EMMA.

27 februari in de bioscoop. Praat mee!

Voor alle algemene discussies over de boeken van Jane Austen

Wie is jouw favoriete Jane Austen-heroine?

Elinor Dashwood (S&S)
Geen stemmen
0%
Marianne Dashwood (S&S)
1
6%
Elizabeth Bennet (P&P)
7
41%
Emma Woodhouse (Emma)
2
12%
Fanny Price (Mansfield Park)
Geen stemmen
0%
Catherine Morland (Northanger Abbey)
2
12%
Anne Elliot (Persuasion)
4
24%
Anders, namelijk
1
6%
Pff, moeilijke keuze. Dat wordt kiezen door eliminatie. Mijn favoriete strategie op examens. XD
Het is tempting om Fanny te antwoorden, maar dat is enkel mijn Doctor Who-obsessie: Mansfield Park 2007 -> Billie Piper -> Rose -> Doctor Who => 'fantastic'. Maar Billie Piper was niet echt de beste keuze om als Fanny te casten en bovendien zou ik mijn keuze niet mogen doen afhangen van welke actrice een personage speelt. Ik heb Mansfield Park nog niet eens gelezen - moet ik echt nog eens aangeraken - en de Fanny uit de films vind ik eigenlijk niet zo een boeiend personage.
Elinor en Marianne hebben mij nooit erg aangesproken. Ik denk dat ik hen allebei net te extreem vind. Uiteraard is het belangrijk voor het boek dat ze elkaars uitersten zijn, maar dat maakt hen vooral samen interessant, ze hebben elkaar nodig om interessante personages te zijn. Apart kan ik van geen van beiden zeggen dat ze me echt aanspreken.
Catherine vind ik wel leuk. Hoe ze gothic novels leest en hoe haar fantasie dan op hol slaat, daar hou ik van. Maar verder is ze ook heel erg naïef, wat mij dan weer een beetje stoort (toch als ik moet kiezen wat mijn favoriete heroine is).
Nog drie: Lizzie, Emma en Anne. Ik hou van hen alledrie op een andere manier. Lizzie en Emma zijn gewoon erg leuke personages om over te lezen, waarbij ik Emma denk ik de leukste van de twee vind, omdat ze naar mijn mening het meest evolutie van karakter en zo doormaakt doorheen het verhaal en dat maakt een personage interessant. Van Anne hou ik dan weer eerder omdat ze van karakter denk ik het dichtst bij mij aansluit. Ze heeft een aantal eigenschappen die ik heel erg waardeer, zoals de manier waarop ze relatief kalm blijft in crisissituaties. Hoe ze de leiding neemt na Louisa's val in Lyme... Dat zie ik geen enkele andere Austen-heroine doen, behalve Elinor misschien, maar bij haar zou dat dan weer een tegenstelling zijn tot haar zus die hysterisch zou beginnen doen.
Als de vraag zou zijn met welke Austen-heroine ik het liefst een dag zou doorbrengen, zou ik absoluut voor Anne kiezen. Ik denk dat ik met haar het best zou overeen komen. Emma is geweldig om over te lezen, maar ik betwijfel het een beetje of ik het een uur met haar in dezelfde kamer zou volhouden (wel, tenzij Mr. Knightley er ook bij is, natuurlijk XD). Daarom ga ik op Anne stemmen, omdat ik van alle Austen-heroines met haar denk ik het best zou overeen komen.
Mrs. Shakespeare schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar de verborgen - duistere ? - kant van Jane :D!
Jane, een verborgen kant?
Als je inderdaad de film "lost in Austen" kijkt, dan zie je wel een andere Jane...

Vertel vertel! :D
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier nog steeds geen antwoord op weet. Ik vind het zo moeilijk.
Ik heb al een paar keer wat willen typen, maar ik weet het gewoon echt niet.
Kom hier vast nog wel een keer op terug.

Vertel eens over de andere kant van Jane. Ben nou ook wel erg nieuwsgierig aan het worden! :lol:
:lol: :lol: Hij heeft vast de 'naughty' persiflage 'Pride & Promiscuity' gelezen, waarin haar avond met de twee Bingley zussen bij Netherlfield eh... iets anders uitpakt dan in het verhaal van Austen. Laten we maar zeggen dat Jane maar in haar natte kleren had moeten blijven zitten. :o :tmi: :x
Iets in mij zegt dat een seksscène met Mr. Collins op de horrorafdeling mag.. Wat ik me trouwens wel afvraag soms, welke Jane Austen-man zou het beste zijn in bed? :lol:
Mag ik ook voor Lady Catherine de Bourgh kiezen? Ik vind haar altijd ge-wel-dig... :D (ze lijkt sprekend op mijn oma)

Verder vind ik het moeilijk. Het is altijd Elizabeth Bennet geweest, gewoon ook omdat ik (denk ik) het meeste op haar lijk. Het kiezen van een heroine is toch net als het kiezen van een vriendin denk ik. Types als Fanny bijvoorbeeld zou ik dan weer niet als vriendin uitkiezen (of ze moet stiekem nog een wicked sense of humour hebben) en zij ook waarschijnlijk mij niet. Hoewel ik op de lagere school best veel Fanny-vriendinnen had. Waarschijnlijk was ik gewoon erg handig voor ze (sterkste meisje van de klas and all). Kon ik al die pestkoppen voor ze in elkaar slaan. :D

Ik heb eens zo'n test gedaan en na 4 keer overdoen :P kwam ik toch telkens uit op óf Lizzy óf Marianne. Laatste omdat ik zo'n drama-queen ben, haha! "willoughby, willoughby!"

Ik denk dat het ook te maken heeft in welke 'levensfase' je zit. Ik begin nu ook steeds meer richting Anne te gaan... Zal het met de naderende 'big 3' te maken hebben? ;-)
Laatst gewijzigd door LizzyBennet op 15 apr 2010 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Karenlee schreef::lol: :lol: Hij heeft vast de 'naughty' persiflage 'Pride & Promiscuity' gelezen, waarin haar avond met de twee Bingley zussen bij Netherlfield eh... iets anders uitpakt dan in het verhaal van Austen. Laten we maar zeggen dat Jane maar in haar natte kleren had moeten blijven zitten. :o :tmi: :x
Soort van wet t-shirt competition? Kunnen we die niet beter voor de JA-mannen houden? Bij Darcy (Colin Firth) weten we het al. (hoewel die Darcy uit Lost in Austen ook erg ver komt hoor...) :inlove:
Mrs. Shakespeare schreef:Haha, ik zeg: nieuwe pol :rofl: :rofl:
Het onderwerp leent zich wel voor hele foutje grapjes eigenlijk.. Darcy is een beetje stijf aan het begin van het verhaal.. :angel:

Anyway, het gaat hier over de Jane Austen-heroines :lol:

In de avond is er altijd nog even een uurtje over […]

Emma dvd

De dvd heb ik aangeschaft en deze is geweldig. Dit[…]

Social Media Campaign

Misschien worden je wensen vervuld: https://www.ja[…]

Waar draait EMMA.?

"Emma" draait in Pathé Tuschinski[…]

Bezoek JaneAusten.nl voor het laatste nieuws!