van het boek niet echt een eigen stem - naar mate het verhaal vordert horen we steeds meer van haar gedachten en de dingen die ze echt zegt.
By Karenlee
Sebazzel schreef:*edit* Oh, goedemorgen. Lady Middleton.
Ja, dat is erg, maar je wist wie ik bedoelde!

*steekt tong uit naar Bas*

Ik ben ook SUPER benieuwd naar de nieuwe versie van Jane Eyre, want van wat ik van de trailer heb gezien, weet Mia hoe-heet-ze-alweer-van-haar-achternaam ook geweldig dat combinatie van 'small, plain and insignificant' en een super sterk en gepassioneerde geest over te brengen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=il7fM7B-1TI[/youtube]

Heel toevallig stond ik onder de douche vanochtend te denken dat zij Fanny Price super goed neer zou kunnen zetten.

---
- Sent from my iPhone using Tapatalk
By Sebazzel
Hm - Karen, ik denk dat ik je daar gelijk in moet geven. Ze zou een hele goede Fanny zijn. Ik ben ook heel erg benieuwd naar deze verfilming. Zullen we hem met het forum gaan kijken als hij in Nederland uit is?
By Diewertje
Sebazzel schreef:Ik ben ook heel erg benieuwd naar deze verfilming. Zullen we hem met het forum gaan kijken als hij in Nederland uit is?
Ik ook! Zou dolgraag meegaan, maar hier komt 'ie pas in december uit :(

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!