EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Voor alle algemene discussies over de boeken van Jane Austen
By rosa
nu we het zo over uiterlijk hebben gehad vrag ik me het volgende af.

Komen er in de boeken van Jane Austen ook niet mooie (van uiterlijk) of heel gewone personages voor waar het goed mee afloopt?????

Als ik het goed heb zijn alle hoofdpersonages die alleen mooi van binnen maar ook van buiten.

Als eerste niet zo knappe vpouw komt Charlotte Collins in mijn gedachten. Echt te benijden is ze niet.

meer voorbeelden die zo in jullie gedachten komen?
By crien-oline
Komen er in de boeken van Jane Austen ook niet mooie (van uiterlijk) of heel gewone personages voor waar het goed mee afloopt?????
Maar natuurlijk, wat denk je van Anne Elliot uit Persuasion.
By Sebazzel
crien-oline schreef:
Maar natuurlijk, wat denk je van Anne Elliot uit Persuasion.
Er wordt nooit van Anne gezegd dat ze niet mooi is, we krijgen alleen te horen dat ze haar 'bloom' heeft verloren.
A few years before, Anne Elliot had been a very pretty girl, but her bloom had vanished early;
She was looking remarkably well; her very regular, very pretty features, having the bloom and freshness of youth restored by the fine wind which had been blowing on her complexion,
Maar hm.. Austen is niet gigantisch visueel ingesteld (heb daar vanmorgen een interessant artikel over gelezen - meestal krijgen we alleen beelden van bijvoorbeeld omgevingen als dit voor de personages emotionele significantie heeft).
By rosa
Maar zover ik me kan herinneren wordt er niet alle heroïnes beschreven hoe ze er uit zagen (soms wel een deel) maar wel dat ze mooi zijn
By Karenlee
Ja, Anne Elliott heeft alleen haar 'bloom' verloren. Ze heeft teleurstelling en (nog blijvende) verdriet meegemaakt en, net als bij iedereen, zie je dat waarschijnlijk in haar ogen, uitdrukkingen en hele houding. Mensen die gelukkig zijn sprankelen en stralen, al zijn ze niet traditioneel 'mooi'. En de grootste schoonheid zal toch minder 'schoon' overkomen als ze down en depressief is.

Maar er wordt wel aan het begin van Persuasion verteld dat, "A few years before, Anne Elliot had been a very pretty girl", en er wordt later beschreven hoe in Lyme: ""she was looking remarkably well; her very regular, very pretty features, having the bloom and freshness of youth restored by the fine wind which had been blowing on her complexion, and by the animation of eye which it had also produced."

Die "animation of eye" ondersteunt, denk ik, wat ik hierboven suggereer over het invloed van houding en uitstraling aan hoe je overkomt. Anne is nu een een stuk gelukkiger en meer opgewekt dan aan het begin van het boek. Ze is niet meer zo teruggetrokken, ze kijkt om haar heen met interesse en nieuwsgierigheid. En dat doet haar opeens een stuk jonger, leuker en mooier uitzien.

Maar wat Bas zei - Austen is zeer zuinig met omschrijvingen. De omgeving komt inderdaad pas aan bod als het van belang is voor een van de personages - de drukke straten en spannende 'bustle' of Bath voor Catherine, de 'sweets' of Abbey Mill Farm voor Harriet/Emma, de indrukwekkendheid van Pemberley voor Elizabeth.

En ze is nog karriger met haar omschrijvingen van mensen. Via de 'indirect free narrative' stem van de alleswetende auteur, die Austen zowat heeft uitgevonden en meteen tot een kunst verheef, krijgen we alleen een vluchtige indicatie of iemand 'plain', 'handsome', 'pretty', 'fine', 'stout' of iets dergelijks is. De rest moeten we achterkomen door wat andere karakters denken en zeggen over het persoon in kwestie, en zelfs dat blijft heel summier. We weten dat Jane Bennet 'a beauty' 'an angel', en 'the only handsome girl in the room' is, maar we hebben aan het eind van het boek nog steeds geen idee wat voor kleur ogen en haar ze heeft, of ze lang en elegant is of klein en fijn gevormd, en ga zo maar door.

Maar de kernvraag was: Komen er in de boeken van Jane Austen ook niet mooie (van uiterlijk) of heel gewone personages voor waar het goed mee afloopt???

Ik denk dat het antwoord afhangt met wat je bedoelt met 'goed mee afloopt'. Wat is 'goed'? Miss Bates is niet mooi, en is arm, maar Austen omschrijft haar als een van de gelukkigste en meest content vrouwen in Highbury en omstreken. Een ding is wel zeker - van de zeer weinig die we kennen van die 'indirect narrative voice', alle Austen's heroines hadden geluk in de genetisch lotterij. Al zijn ze niet allemaal duizelingwekkende schoonheden, ze zijn in ieder geval niet mis om naar te kijken.

Om antwoord te kijgen kunnen we misschien beter kijken naar de mensen die Austen ronduit al 'plain' bestempelt. Charlotte Lucas, Miss Bates, en Mary Bennet zijn, eerlijk gezegd, de enige die in mijn hoofd opkomen. Kunnen jullie anderen bedenken? Oh, en moeten we de mannen niet vergeten, toch? Mr Crawford wordt bestempeld in de eerste instantie als 'plain and black' (godzijdank en ex-forumlid niet meer aanwezig is om op dat omschrijving te springen :?: :lol:.
By Sebazzel
Karenlee schreef:We weten dat Jane Bennet 'a beauty' 'an angel', en 'the only handsome girl in the room' is
Of, zoals Robert Rodi het zegt, "the vanilla ice-cream cone of the Bennet sisters" :rofl: :devil: Ik kan trouwens niet off-hand nog meer personages die plain zijn verzinnen. Ik weet dat Mrs. Clay freckles, a clumsy wrist en 'n projecting tooth heeft.. Maar volgens mij werd zij ook weer als er goed uitziend on the whole beschreven.. Hier moet ik nog even over nadenken.

En Anne Elliott..?
By Karenlee
Sebazzel schreef:Of, zoals Robert Rodi het zegt, "the vanilla ice-cream cone of the Bennet sisters" :rofl: :devil:
:rofl: :rofl: :rofl: Geweldig is íe, toch?
By rosa
Oh, ja. Miss Bates, had ik nog niet aan gedacht.

bedankt voor jullie reacties.

Is het heel genant dat ik zo op de vroege ochtend even geen idee heb wir mrs. Clay is???
By LieutenantGrant
Hmmmm...ik denk dat dat ook afhing van de hoeveelheid geld die de minder mooie mensen tot hun beschikking hadden, en de tevredenheid waarmee ze hun plek in de wereld accepteerden. Zo lijkt het voor de Dashwoods een straf dat ze minder geld overhouden en in een cottage moeten gaan wonen, maar worden ze daar ongelukkiger van? Is het erg als je als "plain girl or boy" de ware niet tegenkomt? En komt dat door je uiterlijk of je innerlijk?

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!